Ce maşini ar rămâne să fie produse în Rusia, în cazul în care toţi producătorii occidentali îşi sistează fabricile din această ţară

1 Martie 2022, 16:39
Redacţia PiataAuto.md
În contextul războiului din Ucraina, tot mai mulţi producători auto anunţă fie sistarea livrărilor de maşini din alte ţări spre Rusia, fie sistarea producţiei, fie chiar întreruperea oricăror colaborări. Unii o fac din solidaritate morală, alţii o fac pentru că pur şi simplu logistica devine prea complicată, riscurile prea mari, iar sancţiunile fac continuarea producţiei fie imposibilă, fie nemeritat de complexă. Iar acest articol nu se vrea a fi unul care să facă vreo previziune, ci doar să analizeze strict factologic ce se poate întâmpla la nivel de fabrici de maşini şi camioane în contextul războiului din Ucraina, a valului de sancţiuni actuale şi a anunţurilor curente din partea producătorilor auto. Vom opera cu datele oficiale ale asociaţiei europene ACEA din industria auto, date care ne permit să vedem câte fabrici există azi în Rusia, de ţine sunt deţinute acestea şi care din ele asamblează produse pe bază ingineriei unor companii occidentală.
În primul rând, trebuie să aducem claritate că anunţurile de sistare a producţiei pot însemna oprirea fabricii pe un termen neterminat, de la câteva zile sau săptămâni, până la o perioadă necunoscut de lungă. Doar producătorii care anunţă întreruperea oricăror colaborări, încetarea de trimitere a componentelor şi anunţarea dorinţei de a-şi retrage participaţia în acţionariat aduc nişte măsuri mai definitive pe o perioadă mai lungă. Dar, dincolo de asta, e absolut clar pentru toţi că până şi o rezolvare rapidă a situaţiei spre bine, la această etapă, va determina oricum mult scepticism de investiţie în Rusia, şi mulţi producători îşi vor reconsidera planurile pentru mult timp înainte.
Aşadar, mai mulţi producător de automobile au fabrici în Rusia, multe din ele deţinute în parteneriate locale, prin tot soiul de forme juridice. Cei mai mulţi au recurs la producţie locală a modelelor mai populare pentru a beneficia de regim intern de taxare, în lco să plătească taxe mari de import ale maşinilor lor. Producţia locală se face în unele cazuri doar cu asamblarea finală, toate caroseriile şi motoarele venind de la uzinele principale, dar în ultimul deceniu tot mai multe fabrici au deja cicluri complete de fabricaţie, ca orice altă fabrică a aceluiaşi producător. Totuşi, în lumea în care trăiam până de curând, nici o fabrică auto nu-şi produce 100% de componente de una singură, inevitabil componentele vin de la o listă lungă de furnizori, uneori locali, uneori internaţionali. Multe din aceste fabrici din Rusia au o bună parte de furnizori locali, şi aceea deseori deţinuţi tot de investitori internaţionali, dar oricum cota de componente din exterior e una uriaşă. Şi apoi, proprietatea intelectuală a unui model aparţine producătorului central, nu uzinei, respectiv plecarea unei companii auto şi plecarea din acţionariat înseamnă inevitabil şi o interdicţie de a mai construi modelele mărcii la acele uzine, care vine la pachet cu încetarea furnizării de componente pentru acel model. În acest caz fabricile ar putea rămâne cu utilaje şi pregătirea tehnologică, pe care o au, nefiind clar în proprietatea cui, dar ca acolo să se producă ceva, ar însemna că trebuie să se proiecteze un automobil, 100% din componentele căruia ar putea veni de pe plan local, de la motoare până la caroserie şi orice altceva. Dar proiectarea oricărui automobil, chiar şi a celui mai simplu, e un proces de durată.
Aşadar, în cazul în care toţi producătorii auto occidentali ar pleca din Rusia, fie din dorinţă proprie, fie impuşi de sancţiuni sau raţionamente de afaceri, efectiv în Rusia ar rămâne în producţie modele care au fost proiectate în Rusia, cu mici excepţii iniţiale de adaptări. Fabricile deţinute local, cu modele proiectate local, sunt cumva cele mai imune, dar gama loc de modele e foarte rarefiată. Şi tocmai asta am vrut să inventariem azi, ce fabrici auto există în Rusia, ce modele produc şi care dintre modele ar putea rămâne în producţie în cazul scenariului de mai sus.

Astfel, conform ACEA, în Rusia conform datelor anului 2021, erau active 34 de fabrici auto, acestea asamblând următoarele tipuri de vehicule:
• 18 fabrici — maşini
• 3 fabrici — dubiţe
• 9 fabrici — camioane
• 6 fabrici — autobuze
• 8 fabrici — motoare

Notă: Suma totală e mai mică pentru că unele fabrici produc mai multe tipuri de vehicule
Foto: Amplasarea principalelor fabrici auto şi de camioane în Rusia. Sursa: ACEA

Cele 18 fabrici de maşini sunt:
1. Sollers / Ford Motor Company, Vsevolozhsk/St. Petersburg — autoturisme Ford
2. Daimler, Solnechnogorsk — autoturisme Mercedes
3. Renault/Nissan/AvtoVAZ / Rostec Auto — autoturisme Renault, Nissan — Moscova
4. AvtoVAZ Renault Nissan Rostec, Togliatti — autoturisme Lada, Renault Nissan, Datsun, motoare pentru ele
5. AvtoVAZ Renault Nissan Rostec, Izhevsk — autoturisme Lada, Renault Nissan
6. Cechenavto, Argun — autoturisme Lada
7. Great Wall, Tula — autoturisme Haval
8. GAZ Nijni Novgorod — autoturisme Skoda, VW, camionete Mercedes, GAZ
9. UAZ, Ulyanovsk — autoturisme UAZ, Isuzu
10. Ford Sollers, Naberezhnye Chelnye — autoturisme Ford
11. Isuzu Ford Sollers, Elabuga — autoturisme Isuzu, Aurus
12. Sollers, Vladivostok — autoturisme Mazda
13. Hyundai Motor Manufacturing, Sestroretsk — autoturisme Hyundai, Kia
14. Toyota Motor Manufacturing, Shushary — autoturisme Toyota
15. VW Group, Kaluga — autoturisme VW, Skoda, Audi, motoare
16. Avtotor, Kaliningrad — autoturisme BMW, Genesis, Kia, Hyundai
17. PSA Peugeot Citroen / Mitsubishi, Kaluga — autoturisme Peougeot, Citroen, Mitsubishi
18. Nissan Manufacturing Rus, Sankt Petersburg — autoturisme Nissan
Foto: Renault Duster, asamblat în Rusia

Fabrici de camioane sunt:
1. VW Group, St Petersburg — camioane Scania şi MAN
2. Volvo Trucks, Kaluga — camioane Volvo
3. Kamaz Daimler, Naberezhnye Chelnye — camioane Kamaz, Mercedes-Benz, Mitsubishi Fuso, motoare pentru ele
4. Kamaz, Neftekamsk — camioane şi autobuze Kamaz
5. GAZ, Miass — camioane Ural
6. CNH Industrial — camioane Iveco
7. Caterpillar, Tosno — camioane miniere Caterpillar
8. Tonar, Moscova — camioane specializate
+ fabrica de camioane specializată Breansk

Notă: Atelierele de producţie a elementelor auxiliare specializate nu sunt luate în considerare
Printre fabricile de autobuze sunt:
1. GAZ, Likino — autobuze Liaz
2. GAZ, Pavlovo — autobuze PAZ, LIAZ, KAVZ
3. GAZ, Kurgansky — autobuze Kavz, Paz
4. Simaz, Ulyanovsk — autobuze Simaz

Cele mai mari fabrici de motoare sunt:
1. GAZ, Yaroslavl — motoare GAZ
2. Sollers, Zavolzhsky — motoare ZMZ
+ alte hale care funcţionează în cadrul fabricilor care şi asamblează vehicule

Astfel, efectiv, în cazul plecării tuturor producătorilor occidentali de pe piaţă, s-ar ajunge la o situaţie în care din rândurile automobilelor s-ar putea produce doar câteva modele de Lada şi UAZ. Până şi compania Sollers, care are mai multă localizare proprie, are în acţionariat Fordul şi chiar dacă unele proiecte de vehicule comerciale ar putea continua autonom, producţia de autoturisme cu siguranţă ar avea dificultăţi majore.
Modele UAZ au în ele mai multe componente locale, dar şi acolo versiunile actualizate a lui Patriot au, de exemplu, cutie automată de origine franceză. Deci, asemenea versiuni vor trebui eliminate.
Şi, în fine, cel mai mare producător auto din Rusia, AvtoVAZ, îi aparţine în prezent direct şi indirect în proporţie majoritară lui Renault, iar la ziua de azi absolut toate modelele Lada, cu excepţia Nivei, se construiesc pe bază de Renault, până şi Vesta sau Granta.
Deci, efectiv, producţia s-ar reduce la Lada Niva Travel şi Land Niva Legend şi atât. În cazul UAZ ar fi 452 Bukhanka, Patriot şi toate celelalte modele ale lor, cu anumite versiuni lipsă.
E probabil să se producă şi Aurus, dar acolo sursa componentelor e mai puţin ştiută şi nu putem afirma sigur.
În domeniul camioanelor, ar rămâne doar modelele cu inginerie mai veche Kamaz, Ural, GAZ, dar ar dispărea modelele sau cel puţin versiuni moderne Kamaz. Producătorii externi — Mercedes, MAN, Scania Volvo şi Iveco ar fi dispărea şi ei.
Foto: Producţie Mercedes-Benz în Rusia
0
29,143
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!