Maşina necunoscută şi bizară a Franţei: o Matra 530 LX, scoasă la vânzare în Olanda

24 Ianuarie 2022, 20:59
Ilie Toma
În zilele noastre, aproape nimeni nu mai ştie sau nu-şi mai aminteşte despre automobile Matra şi despre o asemenea marcă franceză. Dar au fost timpuri când Matra era o marcă renumită şi respectată în Franţa, ea apărând dintr-un conglomerat industrial specializat în inginerie sofisticată. Au fost ani în care Matra a participat şi-n Formula 1, atât în rol de constructor, cât şi de furnizor de motoare ulterior, ba chiar a câştigat campionatul în 1969. Matra a câştigat şi cursa de la Le Mans în 1972, 1973 şi 1974. Iar un exemplar al unui model Matra i-a fost oferit până şi cosmonautului Yurii Gagarin la revenirea sa din cosmos. Iar mai târziu Matra a fost cea care a colaborat cu Renault şi a conceput şi construit modelele Espace şi Avantime.
Primul model pe care l-a construit Matra s-a numit Djet, însă era o versiune modificată al unui Rene Bonet, marcă achiziţionată de Matra atunci când a început a produce propriile maşini. Maşina despre care vorbim azi, însă, numită Matra 530, a urmat după Djet şi a fost primul model Matra cu inginerie proprie. Iar filosofia mărcii oscila în jurul greutăţii reduse, ca element principal în obţinerea sportivităţii şi agilităţii. Da, era un curent puternic pe atunci în ingineria auto, care spunea că nu e neapărat să ai multe sute de cai-putere sub capotă, atât timp cât ai o greutate minimă, şi atunci fizica de ajută să ai o ţinută de drum pe care n-o poţi atinge cu maşinile mai grele.
Aşadar, Matra 530 a fost lansată în 1967, numele său venind de la o rachetă numită R.530, construită de altă divizie a celor de la Matra. Noul model francez a fost construit cu un schelet de oţel tubular, peste care fusese pus o caroserie de poliester. Motorul era poziţionat în spate, înaintea axului de acolo, considerându-se astfel, median.
Propulsorul în sine era cumpărat de la Ford, provenind de pe modelul Taunus. Era un motor de 1.7 litri, cu configuraţie de V4. Prima ediţie, cu carburator mai simplu, dezvolta 73 CP, iar cea perfecţionată, cu indicii A, LX sau SX, precum şi cea de azi, avea 78 CP la activ şi 132 Nm.
Poate părea extrem de puţin, dar cu tot cu suspensiile independente sofisticate, faţă şi spate, Matra 530 cântărea numai 860 kg! Prin urmare, avea o ţinută de drum foarte sportivă în viraje, iar viteza maximă ajungea la 170 km/h.
Modelul s-a construit între anii 1967 şi 1973, fiind asamblate în total 9,609 exemplare. Maşina despre care vorbim azi a fost produsă în anul 1970 şi e o Matra 530 LX, deci e cu motorul V4 mai puternic. A fost importată în Olanda în 2014 şi a fost restaurată apoi complet timp de 7 ani, până în 2021! Nimic n-a fost lăsat la voia întâmplării în această restaurare, totul făcându-se în manieră autentică, or, asemenea Matra sunt pe cât de necunoscute şi bizare, pe atât de preţuite de pasionaţi. Maşina restaurată a primit doar un radiator mai mare, din aluminiu, pentru o mai bună răcire a motorului şi alte câteva asemenea soluţii tehnice care nu schimbă caracterul original, dar ajută la fiabilitate. Şi de restaurare, această Matra a parcurs doar 1,500 km.
Da, modelul arată bizar ca proporţii, mai ales că prin părţile noastre nu-l recunoaşte nimeni. Ba chiar geamul spate are nişte proporţii de parcă i-ar fi stat mai bine să fie parbriz şi acolo să fie faţa maşinii. Dar, în acelaşi timp are scuza perfectă: e o maşină franceză, şi pe deasupra e o franceză excentrică.
Iar exemplarul ăsta, scos la vânzare acum în Olanda, chiar e restaurat până la o stare impecabilă, existând fotografii cu întregul proces de restaurare, cu fiecare component. Iar acele fotografii arată cât se poate de clar că proprietarul care a plătit pentru toată restaurarea a adorat maşina asta, ca să facă un asemenea efort.
Cât costă, deci, o asemenea Matra 530? Preţul ei e greu de intuit mai ales pentru cei dintre noi, care auzim pentru prima dată despre ea. Dar nu e mic deloc. Maşina asta restaurată costă 43,500 euro. Puţini s-ar încumeta să dea asemenea bani pe ea. Dar Matra a fost întotdeauna o maşină excentrică. În acest caz, e un preţ cu care ea va putea fi revândută oricând altor colecţionari excentrici, iar până atunci, e un preţ plătit pentru a putea spune că ai în garaj cea mai necunoscută şi mai bizară maşină din Franţa, care poate fi savurată cu sunet de motor V4 în stil de ZAZ, dar cu performanţe de sportivă veritabilă, care zboară prin viraje.
0
3,572
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!