(FOTO) Şi la 40 de ani după ce au fost construite, exemplarele Niva la Dakar 2022 au rezistat până la final

15 Ianuarie 2022, 21:21
Ilie Toma
Unul din cele mai frumoase lucruri pe care le putea face raliul Dakar pentru a reaprinde pasiunea pentru el, a fost să admită participarea maşinilor clasice, începând cu anul 2021. Singura cerinţă era ca modelului maşinii să fie unul care a participat măcar o dată, cândva, la Dakar într-o categorie normală. Iar maşina participantă acum putea fi oricare exemplar al acelui model, sau chiar exemplarul original, dacă există o astfel de ocazie. Iar asta a reaprins pasiunea şi scânteia în ochii a mii de oameni şi aproape 200 dintre ei s-au înscris pentru ediţia din 2022 la categoria clasice. Printre aceste maşini clasice — şi câteva exemplare Niva.
Pe parcursul anului 2021, noi am relatat cu diverse ocazii despre două dintre aceste exemplare clasice Niva, care erau în pregătiri pentru Dakar — una din Elveţia, dar care a ajuns a fi susţinută ulterior chiar şi de uzina Lada din Rusia, şi alta din Franţa, a unui om care a venit să parcursă întreg Dakar-ul în memoria tatălui său, care a început să facă acelaşi lucru aproape 40 de ani în urmă cu o Niva şi atunci nu i-a reuşit. Ei bine, anume aceste două echipaje au şi avut cea mai frumoasă evoluţie a Nivelor de la Dakar 2022, ambele ajungând cu bine la final, fără probleme tehnice majore!
Până a vorbi despre ele, vom spune că la ediţia din acest an au mai fost încă alte două exemplare Niva, deci 4 în total, dar celelalte două au avut pregătiri mai amatoriceşti şi scopuri mai modeste. Povestea maşinii cu numărul 736 e interesantă prin prisma faptului că la bordul său s-au aflat doi spanioli, soţi şi soţie, care trăiesc în Cambodgia şi care au cumpărat maşina cu 700 euro, ea fiind gata de a fi dată la fier uzat. Maşina a fost desfăcută până la cel mai mic bulon şi reasamblată înapoi, dar, totuşi, starea ei tehnică fără pregătiri mai speciale şi-a spus cuvântul şi maşina a putut merge doar 8 etape, abandonând într-a noua.
Un alt echipaj pe Niva a fost cel cu numărul 812, această Niva aparţinându-i unui alt spaniol, proprietar al unui service, care s-a gândit că va face o afacere dintr-o flotă de 7 exemplare Niva, pe care să le arendeze începând cu anul viitor celor doritori de a participa la Dakar Classic. Pentru anul ăsta, în formă de test, a pregătit primul exemplar, strâns tot din ruine, dar refăcut cu mâinile service-ului său, şi el a venit să participe pentru a-şi face un nume în faţa viitorilor săi clienţi. A parcurs doar 5 etape, însă, şi a cedat. Socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din deşert, de la Dakar.
Însă celelalte două exemplare Niva, despre care am vorbit la început, şi-au îndeplinit cu brio misiunea de a finaliza. Nici una din dintre ele n-a avut scopul să gonească la maxim pentru a ajunge cât mai repede la final. Finalizarea cu bine era mult mai importantă.
În cazul elveţienilor Mario Jacober şi Sladan Miljic, cu numărul 763, totul începuse la 5 ianuarie 2021, când Mario era în Siberia, în vizită la familia soţiei sale. Atunci a auzit despre Dakar Classic şi tot atunci văzuse cum Nivele vechi se descurcă prin friguri siberiene, rezistând de minune. S-a gândit că maşinile alea trebuie să fie rezistente, dacă îndură gerurile de acolo. Aşa el şi amicul său au decis să cumpere o Niva din Rusia, pentru a participa în 2022. Au găsit maşina în Novosibirsk, fiind vorba de o maşină fabricată în 1984. În mai puţin de o lună au început a o pregăti de raliu, tot în Rusia. Însă ulterior şi uzina AvtoVAZ a auzit de intenţiile lor, iar astfel i-a invitat în Togliatti şi le-a propus un parteneriat oficial. Aşa au ajuns şi inginerii uzinei să aibă ultimul cuvânt de spus în pregătirea maşinii, iar asta a dat roade — Niva lor a funcţionat ireproşabil şi a finalizat cu bine raliul, ajungând pe poziţia 115 la clasice.
În fine, Romain Grabowski şi prietena sa Constance Chenard sunt echipajul cu numărul 791 şi Romain e cel care a venit să participe la Dakar în memoria tatălui, căruia nu i-a reuşit finalizarea La Dakar cu o Niva în 1982. Romain a cumpărat o maşină fabricată în 1981, a restaurat-o să arate identic ca şi cea a tatăui său şi a venit la Dakar să ducă la bun sfârşit ce n-a reuşit tatăl său. Pentru el, era o misiune sacră şi totodată admirabilă şi chiar dacă Niva lui a mai avut probleme tehnice cu sistemul de încălzire, maşina a rezistat cu dârzenie până la urmă, iar Romain şi-a îndeplinit marea misiune! Poate pleca împlinit acasă, iar Niva sa poate sta glorioasă în garajul său, cu emblema Dakar-ului trecut pe ea!
Sunt vise şi pasiuni de-o viaţă, adeseori transmise din tată în fiu. Sunt maşini simple în esenţă, pe care le poate cumpăra oricine. Dakarul nu presupune bugete de 140 milioane de euro pe echipă, ca Formula 1, de exemplu. Totul e mult mai brut şi mai simplu aici, iar la categoria clasicelor acum poate participa practic oricine, dacă e dispus să muncească cu propriile mâini, să meşterească la maşini, să îndure condiţiile dure ale deşertului şi dacă are curajul ăla nebunesc de a înfrunta cea mai dificilă cursă a planetei, în mijlocul naturii dure, aşa cum e ea, cu toate provocările ei. Tocmai de asta e atât de special Dakar-ul. Şi tocmai pentru că acum pot participa până şi asemenea exemplare ca aceste Lada Niva, cu poveşti umane în spatele lor, noi zicem că Dakar-ul a devenit şi cel mai uman şi democratic tip de motorsport al planetei!
1
4,198
GALERIE FOTO (11 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!