Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Acesta e un Volvo 122S impecabil, din timpurile când maşinile se cumpărau o dată în viaţă, scos la vânzare în Suedia

17 Martie 2022 - 21:27
Ilie Toma
Pentru mulţi dintre noi, cei din estul Europei, formele acestui model Volvo ar putea să nu pară foarte familiare, pentru că aceste generaţii de modele n-au prea ajuns în ţara noastră nici măcar în rol de maşină la mâna a doua. Dar în Suedia, SUA şi o marte din Europa, acest model e o legendă absolută şi aproape orice om de vârstă onorabilă va zâmbi plăcut la văzul lui, spunându-ţi „ah, acesta e îndrăgitul Volvo Amazon”. Iar azi vorbim despre un exemplar absolut fantastic, scos la vânzare în Suedia de către un colecţionar din Stockholm.
Amazon e mai mult o denumire neoficială, pentru că, deşi Volvo intenţiona să folosească numele de Amason iniţial, scris cu „s”, au existat probleme de folosire a mărcii, aşa că producătorul suedez a fost lăsat să-l folosească doar în Suedia. În celelalte ţări s-au folosit denumirile cifrice, dar denumirea neoficială de Amazon l-a însoţit pe toată durata sa de viaţă. Şi a avut o viaţă glorioasă, Amazon fiind modelul care i-a făcut pe toţi suedezii, de la mic la mare, să iubească marca Volvo ca pe o comoară naţională.
A fost modelul inovaţiilor, dar totodată modelul conceput să reziste o viaţă în proprietatea unui om. În Suedia, pe atunci se considera, la propriu, că e de bun gust să cumperi o maşină o dată în viaţă, când ţi-ai întemeiat o familie şi ai o casă. Maşina trebuia cumpărată calculat, ca să-ţi fie alături pentru toate situaţiile vieţii, pentru toţi copiii câţi planificai să-i ai. Şi alegeri erau două — Volvo sau Saab, pentru că suedezii erau convinşi până în măduva oaselor că doar aceste două mărci din lume pot crea maşini care să reziste toată viaţa. Să cumperi o altă maşină după numai 10 ani, de exemplu, era semn de comportament risipitor, lipsă de respect pentru resursele industriei şi oarecum lipsă de respect faţă de maşina care n-a reuşit să-şi îndeplinească misiunea de a-ţi fi servit întreaga viaţă, cum a fost proiectată. Azi toate astea pot suna nostim şi neverosimil, dar în Suedia acelor ani anume asta era percepţia publică, fapt confirmat de o mulţime de cărţi scrise în acea perioadă de autori suedezi, care menţionau aceste percepţii ale societăţii.
Iar toate astea explică şi de ce Volvo a continua încă mult timp să creeze maşini indestructibile, pentru că astea erau aşteptările de oamenii din patria sa. Apropo, maşina care deţine în prezent recordul mondial absolut la numărul de kilometri parcurşi în lume, de aproape 5 milioane de kilometri, e un Volvo P1800, derivat din acelaşi model despre care vorbim azi, doar că e în caroserie coupe.
Modelul Amazon, sau 121/122, s-a lansat în 1956 şi venea după seriile PV444 şi PV544. Era primul model Volvo care adopta stilul ponton, adică renunţa la aripile laterale profilate separat şi pe făcea parte comună cu capota. Încă de pe atunci, caroseria maşinii oţelul era tratat cu fosfat înainte de vopsire, pentru ca vopseaua să adere mai bine, iar asta dăduse rezultate fenomenale în protecţia împotriva ruginii. Toate maşinile veneau din uzină şi cu un strat gros de protecţie anticorozivă.
Mai târziu, în 1959, maşina asta a fost şi prima pe care Volvo a implementat invenţia care a schimbat siguranţa auto — centura de siguranţă în 3 puncte! Da, anume pe Volvo Amazon s-a pus pentru prima dată centura.
Maşina avea mai multe tipuri de caroserie, care aveau indici diferiţi — sedan cu 2 uşi, sedan cu 4 uşi şi chiar break, nemaivorbind de coupe-ul de mai târziu. Toate aveau motoare de 4 cilindri, în mai multe ipostaze. Versiunea 121, cea lansată iniţial, avea un carburator, şi un motor de 66 CP. Maşina despre care vorbim noi azi, însă, e un 122S, unde S vine de la sport! Da, motorul ei de 1.8 litri avea 2 carburatoare şi în fişa tehnică e menţionată o putere nominală de 75 CP şi una maximă de 85 CP.
Versiunea Sport beneficia şi de o culoare roşie ca şi cea din imagini, dar şi de mai multe dotări apreciabile la interior. În acei ani, era modelul de vârf pe care ţi-l puteai dori, iar într-o asemenea caroserie de sedan cu 2 uşi, era maşina supremă pentru satisfacţia celui de la volan.
Ei bine, maşina despre care vorbim azi a fost fabricată în 1964 şi în cei 58 de ani a avut 5 proprietari, inclusiv colecţionarul de azi din Stockholm. Odometrul indică mai puţin de 5,000 km parcurşi, dar, dată fiind vârsta, e clar că odometrul nu e la prima turaţie, iar parcursul real e necunoscut. Se ştie, însă, că toţi proprietarii au fost suedezi, iar starea de azi a maşinii e complet autentică, toate componentele fiind originale.
Proprietarul de azi din Suedia, care o vinde, e un colecţionar renumit de maşini din Stockholm şi spune că e unul din cele mai impecabile exemplare 122S din câte există în toată lumea. Iar pentru o asemenea stare impecabilă, a unei maşini ce are 58 de ani de când e produsă, preţul cerut e mai mult decât decent — doar 24,050 euro. Deci, e una din acele ocazii de a ţinti spre o maşină cu totul şi cu totul specială, care nu va fi chiar pe placul tuturor, dar pentru cel ce o îndrăgeşte, va fi, din nou, un ataşament pe toată viaţa. Or, maşina asta a fost făcute să reziste o viaţă, cum spuneam, iar faptul că poate arăta aşa, la o vârstă de aproape 60 de ani, e cea mai bună dovadă a acestei afirmaţii!
Puţine maşini au marcat istoria unei mărci şi chiar a întregii industrii auto, cum a făcut acest model Volvo, deci valoarea sa de colecţie va fi întotdeauna una specială.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter