Istoria neştiută a lui Tatra T97, maşina din Cehoslovacia cu motor răcit cu aer, care a inspirat apariţia VW şi Porsche

18 Ianuarie 2022, 20:52
Ilie Toma
Probabil nu există nici un pasionat auto care să nu cunoască legendarul model VW Beetle sau suprema maşină a condusului, Porsche 911. Au fost maşini care au marcat istorie aşa cum puţine altele au făcut şi s-au bucurat de o glorie cum puţine modele reuşesc s-o atingă. Însă în spatele acestei glorii vizibile, există o istorie neştiută a adevăratei maşini originale, care a stat la bază, şi ideile cărora au fost plagiate. E vorba de Tatra T97, maşina neştiută a Cehoslovaciei, cu motor boxer răcit cu aer, poziţionat în spate, care a inspirat apariţia VW şi Porsche şi care a fost suprimată după doar 508 exemplare produse.
În ultimul timp, am avut mai multe articole dedicate ingineriei Tatra şi unor modele formidabile, care se bucură de o popularitate excepţional de mare printre publicul nostru. Sunt lucruri prea puţin ştiute şi prea fascinante pentru a fi lăsate în neştire. Spre exemplu motoarele boxer, sau opozite cum mai sunt numite uneori, care sunt azi o carte de vizită pentru Subaru şi Porsche, au fost folosite, de fapt, de Tatra încă începând cu anul 1926! Anterior au mai existat câteva modele de serii mici ale mai multor producători, dar Tatra a implementat la scară mult mai largă un asemenea motor, cu 4 cilindri, pe modelul T30, în versiuni de 1.7 litri şi 1.9 litri. Acolo, însă, motorul era pus în faţă, sub o capotă clasică, iar puterea trimisă spre spate.
În 1933, însă Tatra, prin geniul inginerului şef şi designerului Hans Ledwindka şi a inginerului aeronautic Paul Jaray, a lansat magnifica T77, primul automobil creat în tunel aerodinamic din lume, cu o inginerie pur şi simplu genială şi cu motor poziţionat pe spate, despre care am publicat un articol complet. Acea maşină, luxoasă şi perfecţionistă, avea nevoie de un motor puternic, şi s-a optat pentru un V8, răcit cu aer. Ea a evoluat ulterior în T87, un model la fel de genial, mai puternic şi mai rapid, despre care am avut şi un alt articol amplu. Deci, în anii 30 Tatra lansase nişte bijuterii inginereşti, maşini care erau un apogeu al ingineriei, calităţii de asamblare, durabilităţii în timp şi confortului.
Foto: Tatra T87, modelul mai mare, lansat în 1936

Dar anii 1930 au însemnat şi vremuri tulburi şi grele pentru Europa. Tatra avea în producţie şi modele mai simple şi bugetare, produse în paralel cu T77, dar în acelaşi timp era nevoie de ceva nou. Acest model nou trebuia să fie mai compact şi mai accesibil, dar să aducă tot ce era mai bun de pe modelul T77, lansat în 1933, precum şi din ceea ce se pregătea pentru T87. Tatra avea şi un prototip, creat în 1931 de Ledwindka şi Jaray, care să servească drept bază pentru viitorul model mai compact. E vorba de prototipul V570.
Foto: Tatra V570, concept creat în 1931, apoi perfecţionat în 1933

Aşadar, s-a decis să se meargă pe acea idee de design aerodinamic, dar şi să se opteze pentru o construcţie similară, cu tub central de caroserie, care se desface spre spate în două pentru a lăsa loc motorului. Şi, fireşte, s-a decis să se meargă tot pe calea unui motor răcit cu aer, amplasat în spate. Şi, deşi maşina urma să fie una mai ieftină, s-a decis şi asigurarea izolării fonice corespunzătoare, atât de la exterior, cât şi a compartimentului motorului.
Foto: Structura construcţia lui Tatra T97

Motorul, însă, a fost unul boxer în 4 cilindri, nu un V8 ca la modelele mai mari. În primul rând pentru că era nevoie de un motor mai compact şi mai accesibil în producţie, şi în al doilea rând pentru că Tatra nu avea un motor mai compact în formă de V, în schimb avea deja experienţa motoarelor boxer de pe modele anterioare. Aşa că a fost dezvoltat un nou motor cu 4 cilindri, de 1,759 cm cubi, care dezvolta 40 CP. Acesta era cuplat la o cutie manuală în 4 trepte şi-şi trimitea puterea punţii spate, suspensia spate rămânând tot independentă, ca şi la modelele mai mari, de dragul unei ţinute de drum bune.
Foto: Motorul boxer în 4 cilindri de pe Tatra T97

Motorul nu mai era realizat din aliaj de magneziu, ca V8-ul, fiind ceva mai greu şi mai simplu în rezultat. Tatra T97 de serie a evoluat cu un posterior ceva mai lung faţă de concept, adoptând tot o siluetă de fastback sedan, ca şi T77, şi fiind, în esenţă, un model apropiat de aerodinamic, dar, bineînţeles, T77 şi T87 rămâneau lideri la acest capitol. Noua Tatra T97 nu mai avea parbriz în 3 secţiuni, ci într-una singură, avea doar două lumini standard, fără virare automată, ca la modelele superioare. Maşina avea 4.27 metri lungime, o gardă la sol de 21 cm şi cântărea 1,150 kg, având şi o sarcină utilă de 450 kg. Datorită aerodinamicii bune, însă, putea atinge o viteză maximă de 130 km/h.
Aşadar, în esenţă, Hans Ledwindka şi echipa sa au creat un automobil compact, cu motor boxer, răcit cu aer, plasat în spate. Era aerodinamic, modern ca design, şi avea similarităţi cu modelele mai mari ale Tatra, ceea ce-l făcea un soi de baby-Tatra în ochii cumpătătorilor. Şi avea aceeaşi calitate excepţională de asamblare.
Maşina a fost lansată în 1936, la puţin timp după magnifica Tatra T87. În acest fel, Tatra făcea o declaraţie de intenţie, că ingineria genială continuă şi că modelul T97 e doar complementar, nicidecum nu înseamnă migraţia mărcii spre alte segmente pentru că, aşa cum spuneam mai sus, Tatra a păstrat modele mai simple în producţie şi paralel cu T77. Ne referim în special vorbim de modelul T75.
Între timp, însă, criza din Germania anilor 30 îi face pe dictatorul proaspăt instaurat de acolo să provoace producătorii auto să creeze o maşină accesibilă, cu o limită de buget strictă. Producătorii germani se declară neputincioşi de a crea un automobil bun, atât de ieftin, care să poate transporta 2 adulţi şi 3 copii la 100 km/h şi care să poate fi cumpărat economisind 5 mărci pe săptămână, cum era idea guvernului german. Aşa că autorităţile decid să-l însărcineze pe Ferdinand Porsche să conceapă un asemenea automobil, care urma să fie produs la o uzină fondată de stat, viitoarea fabrică Volkswagen. Şi nu e un secret că liderul suprem de atunci din Germania era un admirator oarecum invidios al Tatra, prin urmare i-a spus lui Ferdinand Porsche că viitorul model trebuia să aibă motor răcit cu aer, ca să nu îngheţe niciodată. Era anul 1934 când Porsche a primit sarcina.
Foto: VW Beetle, lansat în 1938

Lui Ferdinand Porsche şi echipei sale i-a luat până în 1938 să termine designul şi să vină cu propusul final, care era viitorul VW Beetle. Creaţia acestuia era surprinzător de similară cu conceptul Tatra V570 din 1931 şi cu partea frontală a lui Tatra T97, deja lansată în 1936 în Cehoslovacia. Prin urmare, Tatra şi implicit Hans Ledwindka au fost nedumeriţi.
Foto: VW Beetle

Problema e că Ferdinand Porsche şi Hans Ledwindka se cunoşteau, iar după lansarea genialei Tatra T77 din 1933, Porsche şi Ledwindka se întâlneau des, împărtăşindu-şi reciproc idei. Atunci când a văzut modelul creat de Ferdinand Porsche şi pus în producţie în 1938, Tatra i-a dat în judecată pe cei de la VW pentru furtul de design şi inginerie.
Foto: Tatra T97

Unii spun că, de fapt, nu doar Porsche a furat designul de la Tatra, ci şi Tatra de la inginerul şi designerul maghiar Bela Bareny, care crease o schiţă de siluetă asemănătoare încă în 1925 şi publicată în 1934 (mai târziu decât conceptul V570, deci). Doar că Tatra poate fi acuzată în acest caz maxim de inspiraţii la silueta generală pentru conceptul său, deşi cronologia nu confirmă această inspiraţie, în timp ce Porsche a preluat şi designul, şi conceptul de motor boxer cu 4 cilindri răcit cu aer, şi poziţionarea spate, şi chiar şi structura caroseriei cu tub scheletic pe centru, care se diviza în două spre spate, asta din urmă fiind un element definitoriu al Tatra. Deci plagiatul era vădit. Şi VW a vrut să cadă la înţelegere cu Tatra, pentru că ştia că nu are şanse în judecată.
Foto: Structura construcţiei lui VW Beetle

Dar dictatorul de atunci al Germaniei le-a zis să se oprească imediat, că el va rezolva problema. La scurt timp, Germania a invadat regiunea Moravia din Cehoslovacia, unde se afla şi uzina Tatra. Procesul de judecată a fost încetat. Însă uzina a fost lăsată iniţiat să producă automobile civile în continuare.
Foto: Tatra T97

În 1939, Tatra a adus la salonul auto de la Berlin şi un exemplar de T97, exact la acelaşi salon auto la care şi VW Beetle îşi făcea debutul public. E de înţeles, deci, că cele două maşini similare au mirat publicul german şi i-a făcut pe oficialii de acolo să înţeleagă că T97 subminează modelul VW tocmai lansat, dar care nu se livrase decât în foarte puţine exemplare şi doar la instituţii de stat. Prin urmare, au dispus încetarea producţiei lui Tatra T97, după doar 508 unităţi produse din 1936 până în 1939, în acei ani tumultoşi. Dar celelalte modele, în special extraordinara Tatra T87, au putut fi produse în continuare, pentru că cei din guvernul german le adorau prea tare, aşa cum menţionam în articolul despre acel model.
Şi paradoxul e că după război, primul model care a fost creat cu numele Porsche, a continuat să se inspire din acelaşi concept. E vorba de Porsche 356. Da, compania Porsche exista de ceva vreme bună, fondată de Ferdinand Porsche, dar era specializată în servicii de inginerie şi nu producea maşini cu emblema proprie. În decembrie 1945, după război, Ferdinand Porsche fusese arestat şi ţinut în arest pentru 20 de luni, fără a fi judecat, însă. În decursul arestului său, fiul, Ferry Porsche, a decis construcţia unei maşini proprii, pentru că nici una din cele existente nu erau suficient de bune, după cum fusese citat ulterior. Aşa a apărut, în 1948, primul Porsche din istorie cu emblemă proprie, un model care folosea acelaşi motor boxer în patru cilindri de pe Beetle, în esenţă. Era tot un motor răcit cu aer, poziţionat tot în spate, dar, fireşte, designul evoluase spre ceva mult mai emoţional. Totuşi, dacă privim prima versiune, 356, şi nu 356A de mai târziu, care apare mai des în vizor în zilele noastre, vom remarca aceleaşi rădăcini de pe Tatra T97.
Foto: Porsche 356

Ferry Porsche s-a depărtat, însă, de structura caroseriei folosită de Tatra, aşa că nu a mai fost acuzat direct de plagiat. Cât priveşte Beetle-ul, după război Tatra a reiniţiat procesul de judecată şi VW a fost de acord să plătească benevol 1 milion de mărci drept daune, recunoscându-şi vina.
Foto: Tatra T97

Aşa că inspiraţia lui VW Beetle de pe acest Tatra T97 al Cehoslovaciei nu a mai fost doar o acuzaţie, ci un fapt recunoscut oficial, printr-un acord amiabil în justiţie. Iar astfel putem spune cu toată tăria că Tatra T97 e maşina genială a Cehoslovaciei, cu motor boxer răcit cu aer, montat în spate, care a inspirat apariţia lui Volkswagen Beetle, iar mai târziu şi a mărcii Porsche, în sine, cu legendele sale Porsche 356 şi, inevitabil Porsche 911 şi 912!
0
2,956
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!