La ce au ajuns SUV-urile electrice în zilele noastre: noul Rivian R1S, model care cântăreşte aproape 3 tone, având cea mai mare baterie din lume

3 Ianuarie 2022, 13:23
Ilie Toma
La scurt timp după ce a pornit cu succes producţia pick-up-ului R1T, Rivian a anunţat că a pornit şi producţia SUV-ului R1S, bazat pe aceeaşi platformă tehnică. Şi dacă R1T e un pick-up utilitar, care luptă în altă clasificare de greutăţi şi limitări, în cazul SUV-ului R1S, e interesant să vedem la ce au ajuns în zilele noastre maşinile electrice în goana după cele mai mari autonomii din lume şi implicit cele mai mari baterii din lume.
Sedanurile Tesla Model S şi Lucid Air, dar şi alte modele comparabile recente, se lăudau până nu demult cu baterii de capacitate record, de cira 100-110 kWh la bord. Ford F-150 Lightining, însă, un pick-up electric care şi-a câştigat deja comenzi pentru câţiva ani înainte, a venit cu o baterie standard de 98 kWh şi una uriaşă opţională de 131 kWh. În cazul lui asta n-a însemnat mii de kilometri de autonomie, pentru că greutatea proprie e una mare, iar pick-up-ul are o menire de a munci din greu.
Foto: Pick-up-ul Rivian R1T

De curând, pick-up-ul celor de la Rivian, R1T, a debutat cu o baterie şi mai mare, de 135 kWh, oferind-o standard pentru toate versiunile. Mai mult ca atât, s-a anunţat şi o baterie viitoare mai mare de 180 kWh! Pusă pe un pick-up, dar promisă pentru un viitor ceva mai îndepărtat, lumea nu i-a atras prea mare atenţie.
Foto: aşa arată o baterie standard Rivian, de 135 kWh, pregătită pentru asamblare

Acum, însă, noul SUV Rivian R1S promite aceleaşi două baterii posibile. Deci, cea standard de 135 kWh, deja îl face un model cu un record la acest capitol. Iar dacă se mai ajunge la 180 kWh, atunci lucrurile alunecă deja într-un tărâm aproape incredibil. Zicem dacă, pentru că SUV-ul cu asemenea baterie poate fi comandat acum, însă va fi livrat cam prin 2023-2024. Cel cu baterie de 135 poate fi livrat în regim normal.
Iar partea curioasă este că un asemenea Rivian cu baterie de 135 kWh ajunge deja să cântărească aproape 2.7 tone la gol, cu circa 130-150 kg mai mult decât Tesla Model X. Cu tot cu cele vreo 500-600 kg de sarcină utilă, în cazul lui Rivian R1S se ajunge la 3.2-3.3 tone de masă totală, aproape de limita în care maşinile sunt considerate camioane deja. Partea necunoscută e cât va ajunge să cântărească un Rivian cu baterie cu 35% mai mare, de 180 kWh. Calculele preliminare arată că acesta va fi cu cel puţin 300 kg mai greu, iar asta duce greutatea proprie a unui asemenea SUV electric spre cifra incredibilă de 2.9-3.0 tone! Cu tot cu sarcina utilă, SUV-ul ar putea depăşi cifra de 3.5 tone masă totală, însă probabil cei de la Rivian se vor strădui să-l situeze imediat sub această greutate, ca să nu aibă parte de birocraţie suplimentară.
Aşadar, am ajuns la momentul în care un asemenea SUV electric ajunge să cântărească aproape 3 tone, iar în asemenea caz circa jumătate din greutatea sa va fi ocupată de baterii, respectiv şi jumătate din energia consumată va fi cheltuită pentru transportarea recipientului în care această energie e stocată. Unii ingineri ar putea spune că s-a ajuns într-un punct al absurdului. Dar până şi cei mai optimişti pasionaţi de electromobilitate vor fi de acord că cifrele sunt îngrijorătoare şi că e nevoie urgentă de tehnologii diferite de stocare a energiei electrice, altfel asemenea maşini vor aluneca într-un cerc vicios al parametrilor tehnici absolut iraţionali.
0
6,296
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!