Maşina genială a Marii Britanii de cândva: un Lotus Esprit Turbo, scos la vânzare în Andorra

15 Februarie 2022, 21:01
Ilie Toma
Dacă ar fi să facem un top al celor mai bune 10 sau chiar 5 maşini din istoria Marii Britanii, cu siguranţă acolo s-ar regăsi şi Lotus Esprit, în special Esprit Turbo. Desenată de italieni, cu curaj ingineresc deosebit de ambiţios, era una din cele mai venerate maşini ale timpului său. Iar noi vorbim azi despre un exemplar superb, deţinut de când a fost nou până astăzi de o familie din Andorra.
Lotus Esprit, în forma sa iniţială, a fost lansat în 1976, iar designul modelului îi fusese încredinţat marelui Giorgetto Giugiaro din Italia. Misiunea era cât se poate de ambiţioasă şi clară: britanicii, care deja aveau imaginea că prea s-au oprit la formele ondulate ale anilor 50 şi 60, voiau să prindă trenul designului modern, tonul căruia îi dădeau deja italienii. Iar supercar-urile superbe ale italienilor, de la Lamborghini şi Ferrari, sau chiar şi Maserati Bora, făceau senzaţie în lume cu formele lor revoluţionare, motoarele amplasate median şi performanţele fascinante. Deci, britanicii îşi doreau şi ei un supercar cu motor amplasat pe mijloc între axe, tocmai de asta i-au şi comandat formele la Giugiaro.
Doar că cei de la Lotus, aveau un pic altă filosofie asupra performanţei şi considerau că greutatea redusă a maşinii finale e mult mai importantă decât puterea motorului. Tocmai de asta, atunci când au primit un design frumos de la Giugiaro, au pus pe el un motor de doar 2.0 litri, care scotea doar 162 CP. Publicul n-a fost foarte impresionat, iar maşina frumoasă pe dinafară s-a dovedit încă necioplită la nivel ingineresc, chiar dacă era într-adevăr uşoară, cântărind mai puţin de 1 tonă. Existau şi păreri favorabile pentru Lotus Esprit S1, care îl lăudau pentru manevrabilitate excelentă, dar per total maşina mai avea nevoie de condimente.
Aşa că peste doar 2 ani a urmat o versiune actualizată S2, pe lângă motorul de 2.0 litri, apărând şi unul de 2.2 litri, care avea doar cuplul un pic mai mare. În 1980, însă, a apărut şi o primă versiune turbo, care venea să ofere, în sfârşit, mai multă putere, pe care o aşteptau admiratorii modelului.
Versiunea Turbo a fost lansată iniţial doar în echipare super scumpă şi culori dedicate celor de la Essex Petroleum, care finanţau echipa Lotus în F1. Maşina dezvolta 213 CP şi 270 Nm, iar la greutatea sa de puţin peste 1 tonă, asta ea deja impresionant. Doar că maşina foarte scumpă nu s-a vândut în prea multe exemplare. Un scandal în care a fost oficial al companiei Essex, însă, i-a făcut pe cei de la Lotus să-i schimbe culorile şi să creeze şi versiuni mai puţin luxoase şi abia atunci ea a început a prinde la public.
Iar peste doar un an, în 1982, Lotus a lansat versiunea S3 a lui Esprit, iar aici au fost unificate şasiul şi suspensia la Esprit simplu şi Esprit Turbo, fapt care a permis reducerea costurilor. Maşina a fost perfecţionată inginereşte considerabil şi în sfârşit, după ani de critică despre calitatea slabă a producţiei, Esprit a devenit ceea ce a vrut să fie de la început, o maşină cu adevărat genială. Iar noi vorbim azi tocmai despre un asemenea Lotus Esprit Turbo S3, produs în 1984.
Maşina are un motor turbo de 2.2 litri, cu 214 CP la activ şi două carburatoare Dellorto. Ca şi versiunile anterioare, foloseşte o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, de origine Citroen, iar datele tehnice oficiale indicau un timp de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de doar 5.6 secunde! Viteza maximă ajungea la 245 km/h. Iar maşina cântăreşte puţin peste 1,200 kg în versiunea asta, fapt care o făcea extraordinar de manevrabilă, fiind adeseori numită cea mai manevrabilă a timpului său.
Maşina despre care vorbim noi azi a fost comandată direct la uzină de familia din Andorra, în culoare British Racing Green şi cu interior de piele bej. Maşina a fost exploatată ca un de colecţie până în 2013, când a fost recăptuşită la interior şi revigorată mecanic, însă vopseaua caroseriei a rămas cea originală. Lucrările la ea au durat 4 ani, până în 2017, iar după revigorare şi până azi, ea a mai parcurs doar 2,000 km în 5 ani. Ah, da, azi odometrul său indică 85,000 km, documentaţi.
Cât costă azi acest exemplar, deţinut timp de 38 de ani de aceeaşi familie? Ei bine, un Lotus Esprit Turbo, mai ales în asemenea stare, nu ar putea costa puţin. Dar maşina asta a fost scoasă la vânzare la o licitaţie online, care se va încheia la 23 februarie. Preţul estimativ de vânzare, enunţat de casa de licitaţie, e de 85-95 mii euro. Până acum, însă, cea mai mare miză confirmată e de doar 14,800 euro. Deci, există şanse ca maşina să fie vândută şi la un cu totul alt preţ decât cel estimat iniţial. Iar cel care o va cumpăra, va putea spune cu siguranţă că a cumpărat una din cele mai notorii maşini ale secolului XX. Desenată de italieni, cu cutie franceză, cu motor britanic şi construită în Marea Britanie şi maturată vreme de 38 de ani în Andorra, cu o istorie clară şi completă. E o istorie care-i va permite aceste maşini peste 5-10 ani să fie expusă la cele mai pretenţioase concursul istorice şi de eleganţă din lume, or, de la 40 de ani în sus asemenea modele urcă brusc în preţ, de obicei. Aşa că, la o adică, acum e exact momentul potrivit pentru a o lua în colecţie.
0
3,937
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!