Acesta e un Lancer Evo X de pe vremea când Mitsubishi avea cel mai puternic motor de 2.0 litri din lume, uleiul în care se schimba la fiecare 5 mii km

22 Februarie 2022, 16:53
Ilie Toma
Astăzi, dacă dai o căutare pe net ca să vezi care ar fi cel mai puternic motor de 2.0 litri sau de 4 cilindri din lume, livrat vreodată de un producător, vei afla că motorul de pe compactele moderne Mercedes-AMG, de 2.0 litri şi 421 CP, e răspunsul. Dar nu e chiar aşa. Mitsubishi a avut o foarte scurtă perioadă în istorie când a oferit o versiune de Lancer Evo X cu motor de 2.0 litri şi 440 CP!
Despre maşina asta aproape că s-a uitat cu desăvârşire. Şi e oarecum de înţeles, or, Mitsubishi pare să se fi transformat într-o fabrică de făcut SUV-uri, offroader-e şi pick-up-uri învechite moral, iar despre inginerii geniali de cândva, care creaseră cel mai adorat sistem de tracţiune integrală din lume, de pe maşinile de raliu, nu se mai aude nimic. Mitsubishi nu mai are azi nicio maşină creată pentru emoţie, nicio maşină cu o minimă strălucire inginerească. Şi e regretabil, or, doar 10 ani în urmă lucrurile erau cu totul altfel, iar în tabăra Mitsubishi existau încă ingineri capabili să creeze produse fantastice care duceau renumele maşinilor japoneze!
Ei bine, dar să revenim modelul uitat de 440 CP. A fost o versiune a lui Lancer Evo X, ultimul Lancer Evo, de fapt, care a plecat de pe piaţă aproape tiptil, fără un succesor şi fără să mai zică nimănui nimic, ca să nu observăm acel moment ruşinos pentru Mitsubishi când a renunţat la gloriosul Evo. Dar Lancer Evo s-a produs mulţi ani, fiind lansat încă în 2006. Motorul său standard era unul turboaspirat, de 2.0 litri, şi 4 cilindri, păstrând aceeaşi formulă clasică încă de la lansare, dar livrând 295 CP şi 407 Nm. Dar această putere nu era limita mecanică maximă a motorului, ci una care să fie exact sub limita de 300 CP, agreată pe atunci între producătorii niponi pentru modelele lor.
Aşa că după lansare, cei de la Mitsubishi au făcut ceea ce făcuseră anterior şi cu generaţiile precedente în Marea Britanie, creând versiuni mai puternice decât cele de stoc. În 2009 au lansat versiunea FQ-400, care avea 400 CP, care era deja la vremea sa cel mai puternic motor din categoria sa. Dar în 2014 inginerii Mitsubishi au ridicat şi mai mult miza şi au lansat modelul despre care vorbim azi — Lancer Evo X FQ-440.
Da, aşa cum sugerează cifra sa, acesta scotea 440 cai-putere, din cei doar 2.0 litri ai săi, depăşind semnificativ motorul celor de la Mercedes din zilele noastre. Dar pentru că aceşti cai erau anunţaţi în sistemul britanic de bhp, de fapt ei erau 446 CP. Motorul japonez livra şi 559 Nm la 3,100 rpm, iar asta se întâmplase datorită unor modificări ambiţioase pe care cei de la Mitsubshi le făcuseră maşinii. Au montat o turbină mai mare, de la HKS, au montat noi conducte la intercooler, noi injectoare, au reprogramat integral creierul electronic al motorului şi au schimbat întregul sistem de evacuare, de la galerie până la ţeava de eşapament, montând unul de la Janspeed.
Pentru că maşina devenise atât de puternică, inginerii cu coborât niţel şi suspensia, cu 35 mm în faţă şi cu 30 mm în spate. A rămas standard legendarul sistem de tracţiune integrală S-AWC. Maşina venea bine echipată şi la interior şi, deşi măsurările independente britanice arătaseră atunci că acest Evo X putea atinge 60 mph, adică 96 km/h în numai 3.8 secunde.
Şi pentru că asemenea ediţii FQ erau întotdeauna limitate la numărul de exemplare, japonezii au anunţat că vor produce doar 40 de exemplare, toate în culoare albă. La cursul de atunci, costau cam 60,000 euro şi s-au vândut în mai puţin de oră din momentul când a fost dat start comenzilor.
Aşa că asemenea maşini s-au produs doar 40 şi doar cu volan pe dreapta. Pentru a găsi una, trebuie s-o cauţi doar în Marea Britanie şi să ai mare noroc să dai peste una, or, fiind doar 40 la număr, foarte rar apare ceva în vânzare. Câţiva ani în urmă, asemenea exemplare de vindeau la mâna a doua cu 35 mii lire, însă acum costă deja mai mult decât au costat când erau noi, pentru că sunt nişte bijuterii inginereşti rare, care n-au mai avut un echivalent în istorie şi care amintesc de o perioadă de glorie a celor de la Mitsubishi, demult apusă.
Apropo, inginerii erau atât de focusaţi spre performanţa acestui model Mitsubishi, şi aveau o abordare atât de corectă inginereşte faţă de mentenanţa acestui motor superb, încât maşina asta avea intervalul recomandat de schimb al uleiului de doar 5,000 km! Da, exact, după fiecare 5 mii, uleiul trebuia schimbat, de rând cu toate filtrele obişnuite. Nici vorbă de intervale ca-n zilele noaste de 15-25 mii km sau mai mult. Ştiau ceva aceşti ingineri, sau poate chiar voiau ca proprietarii să se bucure mult timp ce aceste bijuterii!
0
7,950
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!