Mercedes a scăzut în vânzări la nivel mondial în 2021, în timp ce BMW a crescut: cine şi cât a vândut în segmentul premium

26 Ianuarie 2022, 13:58
Ilie Toma
Liga mărcilor premium a avut rezultate foarte diferite, contrastante chiar în anul 2021. Provocări majore au fost pentru toţi, atât din cauza crizei de semiconductoare, cât şi din cauza schimbărilor rapide de preferinţe ale cumpărătorilor. Dar unii au făcut faţă cu brio acestor schimbări şi chiar au profitat de ele, în timp ce alţii au fost afectaţi grav. Mercedes a fost cu siguranţă cea mai afectată marcă premium în anul 2021.
Aşadar, Mercedes a vândut în 2021 un număr de 2,054,962 de automobile, inclusiv V-Class şi EQV, dar aici nu se includ van-urile comerciale, precum, Vito sau Sprinter. Rezultatul înseamnă o scădere cu 5% faţă de anul 2020, dar partea şi mai îngrijorătoare este că ultimul trimestru a fost unul critic pentru Mercedes, când a reuşit să vândă 464,130 de automobile, scăderea faţă de acelaşi trimestru al anului 2020 fiind uriaşă, de -24.6%. La fel de simptomatic e faptul că vânzările anuale ale mărcii au scăzut cu -11.2% la nivelul Europei, şi cu -25.5% la nivelul Germaniei. La numărul de maşini pur electrice vândute la nivel mondial, rezultatele sunt deocamdată modeste, cu 48,936 unităţi. Mercedes mai menţionează că a adunat 16,730 comenzi pentru EQS, dar încă nu toate comenzile au fost onorate, deci nu toate comenzile se conţin la cifrele de vânzări. E interesant că Mercedes raportează aproape 146 mii de exemplare vândute ale diviziei Mercedes-AMG, deci de 3 ori mai multe decât electrice, AMG-ul devenind totodată un produs masiv deja. Exemplare Mercedes-Maybach s-au vândut doar 15,730 la nivel global, dar aproape 11,000 dintre ele revin unei singure ţări — China. Tot din China vin şi 35.5% din cumpărătorii noului S-Class, restul lumii cumpărând doar circa 56,150 de exemplare S-Class în toate motorizările şi versiunile. Oricum, S-Class a marcat un succes firesc pentru începutul său de carieră, vânzările totale ale modelului crescând cu 40% faţă de anul anterior.
În timp ce Mercedes a scăzut cu 5%, BMW a crescut cu 9.1% faţă de anul 2020 şi a atins un record istoric de maşini vândute: 2,213,795. BMW a stat bine la capitolul modelor electric, până şi renumitul i3, aflat de mulţi ani pe piaţă, reuşind să crească în vânzări, până la peste 28 mii. Totuşi, BMW nu anunţă cifrele totale ale modelelor electrice care să includă şi noile iX şi i4, însă chiar şi fără aceste modele noi lansate vânzările sunt mai mari decât la Mercedes, de peste 66 mii de exemplare pur electrice. Vânzările diviziei M au fost de peste 163 mii unităţi, deci mai multe decât la AMG. E important şi faptul că BMW a reuşit să crească pe toate pieţele-cheie, inclusiv Europa şi SUA, însă în Germania luată separat şi BMW a înregistrat scădere.
Audi a reuşit să marcheze aproape acelaşi rezultat în 2021 faţă de 2020 — 1,680,512 vehicule vândute, cu 0.7% mai puţin decât în 2020. Audi a avut un început de an foarte bun, dar ultimul trimestru a determinat o scădere chiar mai mare decât la Mercedes, de -34.2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Audi a avut un rezultat mai mare la vânzările de maşini pur electrice, cu 81,894 exemplare vândute, în creştere cu peste 57% faţă de anul anterior. Modelele Audi RS au crescut cu 34%, însă sunt mult mai exclusive decât AMG şi M, cuantificând doar 39,356 exemplare. Audi a scăzut în China, a crescut în SUA şi a rămas aproape la fel în Europa. În Germania a scăzut, la fel ca şi concurenţii săi.
Ce fac alte mărci premium, în afara triadei clasice? Volvo a crescut cu 5.6% în 2021, ajungând la 698,693 automobile vândute, marca suedeză crescând pe toate pieţele-cheie. La capitolul vânzărilor de modele pur electrice, însă, cifrele sunt mai mici, de doar 25,727 unităţi, însă creşterea de la un an la altul e uriaşă, de peste 450%. Şi apoi, dacă raportăm la numărul total de maşini vândute, Volvo are o proporţie mai mare de maşini electrice decât Mercedes.
Porsche a avut un an record, cu 301,915 exemplare vândute, cu o creştere de peste 11% faţă de 2020. Macan şi Cayenne sunt cele mai vândute modele în continuare, dar modelul electric Taycan a adunat 41,296 unităţi, deci aproape cât toate Mercedesurile electrice la un loc. La nivel de pieţe, Porsche a crescut în toate regiunile, chiar şi în Germania, unde şi-a sporit vânzările cu 9%.
Vânzările Land Rover cu crescut cu 3.4%, până la 334,586 unităţi anual, iar cele ale Jaguar au scăzut cu 15.8% până la 86,270 exemplare.

În liga superioară de lux, creşterile au fost şi mai spectaculoase. Rolls-Royce a avut un an record, cu 5,586 maşini vândute, în creştere cu 48.7%. Bentley a livrat 14,659 automobile, în creştere cu 31% faţă de 2020. Până şi Lamborghini a avut un an record, cu 8,405 maşini vândute, în creştere cu 13%.
Revenind la cifrele de vânzări ale mărcilor premium de mai sus, însă, care au şi modele electrice, toate acele cifre de zeci de mii anual, cuantificare de modelele pur electrice cu baterii, sunt infime dacă le comparăm cu Tesla, care a înregistrat aproape 1 milion de maşini electrice vândute în 2021, în creştere cu peste 87% faţă de 2020! Iar problema mărcilor premium obişnuite este şi mai gravă, pentru că acum un Model 3 este mai bine vândut decât modelele lor comparabile cu motoare cu ardere internă. Iar asta pare cumva explicabil, pentru că şi preţul lui Tesla Model 3, de aproximativ 40-45 mii euro, a ajuns să fie mai mic decât un Mercedes C-Class cu motor mult mai slab, diesel, dar echipat decent, situaţia fiind valabilă şi pentru ceilalţi concurenţi. Şi apoi, Tesla cu 1 milion de electrice a depăşit deja cifrele totale ale Volvo, Porsche, Land Rover şi se apropie de Audi, cuantificând deja aproape 2/3 din vânzările acesteia. Aşa că într-un asemenea tempou, nu ne vom mira dacă în 2-3 ani vom vorbi despre vânzări Tesla mai mari decât Audi sau Mercedes la nivel global.
0
4,623
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!