De pe vremea când Alfa Romeo producea maşina cu cel mai frumos sunet de motor: un GTV6 scos la vânzare în Olanda

14 Februarie 2022, 20:15
Ilie Toma
Dacă modelele mai vechi Alfa Romeo te fac să crezi că Alfa a avut maşina superbe doar prin anii 50-70, să ştii că nu e aşa. Şi în anii 80 Alfa a fost la fel se superbă, ba chiar reuşea să se adapteze criticilor cu o viteză impresionantă şi să îmbrăţişase tehnologii noi mai repede decât o făceau mulţi alţii. Mai mult ca atât, în anii 80 Alfa Romeo demonstra că până şi maşinile sale produse în număr mare puteau fi nişte bijuterii excepţionale! Iar maşina despre care vorbim azi, o Alfa Romeo GTV6, e unul din cele mai superbe modele din acea perioadă şi totodată una din cele mai indicate maşini pe care le-ai putea cumpăra drept prim model italian clasic, fără prea multe bătăti de cap, dar cu o imensă emoţie în condus.
Alfa Romeo GTV6 face parte dintr-o familie de modele mai largă de la Alfa Romeo, numită şi Alfetta, care a debutat iniţial ca un sedan, încă în 1972. Da, era abia la 2 ani distanţă după ce începuse să se producă Lada 2101, de exemplu. Ei bine, sedanul impresionase lumea printr-o construcţie transaxle, unde cutia de viteze era montată pe puntea spate, pentru o mai bună distribuţie a greutăţii, iar suspensia spate era una cu construcţie De Dion. Cea din faţă avea o construcţie super complexă, dar toate aceste soluţii neordinare făcuseră acel sedan extraordinar de manevrabil, într-un mod firesc şi fizic. La câţiva ani distanţă, însă, italienii au considerat că ar fi cazul să lanseze şi un soi de coupe, dar la ideea marelui Giorgetto Giugiaro, au acceptat o formă de fastback coupe pentru viitoarele GT şi GTV.
Iniţial au existat motoare superbe Twin Cam, dar apoi italienii au avut ideea de a instala şi un superb motor V6, numind versiunea V6 cu numele GTV6. Era un motor de 2.5 litri, renumitul Busso, iar construcţia acestuia a determinat necesitatea a un pic mai mult spaţiu deasupra, pentru admisie. Italienii au hotărât problema prin desenarea unei proeminenţe noi pe capotă, iar asta a devenit rapid semnătura vizuală a lui GTV6.
Maşina era adorată pentru senzaţiile în volan şi în manevrabilitate, dar inginerii complicaseră acel prim motor V6 într-un mod aproape de necrezut pentru zilele noastre. Ei montaseră 6 carburatoare mici Dell’Orto, câte unul pe fiecare cilindru! Şase carburatoare, pentru 6 cilindri! Asta doar inginerii italieni curajoşi până la nebunie o puteau face!
Asta făcea ca fiecare pornire a maşinii să fie o întreagă procedură de paradă. Motorul nu pornea chiar imediat, până toate 6 carburatoare trimiteau amestec în cilindri dura câteva secunde, dar apoi sunetul era unul divin pur şi simplu! Dar asta se întâmpla la început, în primele mii de kilometri. După asta, cine a reglat vreodată un motor cu mai multe carburatoare, îşi poate imagina coşmarul care urma. Să sincronizezi 6 carburatoare ca ele să funcţioneze perfect e o provocare pentru cei cu nervi de oţel. Şi problema e că după câteva mii de kilometri, totul trebuia reluat pentru o nouă sincronizare. Asta i-a făcut pe jurnaliştii vremii s-o numească o maşină dulce a diavolului, pe care eşti tentat să o deţii şi să o guşti, dar care inevitabil va însemna iadul pentru tine.
Însă inginerii Alfa Romeo au ascultat criticile şi peste ceva timp au lansat o versiune cu injecţie Bosch a aceluiaşi motor. Pur şi simplu au scăpat de toate 6 carburatoare şi au pus injecţie în loc, care nu se mai deregla aproape niciodată. Şi gata, problema a fost rezolvată! Iar jurnaliştii care luaseră la teste maşina cu injecţie erau efectiv în extaz. Maşina nu mai avea nici un cusur pur şi simplu, aşa că a fost numită cea mai bună din lume la timpul său, cea mai plăcută în condus, cea mai echilibrată, iar ceea ce spuneau aproape toţi, în unanimitate, era că Alfa Romeo GTV6 cu injecţie era maşina cu motorul care suna cel mai bine din lume! Uite aşa, direct, cel mai frumos sunet din lume! Cât de plăcut trebuie să fie fost în acele timpuri să fii un inginer Alfa Romeo şi să se vorbească în asemenea termeni despre maşina la care ai lucrat! Şi cât de plăcut trebuie să fi fost în acele vremuri să conduci maşina cu cel mai frumos sunet din lume!
Da, iar noi azi vorbim tocmai despre o asemenea Alfa Romeo GTV6, cu motor cu injecţie. E o maşină care a fost vândută în Olanda încă de nouă, în 1987, şi care a rămas în aceeaşi ţară până azi. Şi e o GTV6 cu una din cele mai rare culori posibile, un soi de maro/bordo. Şi asta pentru că aproape toate exemplarele GTV6 erau roşii.
Motorul său dezvoltă 160 CP şi 213 Nm, iar ea prindea prima sută în 8.3 secunde. Viteza maximă era de 205 km/h, iar exemplarul despre care vorbim noi azi are adunaţi pe bord numai puţin peste 105,000 km.
Maşina are scaune sport la interior, tapisate cu culoare bej, neobişnuită şi ea pentru acest model. Şi întreg interiorul e păstrat într-o condiţie excelentă.
De fapt, întreaga maşină e într-o condiţie superbă, atât estetic, cât şi mecanic. Maşina a circulat periodic, are mentenanţele tehnice făcute cu regularitate, are acte valabile pentru circulaţia pe drumurile publice şi toată istoria documentată. E cu siguranţă una din cele mai autentice şi totodată special Alfa Romeo GVT6 din câte s-a putea găsi azi în lume.
Cât costă o asemenea bijuterie italiană? Cât costă să cumperi azi maşina cu cel mai frumos sunet de motor din lume la vremea sa? Nu atât de mult pe cât am putea crede. Nu e un preţ de sute de mii de euro. Pe acest exemplar superb se cere 32,500 euro în Olanda. Şi, fără cea mai mică îndoială, aceasta Alfa Romeo GTV6 îşi merită fiecare cent. Cu desăvârşire!
1
4,521
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!