Mercedesul la care visau cândva tinerii, îl adorau inginerii şi-l respectau campionii: un superb 190E 2.3-16 autentic, scos la vânzare în Italia

25 Ianuarie 2022, 21:24
Ilie Toma
Acesta e unul din Mercedesurile care a marcat cel mai mult istoria mărcii germane şi care a făcut din Mercedes o maşină dorită nu doar pentru cei încărunţiţi, ci pentru tinerii cu suflet rebel, care voiau şi ei aceeaşi excelenţă inginerească, dar o voiau într-o formă mai condimentată, mai performantă. Iar la scurt timp după apariţia versiunilor 190 şi 190E, care au deschis calea a ceea ce cunoaştem azi drept C-Class, a apărut şi acest model, 190E 2.3-16, care era aşa cum nu fusese un Mercedes-Benz până atunci.
Era un sedan compact, dar motorul său, dezvoltat de specialiştii în performanţă de motorsport de la Cosworth la comanda germanilor, avea 16 valve, 2.3 litri capacitate şi scotea cu uşurinţă 185 CP, putându-se tura până la 7,000 rpm înainte de a ajunge la linia roşie. Nu mai existase niciodată un Mercedes civil, care să se tureze cu atâta poftă şi care să aibă atâta performanţă, implantată într-un sedan compact. Maşina asta atingea prima sută în 7.8 secunde şi prindea fără probleme 230 km/h. Şi putea alerga la turaţii maxime zile în şir.
Da, probabil ai şi intuit deja că e exact acelaşi model despre lansarea istorică a căruia am vorbit acum două zile, când ne aminteam de vremurile glorioase ale Mercedes-Benz. Acesta e modelul, trei exemplare ale căruia au alergat pe circuitul Nardo din Italia timp de 10 zile, cu turaţii maxime, cu o viteză medie de 247 km/h, marcând 50,000 km! Şi tot acesta e modelul care le-a fost oferit în 20 de exemplare, în anul 1984, la 20 de piloţi de top din lume pe Nurburgring, printre care Niki Lauda şi Ayrton Senna, aceştia participând într-o cursă doar cu asemenea 190E 2.3-16. A fost pur şi simplu un model genial şi ovaţionat, la care visau tinerii, având postere cu el pe pereţii camerele lor. A fost un model pe care-l adorau inginerii, pentru că ştiau cât de bine e proiectat. Şi a fost un model pe care l-au respectat toti piloţii campioni de top, or, 20 dintre ei au acceptat să concureze într-o cursă numai cu asemenea modele, iar unul dintre ei şi l-a cumpărat pe cel cu care concurase imediat după cursă, alţii urmându-i exemplul mai târziu!
Iar maşina despre care vorbim azi e un asemenea Mercedes 190E 2.3-16 într-o stare superb de autentică, originală. E produs în 1985, a fost livrat în Italia şi s-a aflat în mâinile aceluiaşi proprietar cam toată existenţa sa până acum. Tocmai de asta are pe el plăcuţe de tip vechi italieneşti, cu fundal negru şi litere albe. Până şi plăcuţele astea sunt deja un element de colecţie în zilele noastre.
E aproape incredibil că, deşi proprietarul acestei maşini n-a ţinut-o nemişcată pe parcursul a ani de zile, ci dimpotrivă, ea a circulat cu regularitate, pe bord s-au adunat doar puţin peste 96,000 km. Deci, e un 190E 2.3-16 cu nici 100 mii km parcurşi, şi doar acest fapt e deja excepţional!
Maşina n-a fost restaurată, deci, având şi mici urme sub forma unor puncte pe partea frontală, dar tocmai asta o face şi mai valoroasă. Clima caldă şi uscată a Italiei, însă, de rând cu calitatea excepţională de producţie, au păstrat această maşină într-o stare tehnică şi estetică impecabilă până azi, la 37 de ani de la fabricaţie!
Iar toate micile urme din interior sunt parte din acea atmosferă, numită frumos de colecţionari drept patina. Când urci în maşina asta, însă, simţi imediat toată esenţa mărcii Mercedes din acele timpuri, şi toată atmosfera acestei mărci pe un model de performanţă.
Modelul are indicatoare ale temperaturii de ulei, a voltajului bateriei, iar cutia de viteze are treapta 1 poziţionată spre stânga jos, într-o linie cu marşarierului, în timp ce trepte a 2 şi a 3-a sunt în aceeaşi linie dreaptă, pe centru. Pe un circuit sportiv, unde cele mai frecvent folosite trepte sunt a doua şi a treia, asta e amplasarea ideală. Dar fanii ştiu că Mercedes avea atunci asemenea amplasament pe mai multe modele
În fine, maşina asta cântărea doar 1,220 kg şi avea suspensie multilink, fiind primul model al mărcii care a făcut uz de o asemenea suspensie spate. Deci, avea şi o ţinută de drum impecabilă, iar 185 CP la 1,220 kg explică şi de ce o adorau toţi cei care o conduceau.
Ei bine, acest Mercedes din Italia a fost scos la vânzare, aşa cum e el, perfect de autentic şi original. Şi are un preţ nebănuit de mic, faţă de valorile la care se tranzacţionează de obicei asemenea modele în stări care mai trec pe la un atelier de detailing înainte de vânzare. Acest exemplar, însă, pare exact aşa cum a fost exploatat el în regim normal şi costă „doar” 43,800 euro. Pare mult, dar nu e, de fapt, cel puţin nu pentru un 2.3-16. Pentru că peste 10 ani asemenea maşini nu se vor mai găsi la preţuri mai mici de 100 mii euro, în timp ce versiunile Evo deja se vând cu asemenea preţuri.
Deci, bijuteria asta din Italia e ca o bijuterie care încă nu ştie că preţul aurului a crescut, şi trebuie doar s-o iei şi s-o lustruieşti un pic, readucându-i luciul. Pentru că e unul din cele mai geniale modele Mercedes produse vreodată. Pentru că e una din cele mai plăcute maşini de colecţie pe care ai putea s-o deţii vreodată, pe care vei adora şi s-o ţii în garaj, şi să te mai înfrupţi din când în când din ea, conducând-o la 7,000 de turaţii!
0
7,013
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!