Maşina Italiei de acum 100 de ani, ingineria căreia a făcut istorie: o Lancia Lambda magnifică, scoasă la vânzare în Olanda

10 Februarie 2022, 20:28
Ilie Toma
Deşi azi Lancia nu produce decât un singur model, şi acela livrat doar în Italia, marca asta are o istorie atât de glorioasă, încât puţine altele se pot compara cu ea. Au existat timpuri când modelele Lancia erau printre cele mai fascinante maşini din lume, când inovaţiile inginereşti apăreau întâi pe Lancia şi abia apoi era preluate de alţi producători. Dar probabil nici unei altei maşini din istoria lumii auto nu-i datorăm cu toţii la fel de mult ca acestui model Lancia, lansat acum exact 100 ani! E Lancia Lambda, iar noi vorbim azi despre un exemplar pur şi simplu magnific, scos la vânzare în Olanda!
Aşadar, Lancia Lambda a fost lansată în anul 1922, iar ingineria sa a fost în mare parte creată de însuşi Vincenzio Lancia, omul care a fondat Lancia în 1906 şi care fusese anterior pilot de curse pentru Fiat. Lambda are marele merit istoric de a fi primul automobil din lume care a fost construit cu o caroserie autoportantă, nu pe un cadru dur clasic. Practic, inginerii integraseră în partea de jos a caroseriei toate elementele de rigiditate structurală, prevăzând şi fixarea suspensiei, iar întreaga sarcină era preluată de acele elemente. Şi pentru că Lambda urma să fie şi o decapotabilă, construcţia a fost prevăzută astfel încât acoperişul să nu suporte sarcini structurale, cum se întâmplă în zilele noastre.
Asta i-a permis maşinii să fie mult mai joasă, cu un centru de greutate mai coborât şi o poziţie mult mai confortabilă în condus. Dar, confortul şi ţinuta de drum erau asigurate mai ales de suspensia inovativă. Pentru că Lancia Lambda a fost şi primul automobil din lume care a adoptat o suspensie independentă pe puntea faţă. A fost o construcţie excepţional de sofisticată la acea vreme şi genială în acelaşi timp, iar Vincenzio Lancia a inventat şi amortizorul pentru a-i asigura funcţionarea ireproşabilă. Deci, amortizoarele, aşa cum le ştim azi cu principiul lor general de funcţionare, au fost inventate tot de Lancia şi au apărut pentru prima dată tot pe această Lambda! Nu ştim, sincer, dacă mai există vreo maşină în lume, inovaţiile căreia să fi avut o influenţă atât de mare pe parcursul a 100 de ani după debutul său!
Şi lista inovaţiilor acestui model nu sfârşeşte nici măcar aici. Maşina asta a fost şi prima din lume care a folosit un motor V4! Pe parcursul carierei modelului au existat 3 versiuni de cilindree, dar construcţia V4 a rămas aceeaşi, variind un pic doar unghiul blocurilor. Exemplarul despre care vorbim noi azi are cel mai mare motor, de 2.6 litri, un motor care dezvolta încă atunci 69 CP la 3,500 rpm! Iar asta era simţitor mai mult decât versiunile anterioare de 49 şi 59 CP.
Încă de pe atunci, maşina avea o cutie cu 4 trepte, nu cu 2 sau 3, cum se întâmpla la unii producători. Nu se cunosc prea multe date exacte despre performanţele acestei maşini, pentru că nimeni nu prea măsura acceleraţia. Ştim, însă, că versiunea cu motor de 2.6 litri V4 a fost lansată în 1928, către sfârşitul carierei, iar viteza maximă era în jur a 130 km/h, mai mult decât decentă pentru acele timpuri. Maşina, însă, era adorată pentru ţinuta sa de drum, pentru inovaţiile sale inginereşti, pentru sunetul motorul şi pentru tot ceea ce însemna ea ca şi sumă de calităţi! Iar asta a făcut din ea unul din cele mai populare modele la timpul său, fiind produsă în circa 11,200 exemplare. Doar circa 4,400 dintre ele, însă, aveau motorul de 2.6 litri.
Iar maşina despre care vorbim noi azi e un exemplar excepţional, fabricat în 1929 şi cumpărat de un pasionat de curse. Exemplarul ăsta a participat direct la cursele Mille Miglia din Italia în anul imediat următor achiziţiei sale, în 1930. Apoi a mai participat în 1931, 1932 şi 1934! Iar maşina asta mai are încă pe ea, azi, 3 dintre cele 4 abţibilduri originale de la acele curse Mille Miglia, aplicate pe volan! Numai ele cât valorează! Există fotografii istorice cu ea în acele curse şi un dosar fabulos cu istoria uriaşă a acestui exemplar.
Primul său proprietar a deţinut-o vreme bună, după care, în 1948, ea a fost cumpărată de renumitul pilot italian Luigi Villoresi, care a deţinut-o timp de 52 de ani, până în 1990. O cumpărase pentru că în tinereţea sa fragedă pilotase şi el o Lancia Lambda, şi adora modelul. După el, maşina a ajuns pe mâinile a câtorva colecţionari privaţi din Italia, rămânând în aceeaşi ţară până în 2017.
Din 2017, această Lancia Lambda a trecut în mâinile olandezului care o deţine până azi şi care n-a ţinut-o în garaj, ci i-a readus gloria de la Mille Miglia. Maşina a participat din nou la cursă, azi deja una dedicată maşinilor clasice, în anii 2018, 2019 şi 2020! Iar asta înseamnă că ingineria sa a fost revigorată ca să reziste celor 1,000 mile ale cursei, în ciuda vârstei imense a maşinii. Şi Lancia asta, a parcurs cu succes de 3 ori la rând cursa acum, în timpurile noastre!
Având o asemenea istorie excepţională, nu e de mirare, deci, că maşina asta are şi certificat FIVA, figurează în toate registrele Mille Miglia şi a celor de la Lancia, precum şi în cluburile Lancia din Italia şi Olanda. E poate, unul din cele mai notorii exemplare a unuia din cele mai notorii modele Lancia!
Să cumperi maşina asta înseamnă să deţii unul din cele mai fabuloase automobile din câte au existat în lume. Şi paradoxul e că maşina asta e în stare să gonească mii de kilometri şi azi, în curse, cu o inginerie creată acum 100 de ani! Cu greu te poţi gândi la ceva mai special decât această Lancia pentru o colecţie. Şi e clar că asemenea maşini au preţuri uriaşe, care nici nu se mai comunică decât între patru ochi. Dar asta nu face maşina asta mai puţin specială, pentru că ceea ce reprezintă ea e absolut de nepreţuit!
1
2,446
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!