Legendarele camioane KrAZ din Ucraina şi istoria complicată a supravieţuirii fabricii după anul 1990 până astăzi

19 Ianuarie 2022, 16:47
Ilie Toma
Camioanele KrAZ au fost adevărate legende în perioada URSS, fiind considerate de multe ori drept tehnica supremă de intervenţie la cele mai grele munci, în condiţii aproape imposibile. Construite la uzina din Kremenchuk, de pe teritoriul Ucrainei de azi, de unde le vinde şi numele cu Kr-de la numele oraşului şi celebrele AZ de la avto şi zavod, puţini cunosc care a fost soarta uzinei de mai departe, după anul 1990 încoace. Au fost timpuri în care camioanele KrAZ erau exportate prin ţări asiatice, muncind până şi prin junglele Laosului, au fost timpul în care acestea ajunseseră şi-n Africa, îndurând cele mai dificile condiţii şi rezistând decenii la rând în exploatare la limita imaginaţiei. Şi aşa cum anterior am publicat despre istoria mai de demult şi mai recentă a camioanelor Roman din Braşov, sau a camioanelor Tatra din Cehia după anii 90, azi vrem să ne îndreptăm atenţia şi asupra legendarelor camioanelor Kraz de la vecinii din Ucraina, întrebându-ne ce s-a întâmplat cu ele în ultimii 30 de ani şi dacă mai există, în general, uzina KrAZ astăzi, dacă mai produce ea ceva?
În primul rând, vom pune că imaginea pe care şi-au format-o camioanele Kraz se datorează în cea mai mare parte modelului 255B, lansat în 1967. Anume acest model şi toate variaţiile şi perfecţionările sale a ajuns să se identifice cu ceea ce însemna şi putea face un Kraz. Producţia a început în 1967, şi camionul a devenit repede faimos pentru tracţiunea sa 6x6, pe toate trei punţi, cu diferenţiale blocabile mecanic, datorită cărora acest Kraz putea înainte prin Siberia, prin noroi şi zăpezi, prin junglele toride şi deşerturi. În paralel se producea şi modelul mai simplu 256B,cu tracţiune pe două punţi spate, dar camionul 6x6 cu numele de Kraz 255B era etalonul mărcii şi prin acea vreme a obţinut de 3 ori distincţia de cel mai calitativ produs industrial.
Foto: Kraz 255B

Era propulsat de un motor diesel V8 de origine YaMZ, de 14.9 litri, care dezvolta 240 CP şi 883 Nm. Viteza maximă nu era mare, doar de 71 km/h, însă la acest Kraz erau mai importante capacităţile la viteze moderate. Am menţionat despre acest camion şi pentru că era cel mai notoriu, dar şi pentru că s-a produs şi după anul 1990, mai exact până în 1994. Ba chiar substratul său tehnic a continuat să mai existe şi ulterior.
E interesant că din 1981, în paralel cu Kraz 255B s-a produs şi modelul care trebuia să devină succesorul lor, mai modern, numit Kraz 260. Acesta avea o construcţie similară de 6x6 şi iar motorul de sub capotă era acelaşi V8 diesel, în esenţă, dar era turboaspirat şi avea 300 CP şi 1,079 Nm! Modelul ăsta s-a bucurat şi el de succes, dar predecesorul său era în continuare foarte solicitat în condiţii dure de exploatare, motiv care a făcut uzina să menţină ambele în producţie, în paralel, aproape până la final, KrAZ 260 fiind produs până în 1993. Iar pe lângă asta, exista şi un model mai compact, numit Kraz 250, echipat cu acelaşi motor V8 aspirat natural de 240 CP. În perioada de producţie paralelă a acestor trei modele şi a variaţiilor lor, în 1986, uzina din Ucraina a cunoscut şi apogeul său de producţie anuală, în acel an atingând un număr de 30,655 de camioane produse.
Foto: Kraz 260

Iar asta ne aduce şi la perioada de după 1990. În 1990 cifrele erau deja în scădere uşoară, uzina producând 27,667, iar în 1991 — 25,094 camioane. Însă începând cu anul 1992 inerţia începea să se piardă, chiar dacă uzina şi-a fondat o companie proprie de export şi încerca să se orienteze într-o lume nouă pentru ea. Oamenii de la uzină care mai voiau să salveze situaţia, au înţeles că trebuie să lanseze urgent modelele noi, care se aflaseră în pregătire încă din anii 80 la uzina lor. Aşa au apărut în 1992 şi 1993 câteva camioane noi, care erau nişte perfecţionări mai mult estetice şi funcţionale ale modelelor anterioare.
Familia de modele Kraz 6510 şi variaţiile sale era continuatorul camionului mai compact 250. Avea absolut acelaşi motor V8 de la YaMZ însă, aspirt natural, care dezvolta aceeaşi 240 CP şi 883 Nm.
S-a lansat şi camionul 6443, un soi de cap tractor cu rol de tractare a utilajelor mari şi grele, cu tracţiune 6x6 sau 6x4. Acest camion a primi ulterior o versiune modernizată, a propulsorului diesel V8 turboaspirat, care livra 330 CP şi 1,225 Nm şi se conforma normelor Euro 2.
Foto: Kraz 6443

În 1994 a venit şi timpul înlocuirii camioanelor mari 6x6, cu modelele 260 şi 225B. Succesorul lor a fost KrAZ 6322, un model cu design modernizat, dar care, din nou, ca substrat tehnic doar o perfecţionare a aceleiaşi platforme a legendarului Kraz 225B, lansat în 1967. Motorul, însă, era acelaşi diesel V8 de YaMZ, în mare parte tot în versiunea sa turboaspirată de 300 CP. Apropo, acest motor avea o garanţie o durată de viaţă anunţată de ingineri de 800,000 km până la prima reparaţie capitală.
Cu toate astea, în 1994 uzina KrAZ a produs doar 11,124 camioane. Iar apoi a venit şi trista perioadă a privatizării, cei de la Iveco venind să cumpere majoritatea acţiunilor uzinei, în 1995. În 1996 a fost fondată şi o entitate juridică nouă, dar între timp lucrurile au degradat atât de mult la uzină, încât în 1996 producţia a fost de doar 1,919 camioane.
Era anul 1997 şi intervenţia italienilor nu părea să fi soluţionat nimic, aceştia fiind interesaţi mai mult de a folosi uzina pentru produce mai mult dubiţele proprii, precum Iveco Daily, pe care au început a le asambla din 1996. În 1998 au fost produse doar 950 camioane, iar în 1999 — 825. Din fericire, uzina Kraz era cofondatoare a noi societăţi împreună cu Iveco şi a putut să se retragă din acel parteneriat defectuos în 1999.

Entuziasmul eliberării de parteneri a fost scurt, pentru că uzina era o sursă de pierderi şi a fost anunţată o nouă scoatere la privatizare. În anul 2000 pachetul de acţiuni expus la vânzare a fost cumpărat de o companie germană, Mega-Motors, care şi l-a mărit până la 87.3% în 2001. În acelaşi an Kraz produsese 2,012 automobile. Modele noi nu fuseseră lansate din prima jumătate a anilor 90.
Au urmat câţiva ani de variaţii în livrări, cu creşteri sporadice datorită unor contracte externe. Pentru o perioadă a fost pusă la punct producţia locală şi în Vietnam, şi în Rusia. Au fost făcute livrări mai multor armate, iar în 2005 producţia crescuse spre 3,000 unităţi anual. Au început a fi lansate noi variaţii ale aceloraşi camioane, în esenţă. Cea mai importantă lansare a fost camionul 4x2 Kraz 5233, însă până şi acest camion, lansat în 2008, folosea acelaşi motor diesel V8 de origine YaMZ de 330 CP, iar substratul său tehnic era o simplificare a camioanelor mari.
Foto: Kraz 5233

În 2009 a fost lansat şi un prim camion fără capotă, de generaţie nouă, care trebuia să deschidă un nou capitol în istoria mărcii şi a uzinei. Aici s-a regăsit un substrat tehnic nou, dar nu neapărat mai bun. Punţile erau chineze, de origine FAW, iar motorul era unul de origine Cummins — un diesel cu 6 cilindri în linie, de 10.8 litri, care livra 380 CP şi era conform normelor Euro 3. Cutia de viteze era una tot chineză. Cabina fusese una licenţiată de la MAN, de la modelul F2000, pe care germanii nu-l mai produceau deja. În 2012 a urmat o versiune cu cabină de la Renault Kerax, versiunea cu cabină MAN continuând a fi produsă în China ulterior. Vânzările total ale uzinei din Ucraina, însă, căzuseră sub 1,000 unităţi.
Foto: KrAZ C20.2, primul camion cu cabină peste motor

Apoi a venit anul 2014 toată istoria cu Crimeea şi conflictul armat. Pe de o parte, Rusia n-a mai vrut să livreze motoare YaMZ pentru camioanele Kraz, iar pe de altă parte armata ucraineană a plasat comenzi majore pentru camioane şi alte vehicule. Aşa că au urmat ani în care uzina a trebuit să găsească şi alţi furnizori de motoare şi componente, şi alte pieţe de desfacere. În 2018, de exemplu, s-au produs doar 540 camioane. În 2019 a venit şi falimentul iminent, iar unul din acţionarii săi a fost dat în căutare pentru delapidări.
Foto: Camion KrAZ 6511, lansat în 2014

Fabrica a continuat să funcţioneze, însă, deşi la turaţii minime, autorităţile declarând că falimentul e o măsură de protecţie juridică mai mult. Au continuat să se facă livrări inclusiv pe pieţe de export, precum cele din Africa, s-au încheiat contracte noi pentru pieţe tradiţionale din Asia, precum Laos, însă producţia în 2019 a fost de doar 193 vehicule, iar în 2020 — de 29 de vehicule! Mai nou, însă, armata americană a plasat comenzi pentru camioane şi vehicule KrAZ, în mai 2021 fiind încheiat un contract pe 3 ani. Acest contract a făcut ca, după o pauză de producţie, în septembrie 2021 uzina Kraz să-şi reia activitatea şi să poată privi din nou cu un pic de optimism în viitor. Şi partea bună e că uzina a anunţat că reia producţia şi disponibilitatea nu doar a vehiculelor militare, ci şi a tuturor celor civile, inclusiv a camioanelor mari, cu formulă 6x6. De fapt, uzina a publicat un catalog complet de modele de curând, în care sunt incluse peste 30 de variaţii şi modernizări, iar toate camioanele lansate din 1990 încoace s-au regăsit în ofertă, în mare parte cu motoare Cummins. Există camioane 4x4, 6x6, 6x4, şi chiar 8x8, atât din cele mai noi şi mai compacte, cu cabină peste motor, cât şi din cele clasice KrAZ, cu cabină cu capotă. Şi, cel mai important, au fost păstrate inclusiv acele camioane cu design legendar şi capacităţi incredibile de trecere, ba chiar oferta este mai variată şi mai generoasă decât a fost vreodată.
Acum fabricii din Ucraina îi rămâne să pună în aplicare toate aceste planuri măreţe. Contractul pe 3 ani va constitui asigurarea financiară de care are nevoie pentru a renaşte, iar pe lângă asta contractele de export o vor ajuta enorm. Practic, KrAZ are acum o susţinere mare, pentru 3 ani înainte, de a demonstra că poată renaşte la un succes admirabil, devenind autosustenabil şi putând să-şi autofinanţeze dezvoltarea de mai departe. Dacă va reuşi sau nu — asta e marea întrebare. Dar, după atâtea eşecuri, inginerii şi în general cei din Ucraina par să-şi fi învăţat lecţiile şi să aibă intenţii mai vizionare.
0
11,441
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!