Popularitatea maşinilor electrice în UE creşte mult mai repede decât capacităţile reţelelor, bat alarma experţii EY şi Eurelectric

9 Februarie 2022, 11:19
Ilie Toma
Automobilele electrice se bucură de o creştere fulminantă în popularitate în Europa, în ultimii doi ani progresia popularităţii lor fiind una de-a dreptul geometrică. Pe de altă parte, însă, experţii de la Ernst & Young (EY) şi Eurelectric au publicat ieri un studiu amplu, în care bat alarma că dezvoltarea capacităţii reţelelor electrice naţionale în majoritatea ţărilor UE rămâne cu mult în urmă faţă de creşterea numărului de maşini electrice şi riscă să provoace destabilizări importante în următorii ani, dacă nu se intervine urgent pentru a accelera dezvoltarea acestor reţele.
Problema vine din două aspecte importante. Pe de o parte numărul de vehicule electrice este deja de ordinul a câteva milioane în Europa, dar către anul 2030 se aşteaptă ca acesta să crească până la 65 milioane, iar către anul 2035 — până la 130 milioane, creştere accelerată şi de anunţatele restricţii pentru motoarele cu ardere internă. Într-un asemenea tempo, electricitatea necesară pentru aceste vehicule electrice va creşte cu circa 30% în fiecare an, ceea ce înseamnă că UE va avea nevoie de capacităţi noi de producţie a 200 TWh de electricitate către sfârşitul acestui deceniu.
Pe de altă parte, spune studiul celor de la EY şi Eurelectric, problema poate fi agravată de faptul că în anumite zone un număr mare de maşini electrice vor vrea să se încarce simultan, la ore de solicitare maximă pentru reţelele electrice, spre exemplu seara, iar asta ar necesita ca acele reţele să-şi sporească capacitatea de rezilienţă cu până la 90%, pentru a putea rezista.
Totodată, studiul a analizat şi numărul actual de prize electrice disponibile în UE, raportat la numărul necesar în viitor, pentru a face faţă unei asemenea creşteri de maşini electrice. Astfel, astăzi un UE există deja 374,000 de staţii electrice, însă către anul 2035 ar fi nevoie de 9 milioane de staţii publice, plus alte 54 milioane de staţii individuale în case şi parcări private. Fără ca numărul staţiilor să crească la fel de repede, proprietarii de maşini electrice ar putea să întâmpine în curând probleme cu rânduri şi aglomerări la staţiile publice, ceea ce le va tăia din entuziasmul adoptării electromobilităţii. În acest context, studiul menţionează necesitatea reglementării ca fiecare loc de odihnă de pe autostrăzi şi trasee mari, inclusiv parcări, restaurante sau staţii de carburant, să aibă obligatoriu şi prize electrice puternice, subliniind că statele ar trebui să poată asigura linii electrice de înaltă capacitate către acestea, pentru a se putea instala prize puternice.
Studiul, însă, aduce şi note de optimism, menţionând că a analizat şi bugetele uniunii şi ale ţărilor, dar şi deficitele admise, iar sarcina de a creşte capacităţile reţelelor ar fi una sustenabilă economic, care poate fi susţinută financiar de aceste bugete. Prin urmare, problema ar fi în voinţa de a accelera şi direcţiona aceste investiţii în direcţia necesară pentru a se asigura că maşinile electrice vor avea unde să se alimenteze fără probleme, iar tranziţia la electromobilitate nu va fi împiedicate de o dezvoltare mai tardivă a reţelelor electrice la nivelul ţărilor UE. Şi, în fine, experţii studiului au mai tras alarma la dezechilibrul existent în prezent la numărul prizelor între statele UE, când doar 5 ţări — Germania, Olanda, Marea Britanie, Italia şi Franţa — au 66% din numărul prizelor publice de pe continent, în timp ce există ţări încă nu au nici măcar o priză la 100 km de traseu în mediu.
0
1,267
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!