Moldova produce tapiseriile scaunelor pentru Porsche 911, Taycan, Audi e-tron GT şi o o listă lungă de modele Mercedes

22 Ianuarie 2022, 17:14
Ilie Toma
Da, nu e nicio greşeală în titlu. Toate versiunile de Porsche 911 din generaţia curentă, de la Carrera S până la Targa, Turbo sau chiar GT3, livrate în absolut toate ţările lumii, au tapiseriile scaunelor produse în oraşul Ungheni din Republica Moldova! La fel, toate versiunile modelului electric Porsche Taycan, livrate pe toate pieţele din lume, au de asemenea tapiserii produse la fabrica din Moldova. Aşa că, dacă vezi oriunde în lume un Porsche Taycan — în SUA, Marea Britanie, Elveţia sau Noua Zeelandă — sunt 100% şanse ca scaunele să fie acoperite cu tapiserie produsă la Ungheni. Şi acelaşi lucru e absolut valabil şi pentru noul model electric Audi e-tron GT şi RS e-tron GT, iar noi am vizitat fabrica din Ungheni unde se produc toate aceste lucruri, Lear Corporation, având un acces fără precedent la toate liniile de producţie din interior, graţie celor de la Agenţia Germană pentru Cooperare GIZ Moldova. Şi am văzut cu ochii noştri ce se face la Ungheni şi mai ales cum se face!
Foto: Producţia la fabrica din oraşul Ungheni, Moldova

În cazul modelelor Mercedes, gama mărcii germane are mult mai multe modele, iar multe dintre ele se produc în număr semnificativ mai mare, prin urmare, de obicei tapiseriile fiecărui model se produc în paralel la câteva fabrici Lear din diverse locaţii în lume. Dar fabrica din Ungheni are o tradiţie lungă de producţie a tapiseriilor pentru modelele Mercedes, începând cu C-Class W204, apoi generaţia W205, inclusiv modelele AMG, iar mai nou şi C-Class W206. Aceeaşi fabrică din Ungheni produce tapiserii pentru GLC SUV şi GLC Coupe, pentru SL şi SLC, pentru modelul electric EQC şi chiar pentru sportiva Mercedes-AMG GT! În fiecare zi de lucru, la fabrica Lear din Ungheni se produc până la 2,100 de seturi de tapiserii, pentru 2,100 de automobile. Iar asta înseamnă că în acest oraş din Moldova se produc lunar tapiserii pentru 40,000-45,000 de automobile, ceea ce rezultă în aproximativ jumătate de milion de maşini anual!
Foto: Tapiserie pentru noul Mercedes-Benz C-Class W206, produsă în Moldova

Iar asta ne dă o imagine elocventă despre cât de mare e, de fapt, această fabrică din Ungheni, care aparţine multinaţionalei Lear, una din cele mai mari companii din lume din această industrie. Încasările anuale doar a fabricii Lear din Ungheni sunt de peste 100 milioane de dolari, deci, dincolo de porţile acestei fabrici din Ungheni, se ascunde o istorie extraordinară, în evoluţie continuă, despre care aproape că nu-ţi vine a crede că se întâmplă în Moldova!
Foto: Imagine de pe peretele de la recepţia fabricii din Ungheni, cu câteva din modelele pentru care aici se produc tapiserii

Cei de la Lear au început a investi în această fabrică în anul 2010, renovând clădirea unei uzine vechi şi defuncte, de 6,000 metri pătraţi şi 4 etaje. Edificiul a trecut printr-o modernizare totală, fiind echipat cu toate utilajele moderne de producţie pe care le puteai găsi la orice altă fabrică Lear de pe glob. Astăzi, la peste 11 ani de dezvoltare, fabrica are un complex întreg de edificii, în sumă de peste 18,000 meri pătraţi. Acum aici, la Ungheni, există mai multe linii de producţie separate şi chiar întregi departamente separate pe etaje, care produc doar pentru Porsche la un etaj, doar pentru Audi la alt etaj doar pentru Mercedes la celelalte etaje. Şi, fireşte, există şi părţi unificate ale procesului de producţie, care sunt făcute sub un singur acoperiş, în special primele etape ale producţiei, unde pielea este analizată, tăiată şi presată pentru coaserea de mai departe.
Foto: Imagine din departamentul specializat pe producţia pentru Audi, de la Ungheni

Pielea şi materialele textile, ca materie primă, vin în principal de la furnizori renumiţi din Europa şi se bazează de obicei pe cerinţele de design şi textură ale producătorului. Aceste materii prime sunt livrate în depozitul uzinei din Ungheni cu un minim de birocraţie, datorită regimului de Zonă Economică Liberă, în care activează fabrica. Asta îi permite fabricii de aici să aibă predictibilitate şi punctualitate în termenii de producţie şi livrare, întregul proces logistic obţinând viteză şi evitând birocraţia împovărătoare.
Foto: Aşa arată materia primă, pielea, livrată la fabrica din Ungheni, Moldova

Pielea este apoi inspectată automatizat şi manual, cu ochiul uman antrenat. Dacă se găseşte cea mai mică imperfecţiune pe suprafaţa pielii, se face un marcaj cu un simbol corespunzător tipului de imperfecţiune.
Foto: Inspectarea pielii înainte de tăiere şi marcarea ei cu simboluri

Apoi, rola inspectată e întinsă pentru următorul proces de scanare automatizată. Aici, utilajul creează o „hartă” a bucăţii de piele pe care o are, ţinând cont de marcajele cu imperfecţiuni, iar apoi algoritmii calculează cum să taie mai eficient acea rolă de piele, încât să se obţină rebut minim şi în acelaşi timp să se asigure că nici o imperfecţiune nu rămâne în zonele critice ale tapiseriilor finale.
Foto: Scanarea pielii inspectate anterior de către utilajul automatizat

În dependenţă de model şi cerinţe, pielea poate fi termolaminată, reliefată sau trasată cu cusături, inclusiv în forma unor logo-uri, pentru a avea forma de bază a componentelor care vor fi mai târziu cusute într-un înveliş integru al scaunului. Şi, fireşte, toate aceste procese sunt făcute cu un control strict al calităţii.
Foto: Reliefare a emblemei Porsche pe tapiserie, la fabrica din Ungheni, Moldova

Până aici, aceste procese sunt făcute toate sub acelaşi acoperiş, indiferent de marca şi modelul final pentru care va fi produs scaunul. Desigur, materia primă diferă de la un model la altul, dar modul de pregătire, inspectare, tăiere şi pregătire a componentelor, ce vor fi cusute mai târziu, trece prin aceeaşi linie de producţie iniţială.
După această etapă, toate aceste bucăţi pregătite de piele, Alcantara sau textile, merg în departamentele corespunzătoare fiecărei mărci, ajungând pe liniile de producţie corecte.
Urmează un proces în care oamenii manipulează mecanisme automatizate de cusut, în cea mai mare parte, dar unele modele presupun mai multă muncă manuală calificată, care e stăpânită cu măiestrie de oamenii talentaţi de aici, din Ungheni.
Seturile de bucăţi tăiate merg pe diferite linii de asamblare şi coasere, specializate pe diverse modele, iar la sfârşitul acestor linii ies seturi complete de învelişuri pentru scaune, care sunt împachetate după instrucţie. Şi am putut vedea aici, la Ungheni, toate materialele cele mai moderne folosite în automobile — piele artificială, material textil, Alcantara, piele naturală Nappa, ba chiar şi pielea eco mai nouă, folosită de unele modele electrice.
La fabrica Lear din Ungheni lucrează peste 2,000 oameni, în trei ture, ultima extindere fiind făcută chiar în anul 2020, în primele luni de context pandemic. Fabrica din Ungheni a contractat mai mult autobuze mici, care circulă regulat pe rute predefinite şi transportă astfel gratis oamenii angajaţi la uzină şi înapoi acasă. La Ungheni lucrează oameni ce trăiesc pe o rază de 45 km în jur. Şi întrucât fabrica se află în procese permanente de expansiune, managerul general al fabricii, Marian Lefter, ne spune că e întotdeauna nevoie de mai mulţi oameni calificaţi.
În fabrică există şi o zonă de training, care e un soi de şcoală pentru noii angajaţi, care-i pregăteşte pentru procesele de pe linia de producţie. Aici noii angajaţi învaţă să facă toate operaţiunile necesare într-un mediu controlat, cu materiale brute de test, adunând cunoştinţe şi experienţă înainte de a fi parte a procesului propriu-zis de producţie.
Foto: Zona de instruire a noilor angajaţi

Suntem asiguraţi că oamenii de aici beneficiază de salarii decente, condiţii de muncă de decente pe care le-am şi văzut cu ochii proprii. Aceştia mai au şi mese oferite la uzină, cu facilităţi destinate alimentării, există chiar şi un centru medical în interiorul uzinei, iar toate astea, ni se spune, sunt parte a culturii fabricii din a-şi face angajaţii să se simtă trataţi decent, ca aceştia să se simtă motivaţi să depună tot efortul şi pasiunea în produsele pe care le creează. În fabrică poţi vedea imagini cu Porsche-uri 911 pe pereţi, imagini cu Audi e-tron GT sau cu modele Mercedes, ca o sursă de inspiraţie pentru această muncă frumoasă.
Foto: Imagine cu Porsche 911 pe perete, la fabrica din Ungheni

Bineînţeles, criza de semiconductoare a afectat volumele de producţie ale fabricii, ca şi peste tot în lume, în mare parte din cauza proiectelor puse pe aşteptare sau din cauza timpilor mai mari de livrare a maşinilor finale, care determină uneori capacităţi neocupate ale fabricii. Dar, chiar şi aşa, mai multe camioane pline cu seturi complete de produse finale pleacă în fiecare zi de al depozitul fabricii din Ungheni, spre Germania sau oriunde în altă parte, unde se asamblează maşinile finale. Şi, în ciuda crizei de semiconductoare, fabrica din Ungheni este în creştere, iar cele mai noi modele, producţia tapiseriilor cărora a fost implementată aici, precum Porsche Taycan şi Audi e-tron GT, demonstrează că această fabrică din Moldova are cea mai bună aderenţă la care putea visa pentru a se mişca spre un viitor în dezvoltare, fiind parte a preferinţelor în schimbare din jurul lumii.
Iar pentru Moldova şi pentru oamenii din Ungheni şi din împrejurimi, istoria de succes la scară mare a fabricii Lear din regiunea lor este şi istoria lor de succes, a fiecăruia dintre cei 2,000 oameni care muncesc zilnic aici, fiind parte a industriei auto globale, lucrând la cele mai exigente standarde de calitate şi livrând produsele de la Ungheni celor mai de top producători auto din lume! Şi oamenii de aici, din Ungheni, pot fi mândri pentru propria muncă şi propriile merite de a produce tapiserii pentru modele care se numără printre maşinile cele mai legendare şi mai de vis din câte se produc în zilele noastre în lume!
1
15,240
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!