Mercedes a lansat EQXX, un automobil electric cu 1,000 km autonomie şi inginerie consistentă până în cel mai mic detaliu, cum se făcea cândva

4 Ianuarie 2022, 10:09
Ilie Toma
Dacă ieri criticam cel mai nou SUV electric al noii mărci americane Rivian, modelul R1S, că va ajunge să cântărească aproape 3 tone în goana după cea mai mare baterie din lume, de 180 kWh, ca să se poată lăuda cu autonomie ceva mai mare, fără a lua în calcul absurditatea la care se ajunge din punct de vedere ingineresc, atunci aseară cei de la Mercedes au lansat o creaţie electrică total diferită ca abordare, care parcă e exact opusul filosofiei lui Rivian, demonstrând că abordarea de inginerie consistentă de altă dată, şi chiar overengineering, poate funcţiona şi la un automobil electric modern.
Lansarea de ieri pare şi mai surprinzătoare, cu cât şi cei de la Mercedes au gafat în ultima perioadă de nenumărate ori la capitolul maşinilor electrice. Întâi, au tot lansat modele electrice bazate pe maşini convenţionale, care aveau o mulţime de compromisuri tehnice cârpite nereuşit, precum EQC-ul testat de noi, despre care până şi inginerii proprii ai Mercedes-Benz ne vorbeau cu ruşine. Apoi au mai urmat asemenea lansări, până când EQS părea să fi schimbat în sfârşit abordarea şi să fi adus filosofia de a crea maşini electrice de la zero, cu inginerie cu adevărat vizionară. Şi în timp ce bateria acelei maşini era mai compactă decât a concurenţilor, coeficientul aerodinamic era unul record de 0.2, iar planşa de bord plină de ecrane părea impresionantă, autonomia de viaţă reală s-a dovedit a fi simţitor mai mică decât cea promisă, deşi a rămas oricum cea mai mare din gama Mercedes. Problema e că EQS, în testele independente, ajunge să consume ca 22-28 kWh/100 km, ceea ce e foarte mult, departe de un consum de 12-15 kWh/100 km ce poate fi atins de modelul comparabil Tesla. Iar marele paradox e că după EQS, ce promitea o revoluţie a abordării Mercedes în domeniul electricelor, au mai urmat lansări cârpite de la modele cu ardere internă, precum EQA şi EQB, bazate pe GLA şi GLB.
Şi uite că acum Mercedes EQXX pare să fie, în sfârşit, o creaţie holistică a inginerilor, unde şi-au depus efortul cele mai bune minţi din tabăra mărcii germane. Zicem asta pentru că am fost cu adevărat impresionaţi de consistenţa inginerească a acestei creaţii, prezentată deocamdată sub formă de concept foarte apropiat de o maşină de producţie. În primul rând, EQXX anunţă o autonomie de 1,000 km cu un singur plin al bateriei sale. Asta e impresionant, fără îndoială, dar nu cifra în sine e admirabilă, ci faptul că Mercedes anunţă tare şi curajos că nu a obţinut cifra asta prin simpla mărire a bateriei, cum au făcut-o cei de la Rivian, ci prin eficientizarea fiecărui mic detaliu, pentru a obţine un consum final de 10 kWh/100 km. Iar asta e mai puţin decât consumă micuţa Renault ZOE, de exemplu! Având un asemenea consum, EQXX a putut face uz de o baterie de doar 100 kWh, fără a avea nevoie de una de 180 sau 200 kWh.
Pe lângă asta, bateria în sine a fost dezvoltată de inginerii Mercedes pe interior, cu specialiştii de la HPP, nefiind achiziţionată pur şi simplu de la un furnizor. Iar asta a permis asigurarea unei densităţi energetice record, bateria finală fiind în jumătate ca dimensiune faţă de cea folosită de un EQS, şi fiind cu 30% mai uşoară, în timp ce asigură 100 kWh capacitate utilizabilă. Densitatea în cifre e de 400 kW/l.
Foto: Dimensiunea bateriei lui EQXX comparativ cu EQS

Ceea ce e şi mai impresionant, mai departe, e eficienţa energetică a bateriei şi întregului sistem de propulsie, una cu adevărat nemaivăzută până acum în industrie. Deci 95% din energia ce iese din baterii ajunge a fi transpusă în roţi, cu doar 5% energie pierderi totale. La motoarele pe benzină normale, eficienţa e de circa 30%, până spre 40%, restul fiind pierderi energetice. Iar faptul că inginerii Mercedes au reuşit o eficienţă de 95% la acest concept electric e pur şi simplu fenomenal.
Parţial, acest fapt se datorează aplicării unei tensiuni neobişnuit de mari, de 900 V în noua baterie electrică, tensiune ce o depăşeşte deja şi pe cea notoriu de mare folosită de Porsche Taycan şi alte modele lansate recent. Dar totodată, inginerii au reuşit să eficientizeze atât de mult construcţia internă a bateriei şi funcţionarea fluxurilor energetice din interiorul ei, încât ea generează acum mult mai puţină căldură. Şi acum inginerii Mercedes ne amintesc de lecţiile de fizică, când învăţam că orice emanare de căldură este, de fapt, emanare de energie disipată, iar în cazul unei baterii electrice — risipită. Prin urmare, inginerii s-au asigurat că bateria nu se va încălzi aproape deloc şi nu va pierde energie în mod inutil.
Ca să atingă asta, dincolo de construcţia inteligentă a bateriei, au asigurat un sistem de propulsie de doar 150 kW, adică 204 CP. E foarte puţin pentru o baterie atât de sofisticată, însă a fost necesar pentru a asigura această eficienţă energetică, pentru că provocarea bateriilor moderne este cantitatea fluxului de energie pe care-l pot elibera brusc spre electromotor. Nu e nici o problemă să pui motoare electrice puternice, limitările vin de obicei de la baterie. Şi ca să faci o baterie să elibereze un flux uriaş de energie, asta înseamnă de obicei compromisuri de încălzire a ei, eficienţă energetică şi durabilitate în timp. Iar aici, la EQXX, inginerii par să fi pus accent pe eficienţă şi durabilitate în timp, amintindu-ne de acele Mercedesuri 200D din generaţia W123, care erau mai lente, dar care puteau rezista 1-2 milioane de kilometri.
Şi apoi, noul EQXX are şi un coeficient aerodinamic incredibil, de doar 0.17! Dacă ajunge în producţia de serie cu acelaşi coeficient, va fi un record mondial pentru maşinile de serie. Iar asta îl ajută, de asemenea, să fie mai eficient, fiind exact ce spuneam — o abordare holistică a echipei ce a creat acest bolid electric, în care au gândit fiecare detaliu, ca parte a unui tot întreg. Şi apoi, acoperişul maşinii e şi panou fotovoltaic, care poate adăuga 25 km de autonomie în călătorii lungi, doar datorită energiei generate de el!
Iar pe lângă asta, şasiul, mai multe elemente de construcţie, au fost concepute şi construite cu atragerea diviziei lor de Formula 1, unde fiecare kilogram contează. Era şi timpul ca Mercedes să facă mai mult uz de acei ingineri geniali pe care-i avusese acolo, înainte ca o bună parte din ei să plece la Red Bull. S-au folosit mai multe materiale inovaţionale în construcţie şi tapisare, inclusiv pielea interioară fiind creată dintr-o textură produsă de ciuperci.
În rezultat, acest nou Mercedes EQXX electric, are o masă totală de doar 1,750 kg, iar masa totală înseamnă greutatea proprie a maşinii, plus toată sarcina utilă de la bord, adică pasageri, bagaje şi tot se mai poate. Inginerii Mercedes nu comunică greutatea proprie a maşinii, dar cel mai probabil ea e în jurul a 1,250-1,350 kg. Iar asta, în sfârşit, înseamnă un automobil electric cu inginerie admirabilă, la care s-a muncit temeinic, aşa cum inginerii ăia făceau multe decenii în urmă! Anume aşa ar trebui să creeze Mercedes maşini electrice, dacă vrea să se ridice la înălţimea gloriei de altă dată!
2
6,315
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!