Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Istoria neştiută a unei echipe de 70 de oameni din Străşeni, Moldova, care produce componente pentru Dacia Duster, dar şi modele Renault, Peugeot, Nissan, Opel şi Land Rover

2 Ianuarie 2022 - 17:43
Ilie Toma
Când vorbim de fabrici care produc componente auto în Moldova, parcă s-a întipărit deja stereotipul unor edificii mari, unde lucrează un număr de sute sau chiar mii de oameni. Dar, pe lângă acele companii admirabile, există şi istorii frumoase la scară mai mică, dar care au reuşit deja să realizeze lucruri mari, chiar dacă operează nu în capitală, ci în oraşe mai mici ale Moldovei. Mai mult ca atât, dacă urmăreşti impactul pe care l-au adus ei în comunitatea lor, îţi dai seama cât de mult poate schimba calitatea vieţii până şi o echipă mică, atunci când e pornită să gândească global şi să facă lucruri măreţe. Azi avem un reportaj tocmai despre o asemenea echipă mică, din Străşeni, unde am mers direct pentru a-i cunoaşte.
Echipa asta a început acum 3 ani de la un număr de doar 4 oameni. Da, 4 oameni, care aveau puneau atunci începuturile unei fabrici, care a ajuns azi să producă o mulţime de componente pentru Dacia, Renault, Nissan; Preugeot, Opel, Jaguar şi Land Rover, dar şi pentru utilaje agricole John Deere şi chiar iahturi de lux. E vorba de Whetec, o echipă despre e foarte probabil să nu fi auzit în Moldova, pentru că toate produsele lor pleacă direct spre export, compania operând în statut de rezident al Zonei Economice Libere Bălţi în filiala Străşeni a ZEL. Noi am mers la Străşeni şi am vorbit direct cu Alexandru Magnet, liderul acestei echipe de 70 de oameni de azi, şi care ne-a arătat şi tot procesul de producţie a ceea ce se produce azi la Străşeni. Şi am făcut-o datorită celor de la Agenţia de Cooperare a Germaniei în Moldova, GIZ Moldova, care ne-au relevat o serie de asemenea istorii fascinante.
Totul a început în 2017, când grupul francez T Connect era în căutarea unui loc pentru o nouă fabrică, pe care voia s-o construiască. Francezii au contact camerele de comerţ, responsabile de relaţiile franceze, din România şi Moldova. Cea din Moldova a fost mai rapidă în răspuns şi cei de acolo au preluat discuţiile în a-i ajuta pe francezi să-i pună în contact cu oameni locali, care ar vrea să se implice în proiectul local. În acelaşi timp, camera de comerţ moldo-franceză avea contactele lui Alexandru, întrucât acesta studiase la o universitate din Franţa. Aşa că Alexandru a fost sunat într-o zi de acolo, pentru a fi întrebat dacă a fi interesat. A acţionat imediat.
A urmat o perioadă de analize, calcule şi schiţare a planului de business. Apoi investitorii francezi au decis în favoarea Moldovei şi au decis să meargă la implementare, obţinând şi statutul de membru al zonei economice libere, în filiala din Străşeni. Locul unde se află azi fabrica, însă, era o clădire în ruine, care abia promitea a fi renovată. Existând experienţa bună a celor de la ZEL Bălţi în ceea ce-au făcut ei în mai multe regiuni din ţară, atât Alexandru, cât şi investitorii francezi, au avut încrederea că edificiul va fi adus la o condiţie decentă, după cum se promitea, fapt care s-a şi întâmplat.
Foto: Aşa arăta edificiul din Străşeni, atunci când s-a decis formarea fabricii de azi

Faza operaţională a început în 2018, cu acei 4 angajaţi şi o investiţie iniţială de doar 400,000 euro. A fost mai mult o perioadă de pregătire a fabricii, de începere a adunare a echipei propriu-zise de mai departe, care urma să fie parte a procesului de producţie. Iar azi, aşa cum spuneam, aceştia au ajuns la 70 de oameni. Deci, ce se produce la Străşeni de către această echipă, de fapt?
În mare parte, aici se produc senzori şi cabluri ataşate senzorilor. Iar când vorbim de senzori — diversitatea lor e mare — de la senzorii de substanţe gazoase, folosiţi în motoarele maşinilor, până la senzori precum cei folosiţi la sisteme parktronic. Cei din Străşeni planifică să extindă producţia şi la senzori de lichid. Dar, în prezent, senzorii produşi la Străşeni se regăsesc pe modele precum Dacia Duster, Peugeot 3008 şi alte modele ale mărcilor menţionate mai sus. În cazul lui 3008, spre exemplu, la Străşeni se produce tot setul de senzori parktronik şi toate cablurile asociate lor, ce se ataşează pe bara de protecţie.
Clientul final, însă, nu e producătorul propriu-zis, ci furnizori OEM din industria auto, care asamblează spre exemplu acele bare de protecţie complete şi le furnizează ulterior uzinei ce asamblează maşinile. Şi asta pentru că senzorii produşi pe Whetec Străşeni ajung a fi parte a unor module întregi, de obicei.
Aşa cum spuneam, echipa din Străşeni livrează asemenea senzori şi cabluri şi la utilaje agricole, în special celor de la John Deere. Iar anul trecut, în context pandemic din Franţa, au avut comenzi speciale de a produce şi livra sisteme electrice pentru spitale de campanie, folosite de trupele armatei franceze şi NATO, ca suport pentru zonele roşii pandemice. Iar acum o lună au început a livra întregul sistem electric de cablaje pentru ditamai iahturi de lux, produse de compania Dufour Yachts! Deci, imaginează-ţi că o mică echipă de oameni din Străşeni, Moldova, produce întreaga esenţă a sistemului electric pentru iahturi de lux!
Logistica folosită de fabrica din Străşeni presupune că toată producţia lor pleacă direct spre Franţa, spre centrul de distribuţie a companiei mamă, iar de acolo spre uzinele corespunzătoare. E interesant că, din cauza că Moldova exportă atât de puţin din Franţa, cei din Străşeni s-au confruntat cu problema lipsei permanente de camioane libere care să meargă spre Franţa în flux regulat, aşa că au cumpărat un camion propriu, pe care-l folosesc drept bază de livrări permanente, şi doar atunci când au valuri mai mari de comenzi şi acesta nu face faţă, contactează transportatori suplimentari. Şi, fireşte, statutul de rezident al zonei economice libere pe care-l au le permite să aibă o logistică rapidă de import al materiei prime şi export al produselor finite. Peste doar două zile de la pornirea din Moldova, un produs poate fi deja la depozitul din Franţa.
Pentru clienţii lor, cei de la Străşeni sunt compania mai mică, ce poate reacţiona mai rapid la solicitări ad-hoc, dar în acelaşi timp poate livra constat şi în baza contractelor pe termen lung. Pentru comunitatea locală, fabrica asta relativ mică e un loc de muncă ce le oferă celor 70 de oameni salarii decente, şi muncă în intervale de ore obişnuite, fără ture de noapte, fapt care e foarte apreciat în oraşele şi satele Moldovei, după cum ne spune Alexandru, pentru că astfel cei ce muncesc aici au posibilitatea să dedice şi timp suficient familiei lor.
Alexandru, un manager admirabil de tânăr şi de energic, ne mai spune că criza globală de semiconductoare i-a afectat şi pe în sensul amânării în timp a multor comenzi, din cauza faptului că uzinele auto nu pot produce la fel de repede maşinile. Dar e o amânare în timp, nu o reducere efectivă a cererii şi chiar dacă acest efect se simte, Alexandru spune că echipa sa reuşeşte să suplinească volumele rămase libere cu comenzi ad-hoc, astfel încât să opereze oricum aproape la capacitate deplină. Iar asta îl face pe el, şi pe cei din echipa sa, să privească mândru în viitor.
Şi spune că cea mai mare mândrie a fost când a văzut într-un model Land Rover funcţionarea unor componente pe care ştia că el şi echipa lui le-a produs. Ne spune că cei de la Land Rover au printre cele mai avansate cerinţe faţă de cablajele lor, cerând izolări suplimentare, gândindu-se inclusiv la izolare fonică, pentru ca acele cabluri să nu vibreze în interior şi să producă ulterior sunete în habitaclu, iar pe lângă asta sunt tot felul de cerinţe electronice sofisticate. Însă toate astea sunt făcute pentru un confort premium desăvârşit, pe care ei, ca şi furnizori, îl înţeleg temeinic. Iar atunci când a văzut rezultatul final pe un model modern Land Rover, a fost mândru că uite, acolo, după iluminarea aia din habitaclu atât de sofisticată dintr-un model premium, se ascund, de fapt, produse la care a muncit o echipă din oameni de-ai noştri, din Moldova, din oraşul Străşeni!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter