Istoria neştiută a lui Toros, maşina care s-a vrut o Dacia din Turcia, construită de Renault

26 Ianuarie 2022, 16:37
Ilie Toma
Dacia 1300 şi 1310 sunt modele familiare şi nu mai e un secret pentru nimeni că substratul lor tehnic, ingineria şi designul provin de la Renault 12. Dar mult mai puţini dintre noi ştiu că a existat şi în Turcia un model produs local, care se numea la început Renault 12, dar apoi a luat numele de Toros, în speranţa de a-şi căpăta o identitate proprie, după exemplul Daciei. Şi dacă tot azi mai devreme am văzut cu un asemenea model clasic înaintează pe zăpadă în Turcia şi-n zilele noastre, ne-am zis că ar fi frumos să vorbim despre această parte puţin ştiută a istoriei numită Toros în Turcia.
Foto: Renault Toros, produs în Turcia

Istoria porneşte încă în anul 1969, când cei de la Renault au semnat un acord cu fondul de pensii al veteranilor de armată Oyak din Turcia, pentru a fonda o fabrică locală, în Bursa. În 1971 la acea fabrică a fost dat startul producţiei lui Renault 12, un model care fusese complet dezvoltat de Renault şi care se producea în Europa din 1969, iar în 1971 o producţie locală a fost pornită şi în Argentina. În România, Dacia 1300 şi-a început cariera în acelaşi an ca şi Renault 12, adică în 1969, chiar cu câteva săptămâni mai devreme.
Foto: Renault 12 break, produs în Turcia începând cu anul 1971

Maşina s-a produs în caroserie sedan şi break cu numele de Renault 12 până în 1989, şi atunci a venit momentul când cei din Turcia şi-au dorit ceva mai mult, un model care să devină al lor, cu un nume propriu. Fabrica Oyak-Renault din Turcia a pregătit o modernizare amplă pentru maşina pe care o aveau în producţie, iar la începutul lui 1989 au şi prezentat noul lor automobil, pe care l-au numit Toros. Renault n-a acceptat fondarea unei mărci separate, dar a fost de acord ca Toros să devină denumirea oficială a modelului, numit tehnic drept Renault 12 Toros, iar în comunicarea publică drept Renault Toros.
Foto: Renault Toros sedan, lansat în Turcia în 1989

Numele Toros e varianta turcească a denumirii munţilor Taurus, iar asocierea cu munţii trebuia să imprime publicului impresia unui model de neclintit, care şi-a demonstrat deja durabilitatea şi rezistenţa. În acelaşi timp, Toros fiind o denumire geografică ştiută de toţi, ea suna imediat familiar, propriu Turciei. E ca şi cum în România s-ar fi numit Carpaţi.
Foto: Renault Toros break

Maşina din 1989 avea bare de protecţie noi, din plastic, şi în general renunţase aproape în totalitate la crom în favoarea plasticului mai modern. La interior îşi făcuse loc o nouă planşă de bord, noi materiale pe scaune, inclusiv un soi de velur mai modern.
Motorul de sub capotă era unul de 1.4 litri, din seria C1J/791. Era dotat cu carburator Solex şi dezvolta 62 CP, suficient cât să-i asigure maşinii o viteză maximă de 160 km/h. Toros a debutat şi cu o cutie de viteze cu 5 trepte. Maşina cântărea circa 890 kg în versiune sedan şi 950 kg în versiune break.
Foto: Motorul de 1,397 cm cubi de pe Renault Toros

Toros a fost un succes comercial, vânzările crescând simţitor faţă de versiunea precedentă Renault 12. Publicul îl adora pentru exact ceea ce era: o maşină simplă, practică şi accesibilă. Cele mai multe critici i se aduceau pentru plasticul de proastă calitate la exterior, care se decolora rapid, şi cel interior, în special la sertarul pasagerului. Dar fabrica n-a vrut să facă nimic care să rezolve aceste critici şi l-a produs aşa până în anul 2000, atunci când a trebuit scos din producţie din cauza că motorul vechi de 1.4 litri pur şi simplu nu se mai conforma normelor de emisii.
Foto: Cadranele de bord din Renault Toros

În acel an, un număr imens de oameni au vrut să-şi cumpere un Toros înainte ca acesta să iasă din producţie, ceea ce a făcut ca în ultimele luni ale carierei sale, Toros să devină cel mai bine vândut model în Turcia! Producţia a luat sfârşit în februarie 2000. Peste 700,000 de asemenea maşini s-au produs, modelul ajungând inclusiv în dotarea poliţiei sau a multor altor instituţii de stat. Versiunea break a fost neaşteptat de populară, mulţi spunând că acest model a fost cel care i-a făcut pe turci să înţeleagă admiraţia pentru caroseriile break.
Pe cât de adorat a fost Renault Toros în perioada producţiei sale curente, pe atât de renegat a devenit imediat după scoaterea sa din producţie, fiind privit ca o maşină învechită şi nedorită, simbol al ruşinii, parcă. Dar am trecut cu toţii prin asemenea perioade, nu-i aşa? Şi abia în ultimii ani cei din Turcia încep să privească la acest model din nou cu respect, gândindu-se că poate n-a fost chiar atât de rău la vremea sa, că poate a servit unei ţări întregi, unei generaţii întregi de oameni. Din păcate, până azi s-au păstrat foarte puţine exemplare în stare decentă în Turcia, iar numărul colecţionarilor care să le aprecieze, să le conserveze sau să le restaureze, e mult mai mic decât numărul celor pasionaţi de Daciile clasice în România. În România s-a păstrat mult mai bine dragostea pentru Daciile clasice şi au fost mult mai mulţi cei care au rezistat să le iubească şi să le asigure o mentenanţă bună.
Foto: Una din prezentările mobile ale lui SW Toros, aşa cum era numit break-ul, SW venind de la Station Wagon

Aşadar, Toros a fost primul şi singurul model produs în Turcia la acea fabrică Oyak-Renault, care a încercat să-şi ia un nume propriu şi să devină un produs cu identitate locală. Odată cu scoaterea lui din producţie, de pe poarta uzinei au ieşit doar modele absolut standard Renault, cu nume standard pentru gama producătorului francez. Tocmai de asta, azi până şi în Turcia modelul ăsta a început a naşte deja nostalgii şi a fi privit ca un model dintr-o perioadă de glorie.
Foto: Unul din puţinele exemplare Renault Toros, care au supravieţuit în stare impecabilă până în zilele noastre. Acesta e fabricat în 1998 şi are mai puţin de 900 km la bord.
0
44,985
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!