Maşina neştiută a Franţei de acum 95 ani, creată de un inginer de aviaţie: un Avions Voisin C11, scos la vânzare în Germania

8 Februarie 2022, 21:07
Ilie Toma
Puţini mai sunt cei care-şi mai amintesc de aceste maşini în afara Franţei, unde numele lor e atât de strâns legat de istoria ţării, încât aproape orice elev le învaţă pe băncile şcolii. Dar maşina despre care vorbim azi ascunde ea fascinaţii inginereşti incredibile, ca şi model, dar şi o istorie extraordinară, ca şi exemplar. E un Avions Voisin C11 şi e absolut normal dacă n-ai auzit niciodată de ea. Asta înseamnă că vei descoperi şi mai multe lucruri noi.
Numele Voisin înseamnă în primul rând avioane, compania formată de fraţii Gabriel şi Charles Voisin în 1905 fiind una din primele de acest fel din lume şi din Franţa. Mai apoi, în timpul primului război mondial, avioanele Voisin, deja evoluate către acel timp, fuseseră unul din pilonul de bază al aviaţiei europene, ele fiind exploatate şi în România, şi un Ucraina, şi în Rusia, dar şi în multe alte ţări. Dar pentru Franţa au însemnat unul din instrumentele tehnice principale în război, tocmai de asta spuneam că numele avioanelor Voisin e prezent până şi în manualele de istorie.
După război, însă, Gabriel Voisin, rămas fără fratele său din cauza unui accident pe care l-a suferit acesta încă înainte de război, a decis să lase industria aeronautică în ciuda succesului economic pe care-l obţinuse compania sa. Aşa a apărut compania auto Avions Voisin. Gabriel cumpărat un prim design de automobil şi în scurt timp a apărut un prim automobil, cu motor de 4 cilindri, la crearea căruia Gabriel a folosit inclusiv experienţa inginerească pe care o avea din aeronautică.
Dar modelului despre care vorbim azi, C11, deşi nu a fost primul, a reprezentat etapa în care Avions Voisin a urcat în liga luxului şi a ingineriei desăvârşite. După câţiva ani în care a prins la experienţă, Gabriel Voisin şi compania şi-au dorit un model cu performanţe mai mari, în care ingineria să fie una şi mai îndrăzneaţă, iar performanţele pe măsură.
Aşa a fost creat Avions Voisins C11. Inginerul aeronautic i-a conceput o caroserie cu folosire amplă de materiale uşoare precum aluminiul, după cum practicase cândva în aviaţie. A calculat foarte atent distribuţia greutăţii dintre axe, încă de pe atunci acest inginer francez ştiind cât de important va fi asta pentru ţinuta de drum finală a maşinii.
Inima acestei maşini era un nou motor cu 6 cilindri în linie, primul motor de 6 cilindri al mărcii franceze. Propulsorul era unul cu supape cu manşon, o tehnologie folosită mai ales la motoarele de avioane pe atunci, care era considerată mai durabilă în timp şi mai imună la depuneri. Propulsorul de pe C11 avea 2,326 cm cubi, folosea un carburator Zenith şi dezvolta 66 CP.
E interesant şi faptul că acesta era răcit cu apă, dar nu cu o pompă pentru a circula apa, ci cu un termopiston. Motorul era cuplat la o cutie de viteze cu 3 trepte, dar exista şi un demultiplicator de cuplu, aşa că efectiv puterea motorului putea fi transmisă roţilor în 6 rapoarte diferite.
În 1926, atunci când a fost lansat, Avions Voisins C11 putea atinge 115 km/h. Avea un consum de 13 litri/100 km, dar exista şi un consum normat de ulei de 0.75 litri/100 km. În total, au fost construite 2,180 de exemplare cu diferite tipuri de caroserii, de la coupe la decapotabile, iar dacă cifra asta pare mică, află că acesta a fost cel mai popular model Avions Voisin din acele timpuri.
Şi totuşi, cu doar 2,180 exemplare construite acum peste 90 de ani, e clar că până azi au supravieţuit foarte puţine. În Franţa, de exemplu, au supravieţuit mai puţin de 20 de exemplare, 2 dintre care sunt clasificate ca monumente istorice.
Maşina despre care vorbim noi azi a fost comandată tot în anul 1926, însă Avion Voisins a reuşit s-o producă în 1927. Cel care a comandat-o a fost industriaşul francez Joseph Criste. Şi cum în acele vremuri adeseori producătorul livra motorul şi şasiul, iar caroseria era definitivată de altcineva, aici ea a fost semnată de atelierul Belvalette & Co.
Iar după asta, acest exemplar de Avions Voisins C11 a rămas în proprietatea aceleiaşi familii franceze timp de 72 de ani! Există un album foto la dosarul ei de arhivă, care înfăţişează acea familie în mai multe vacanţe pe Coasta de Azur în anii 1930 cu această maşină! Cu ea şi alături de ea au crescut şi au îmbătrânit generaţii la rând, familia vânzând-o abia în anul 1999! Deci, din 1927 până în 1999, acest Avions Voisin a fost parcat în garajul aceleiaşi familii, păstrându-se într-o condiţie absolut fascinantă, ajutat de materialele uşoare şi non-corozive, folosite la construcţia sa, precum aluminiul.
Cel de-al doilea proprietar a fost un colecţionar care a înţeles ce-a cumpărat, iar în 2006 el a fost invitat la renumitul concurs Pebble Beach cu maşina, unde ea a primit premiul pentru cea mai autentic conservată maşină de acolo, datorită vopselei originale, de aproape 100 de ani de pe ea!
Astăzi maşina e în mâinile celui de-al 3-lea proprietar, dar vopseaua e aceeaşi, aplicată acum 95 ani pe ea! S-a făcut un lucru de calitate, ce mai! Şi, de fapt, acest Avions Voisins n-a fost restaurat niciodată, fiind doar periodic dat cu lubrifianţi speciali ca să-şi păstreze vopseaua şi reuşind să se conserve timp de aproape un secol aşa cum puţine maşini în istoria omenirii au reuşit. Da, e un exemplar absolut fenomenal, foarte probabil unic în lume printre toate exemplarele Avions Voisin păstrate. Şi e cu siguranţă una din puţinele maşini de orice marcă, ce-au reuşit să reziste aproape 100 ani fără nici o restaurare într-o asemenea condiţie admirabilă!
Cât costă acest exemplar, scos acum la vânzare în Germania? Mult mai puţin decât valorează, de fapt. Preţul cerut pe el e de 375,000 euro, dar o maşină atât de rară, conservată atât de fabulos timp de aproape 100 ani, e ceva ce valorează milioane deja. Şi dacă acum, încă se mai ivesc asemenea ocazii, peste doar 5 ani, când maşina asta va fi împlinit 100 de ani, preţul ei va fi cel puţin triplu. Pentru că e maşina de la începuturile industriei auto franceze, creată de un inginer aeronautic, alături de un ucenic de-al său pe nume Andre Lefebvre, care s-a mutat mai apoi la Citroen şi a creat toate cele mai glorioase modele Citroen, precum Traction Avant, 2CV, HY şi chiar genialul DS! Da, toate îşi au originea în aceleaşi minţi inginereşti care au creat acest Avions Voisin!
0
6,023
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!