Istoria neştiută a expediţiei în care patru exemplare UAZ şi o motocicletă cu ataş Dnepr MT au traversat Africa, la iniţiativa italienilor

1 Februarie 2022, 16:43
Ilie Toma
Azi poate părea incredibil, dar în istorie a existat un prim moment, când patru exemplare UAZ 469 şi o motocicletă cu ataş Dnepr MT-9, au traversat Africa, trecând întreg deşertul Sahara dus şi întors. S-a întâmplat în anul 1975, încă înainte ca primul raliu Paris-Dakar să fi avut loc, şi nu s-a întâmplat la iniţiativa uzinei din URSS-ul de atunci, ci la o iniţiativă a unor italieni!
În anul 1975, UAZ 469 era încă un model relativ nou, fiind lansat în 1971 şi având doar 4 ani de existenţă pe piaţa internă a patriei sale. Respectiv, avea o prezenţă şi mai scurtă pe pieţele de export din occident. În Italia, însă, exista un dealer al mărcilor UAZ şi Dnepr, o companie numită Martorelli, după numele fondatorului său, Luigi Martorelli. Anume Luigi a şi avut ideea de a face ceva cu totul incredibil cu maşinile şi motocicletele sovietice pe care le avea în vânzare, ceva despre care să vorbească toată Italia şi apoi toţi să vrea să cumpere aceste vehicule de la compania sa.
Luigi a tot sunat jurnalişti de la marile publicaţii italiene şi i-a intrigat despre ceea ce avea să urmeze, spunându-le că ar putea să-i ţină în permanenţă informaţi despre cursul viitoarei expediţii, dacă aceştia ar fi interesaţi s-o relateze. Foarte mulţi dintre ei s-au arătat interesaţi.
Foto: Convoiul de UAZ-uri şi Dnepr în timpul expediţiei din Africa din 1975

La 9 ianuarie 1975, convoiul a pornit din Napoli şi s-au îndreptat spre feribotul ce avea să-i debarce ulterior în Tunisia, în ceea ce avea să se numească oficial drept Safety Desert Expedition. Ruta aleasă pornea din capitala Tunisiei, Tunis, de pe malul Mării Mediterane şi avea să ajungă până în oraşul Niamey din Nigeria, traversând astfel întreaga Sahara şi întreaga zonă de deşert a Africii. Traseul urma a fi făcut dus-întors, ruta fiind parţial diferită şi însumând în total 11,000 km, dintre care 7,000 au fost prin nisipurile de deşert!
Foto: UAZ-urile din expediţia din Africa, la un moment de popas

Provocările au fost uriaşe la nivelul condiţiilor de înaintare, or, pe atunci asemenea expediţii erau o raritate, iar raliul Dakar nici nu apăruse încă. Asta a făcut ca publicul italian să urmărească intrigat toată evoluţia expediţiei, mai ales că Martorelli le suna periodic jurnaliştilor şi le dădea actualizările promise.
Foto: Motocicleta cu ataş Dnepr MT-9, înaintând prin nisipurile din Sahara în 1975

Motocicleta a fost cea mai chinuită, pentru că ea se descurca mai greu cu nisipurile deşertului. Pentru a nu se cufunda, trebuia să meargă repede, însă la viteză mare pe nisipuri, ea sălta foarte tare, asemeni unui cal nărăvaş, după cum o descria Luigi. N-au lipsit aventurile cum numai într-o asemenea expediţie puteau fi. Într-un din zile, au pierdut două roţi de rezervă ale motocicletei, acestea căzând de pe un UAZ fără a fi observate. Au văzut lipsa lor abia seara şi pentru că nu se puteau întoarce înapoi, au oprit o maşină ce mergea în direcţie inversă şi i-au rugat pe acei oameni să le trimită roţile cu avionul spre oraşul Tammanrasset din Algeria, dacă le găsesc. Aşa s-a întâmplat, roţile au fost găsite şi trimise de acei necunoscuţi!
Foto: Motocicleta Dnepr, ajunsă în oraşul Niamey din Nigeria

Maşinile se descurcau mai uşor prin nisip. Atât cele 4 UAZ-uri, însă, cât şi motocicleta Dnepr au ajuns cu bine la Niamey, iar apoi au făcut şi cale întoarsă. Nu au avut decât defecţiuni provocate de mici incidente. Luigi a făcut un salt prea mare cu un UAZ la un moment dat şi l-a lovit pe altul, rupând elemente de fixare a punţii faţă. Tot el a sugerat ca acest ax să fie legat cu un cablu, ca o reparaţie improvizată. Acea reparaţie, care a durat 6 ore, a ţinut 1,500 km, până când au ajuns într-un loc unde au putut-o repara corect. Motocicleta a rămas cu spiţele rupte la o roată, tot în urma unei lovituri mecanice. În rest, însă toate vehiculele au rezistat dârz şi au ajuns înapoi în Italia glorioase, toată Italia aflând deja din ziare despre aventura lor.
Foto: Pagină dintr-un ziar din Italia, care relata despre expediţia din Africa cu UAZ-uri şi Dnepr din 1975

La revenire, Martorelli s-a bucurat de o adevărată avalanşă de comenzi pentru motocicletele Dnepr şi UAZ-uri. Până şi renumitul actor Adriano Celentano a venit la Luigi pentru a-şi cumpăra un Dnepr, iar mai apoi aceste motociclete, produse în Ucraina de azi, s-au regăsit şi în câteva filme italieneşti.
Foto: Adriano Celentano, conducând o motocicletă cu ataş Dnepr

Cât priveşte Martorelli, acesta, însoţit mai târziu de fiul său, a continuat să mai participe şi ulterior la tot felul de expediţii şi raluri prin Africa, cu UAZ-urile pe care le importa compania sa. Însă acea primă traversare a Africii, din 1975, a rămas a fi cea mai dificilă şi provocatoare din istoria UAZ, până şi uzina păstrând până azi arhive de notiţe şi imagini despre acest fascinant moment al istoriei.
0
9,424
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!