De ce se produc atât de multe accidente la intersecţia bulevardului Decebal cu Trandafirilor şi Sarmizegetusa din Chişinău

15 Februarie 2022, 08:59
Redacţia PiataAuto.md
Chişinăul are o intersecţie notorie pentru numărul uriaş de accidente produs aici în ultimii ani. E vorba de intersecţia bulevardului Decebal cu străzile Trandafirilor şi Sarmizegetusa. Practic aici se produc cel puţin 1-2 accidente săptămânal, uneori chiar mai mult, iar această situaţie continuă deja de ani buni, de când a fost „reamenajată” intersecţia. În ciuda numărului mare de accidente, care ar fi trebuit să dea de gândit autorităţilor demult şi să determină o schimbare radicale, nimeni nu face nimic, iar accidentele continuă să se producă.
Foto: Imagine a unui accident produs chiar azi dimineaţă în această intersecţie. Sursa: Fcebook / grupul GBM.Online

De ce se produc atât de multe accidente în această intersecţie, totuşi? Anterior reamenajării din 2017, această intersecţie era una semaforizată şi chiar dacă era adeseori aglomerată, lucrurile erau cât se poate de clare. Reamenajarea, însă, a adus câte schimbări esenţiale. Bulevardul Decebal, unul cu 6 benzi, a rămas semaforizat, în timp ce străzile Trandafirilor şi Sarmizegetusa nu mai au semafoare, ele fiind înlocuite cu indicatoare de cedare a trecerii şi de separatoare de direcţii.
Foto: Imagine din anul 2017, când a început reamenajarea intersecţiei

Din partea străzii Sarmizegetusa, drumul se separă în trei direcţii diferite, delimitate prin stâlpi mici. Unul o ia la dreapta, altul e destinat doar deplasării înainte, iar al treilea doar virării la stânga, fiind deplasat mai spre deal de linia străzii din partea opusă, Trandafirilor. Din direcţie inversă, de pe strada Trandafirilor, drumul se separă în două fluxuri de deplasare — unul spre dreapta şi altul continuă înainte, însă de pe el se poate vira doar la stânga pe Decebal, întrucât strada Sarmizegetusa din direcţie opusă e cu sens unic, iar intrarea pe ea e interzisă.
Foto: Imagine cu un alt accident produs recent în aceeaşi intersecţie

O schemă foarte încurcată, deci, însoţită de nişte indicatoare care nu prea sunt clare dacă se aplică unui flux sau altuia, dar nici măcar asta nu e problema principală. Regula principală, internaţională, a oricărei intersecţii care se vrea amenajată în siguranţă spune că nu poţi aplica semn de cedează trecerea la o intersecţie cu mai mult de o bandă pe sens, cu excepţia intersecţiilor unde se permite doar virarea la dreapta. Deci efectiv, maşinile au indicator de cedare a trecerii nu trebuie să aibă două şi mai multe benzi pe fiecare sens, pentru că asta creează probleme majore de vizibilitate şi siguranţă! Intersecţia din Chişinău, are asemenea indicatoare, iar maşinile care intră în intersecţie sunt obligate să cedeze trecerea maşinilor de pe 5 benzi — două în direcţia de urcare şi 3 în direcţia de coborâte, cea de-a 6-a fiind destinată virării la dreapta pe Trandafirilor. Deci, nu se poate, pur şi simplu, să organizezi o asemenea intersecţie cu cedare de trecere pe 5 benzi, pe o arteră atât de aglomerată, pentru că implantezi din start riscuri imense de accidente.
Foto: Accident grav produs la aceeaşi intersecţie în aprilie 2021

Pe lângă asta, se mai încalcă un alt principiu de siguranţă. Nu poţi pune două benzi paralele să cedeze trecerea când ele acoperă vizibilitatea unei alteia. Pe Trandafirilor în direcţia de virare spre stânga adeseori sunt câte două maşini în paralel care aşteaptă virarea spre stânga. Şi invers, de pe Sarmizegetusa, cei care vor să vireze spre stânga au vizibilitatea acoperită de cei care aşteaptă să meargă înainte, iar cei care vor să meargă înainte au vizibilitatea acoperită de către cei care aşteaptă să vireze la stânga.
Deci, intersecţia în sine e un haos de organizare periculoasă a traficului, un exemplu a cum nu ar trebui niciodată amenajată o intersecţie urbană. Ceea ce ne uimeşte cel mai mult este că în ciuda statisticilor absolut grave a numărului real de accidente produs aici în ultimii ani, nici poliţia, nici autorităţile municipale nu trag un semnal de alarmă, să iniţieze proceduri de modificare. Şi nu, atunci când accidentele se produc cu sutele, în acelaşi loc, nu putem pur şi simplu da vina pe şoferi, pentru că aceste statistici arată un fenomen, nu incidente separate. Deci, statisticile şi normele de siguranţă demonstrează că e nevoie absolut urgentă de reconfigurarea acestei intersecţii pentru eliminarea acestor erori şi riscuri.
0
3,295
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!