Muscle-car-ul accesibil al Europei de cândva, produs în Elveţia: un Opel Manta superb, scos la vânzare în Germania

13 Ianuarie 2022, 21:42
Ilie Toma
În Europa de la sfârşitul anilor 60, Ford dăduse o frumoasă lovitură cu modelul Ford Capri, care aducea silueta adorată de Mustang, dar era mai pe gustul europenilor de compact, având motoare mai mici şi fiind mai accesibil. Opel a reacţionat repede şi a început dezvoltarea unui concurent pentru Capri, pe care l-a lansat în anul 1970. Era vorba de Opel Manta, iar noi vorbim azi tocmai de un asemenea Manta A, de primă generaţie
Designul lui Manta a fost inspirat de la acelaşi concept de la care s-a inspirat şi Corvette-ul american, dar platforma tehnică a lui Manta era una comună cu Opel Ascona, model care se afla deja în pregătiri, dar care a fost lansat pe piaţă după Manta. Iar designul lui Manta aducea exact aceeaşi siluetă de muscle-car, iar Opel era percepută pe atunci ca o marcă puternic legată de American, or, germanii aveau în gamă şi sedanuri largi, care împărţeau platforme cu modelele americane. Prin urmare şi Manta a fost văzut ca un model cu o inspiraţie veritabil de americană, aşa cum trebuia să fie un muscle-car.
Opel Manta avea tracţiune pe puntea spate, dar motoarele erau toate de 4 cilindri. În anumite ţări europene existau şi motoare de 1.2 litri, dar cel mai răspândit a fost motorul de 1.6 litri în câteva ipostaze. Versiunea 1.6S a acestui motor, cu care e echipat şi exemplarul despre care vorbim azi, dezvolta 80 CP. Poate părea o putere modestă, dar, Manta cântărea cam 960 kg şi avea doar 4.29 metri lungime, prin urmare era o maşină uşoară şi agilă.
De fapt, chiar de la primele teste, Opel Manta fusese apreciat foarte călduros de presă şi public pentru ţinuta şi dinamismul său. Şi pentru că şi designul era unul ce nu avea cum să nu placă, Manta a păşit cu dreptul în aproape toată Europa, cu excepţia Marii Britanii, unde a vrut să debuteze nu cu marca Vauxhall, ci cu Opel, şi din cauza asta n-a prea avut şanse să învingă luptă cu Ford Capri. În rest, însă, Manta a fost un succes neaşteptat de mare pentru Opel, între 1970 şi 1975 fiind produse aproape jumătate de milion de maşini, sau mai exact, 498,553 unităţi! Asemenea cifre ar fi invidiate şi azi de modele sportive.
Modelul german era produs în general în Belgia, la uzina din Antwerp, dar a existat şi o excepţie, una elveţiană. Adevărul e că în Elveţia exista o uzină General Motors, inaugurată în oraşul Biel în oraşul 1936, după ce în 1935, în plin efect al crizei economice, autorităţile oraşului i-au convins pe cei de la GM să producă modelele lor în Elveţia. Oraşul Biele, specializat în producţia de ceasuri, se pomenise cu 5,000 de oameni rămaşi fără lucru în urma scăderii cererii mondiale pentru ceasuri în condiţiile crizei, iar astfel primarul din Biel, Giodo Muller, susţinut de locuitorii oraşului, le-a propus celor de la GM o ofertă greu de refuzat, prin care oraşul a construit uzina din banii proprii, iar GM trebuia doar să o echipeze cu utilaje şi să înceapă a produce, urmând ca banii investiţi să fie întorşi oraşului în timp. Aşa a şi pornit producţia la uzine din Biel în 1936, iar până n 1975, cât a lucrat uzina, aici s-au asamblat şi modele Chevrolet, şi Buick şi cam toate mărcile GM-ului care se vindeau în Europa. Iar asta a făcut din Opel marca iubită a elveţienilor.
Prin urmare, când a apărut Manta, nu se putea ca acest sportcar să nu fi fost produs şi în Elveţia. Aşa că în scurt timp a fost pusă la punct şi producţia modelelor Manta în Elveţia, în regim de CDK, adică veneau caroseriile şi piesele în subansamble, iar în Biel se făcea asamblarea finală. Dar, pentru că elveţienii voiau să spună că cele mai bune Manta sunt elveţiene, aceştia tratau caroseriile cu cel mai generos strat de material anticoroziv şi asamblau totul cu o precizie şi mai mare decât la uzina din Belgia. Până la urmă, la producţia lui Manta lucrau foşti ceasornicari — or, oraşul Biel e patria unor mărci de ceasuri ca Tissot, Rolex, Omega, Movado şi Mikron! Deci aceste Opel Manta sunt şi azi catalogate de pasionaţi drept cele mai bune Manta!
Iar exemplarul despre care vorbim noi azi a fost tocmai un asemenea Manta, produs în Biel. Asemenea maşini primeau, pe lângă eticheta corespunzătoare, şi o emblemă pe calandru, care anunţa producţia lor în Elveţia.
Maşina asta e produsă în anul 1971 şi a fost cumpărată atunci nouă de către un italian ce muncea la una din companiile elveţiene şi trăia temporar în Elveţia. După pensionare, acesta a revenit în Italia, însă şi-a luat bijuteria pe 4 roţi cu el înapoi în patria sa din Italia şi a păstrat-o acolo. În ultimi ani de viaţă a exploatat-o foarte puţin, iar din 2004 maşina are şi certifict italian de vehicul istoric.
Primul şi unicul proprietar a trecut deja în nefiinţă, ultima asigurare şi vinietă a maşinii datând cu 2014. Dar maşina e într-o condiţie originală impecabilă, nerestaurată, cu 86,400 km originali şi documentaţi la bord. Maşina nu are nici cea mai mică urmă a vreunul accident, e în vopsea originală, iar tratamentul ăla anticoroziv elveţian şi-a dovedit eficienţa timp de 51 de ani!
Maşina vine cu istoria completă, documentată, inclusiv perioada iniţială cât a fost exploatată în Elveţia. E, deci, un exemplar superb de autentic al unuia din cele mai adorate modele Opel din toată istoria, cu un parcurs extraordinar de mic, pentru cei 51 de ani ai săi, şi doar un singur proprietar, care a ţinut-o alături jumătate din viaţa sa. Şi pentru un asemenea exemplar istoric superb, preţul acestui Opel Manta e cât se poate de pământesc, pe el fiind cerut acum un preţ de doar 20,900 euro. La cât de specială e maşina, însă, îşi merită deplin preţul cerut pe ea, fără cea mai mică îndoială!
0
2,994
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!