Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Istoria neştiută a lui Audi 100 Coupe S, concurentul din Germania pentru Ford Mustang

21 Martie 2022 - 20:11
Ilie Toma
Acest model Audi e unul din cele mai neştiute din istorie, dar totodată cunoscătorii şi fanii foarte avizaţi în istoria mărcii germane îl cataloghează drept unul din cele mai frumoase modele pe care Audi le-a produs vreodată. Şi privindu-i silueta de muscle-car, dar şi detaliile lucrate cu atât de multă iscusinţă, e imposibil să nu fim de acord. Aşadar, să-l cunoaştem împreună pe Audi 100 Coupe S, concurentul creat în Germania pentru Ford Mustang.
Aşa cum sugerează numele, Audi 100 Coupe S e un model derivat de pe platforma tehnică a lui Audi 100, şi întrucât vorbim de anul 1969, e vorba de prima generaţie de Audi 100, C1. Sedanul a fost lansat în 1968, fiind dezvoltat parţial în secret, dar odată pregătit, a determinat decizia de a păstra Audi drept o marcă individuală în contextul reorganizărilor şi unificărilor finale ale VW, Auto Union şi NSU. Şi întrucât planurile pentru marca Audi se conturaseră frumos, era nevoie şi de un model emoţional, care să atragă atenţia.
Foto: Audi 100 C1 în caroserie sedan, în versiunea lansată iniţial

În anul 1968, când s-a pornit dezvoltarea viitorului Audi Coupe S, Ford Mustang era deja o senzaţie în lumea auto. Lansat în 1965, el reuşise deja să se facă adorat chiar şi în ţările în care nu se vindea, deci mulţi producători vedeau silueta de fastback ca una esenţială pentru modelele savuroase. Conceperea designului lui Audi 100 Coupe S i-a fost încredinţată lui Hartmut Warkuss, pe atunci doar un tânăr talentat la Audi, dar care a ajuns ulterior şi şef de design la VW în anii 90.
Misiunea dată designerului de şeful său, Ludwig Kraus, a fost să dezvolte un model bazat tehnic pe sedan, care să fie modelul de emoţie în gama Audi, magnetul de priviri şi locomotiva de imagine, şi totodată să nu devieze prea mult la stil faţă de Audi 100 sedan, cel puţin la partea frontală. Iar Warkuss a ascultat cât a putut, dar a adus totuşi şi modificări substanţiale, punând integritatea modelului final mai presus decât economisirea de costuri.
Aşa s-a ajuns la Audi 100 Coupe S să aibă un ampatament mai scurt cu 11.5 cm faţă de sedan, o soluţie nepractică şi costisitoare, dar păstrarea aceluiaşi ampatament nu permitea proporţii dorite. Lungimea totală a fost scurtată şi mai mult, cu 22.7 cm, până la 4.46 metri lungime.
În faţă au apărut blocuri optice duble, care au atras atenţia publicului imediat şi au redat maşinii o identitate nouă. Au plăcut atât de mult, încât un an mai târziu după lansarea lui Audi 100 Coupe S au apărut drept opţiune şi pe sedan. Partea frontală a coupe-ului avea aripi vizibil mai proeminente, accentuându-i sportivitatea.
Fireşte, partea din spate a fost asul din mânecă. Aici silueta amintea foarte mult de muscle-car-ul american, dar în acelaşi timp nu avea evazări nenecesare şi opta pentru linii mai aerate şi mai „germanice”, cum se spunea atunci. Pe montanţii spate au apărut şi incizii de ventilare, care aminteau, de asemenea, de stilul american, dar aici prin ele trecea aer spre habitaclu. Şi roţile au devenit mai late, crescând de la 165 mm la 185 mm. Silueta, de altfel, a fost şi ea coborâtă cu 6.7 cm mai jos decât la sedan, în final obţinându-se un model cu un design sportiv, care a devenit adorat imediat şi chiar legendar din timpurile când se producea, exact cum îşi doreau cei de la Audi.
Interiorul era şi el mai luxos decât la sedan, cu mai multe detalii sofisticate, tapiţerii de piele şi inserţii de lemn. Volanul, apropo, era ajustabil pe înălţime, asta fiind o inovaţie faţă de sedan. Lansarea modelului a avut loc la salonul auto de la Frankfurt din 1969, dar startul producţie s-a dat abia în iulie 1970, primele maşini ajungând în showroom-uri în octombrie 1970.
La partea tehnică, însă, lucrurile erau în stil tipic Audi pe atunci, substratul comun cu Audi 100 sedan fiind păstrat. Iar asta înseamnă motor amplasat longitudinal, dar tracţiune faţă. Da, un muscle-car cu tracţiune faţă. Motorul a fost ales cel mai puternic de pe sedan, şi adus la performanţe mai mari. Era un propulsor de 4 cilindri în linie, de 1.9 litri, căruia i s-au pus şi două carburatoare, dezvoltând 115 CP. Poate suna ca o putere prea mică, dar primul Mustang, spre exemplu, a debutat cu o gamă mult mai mare de motoare decât se menţionează de obicei şi a avut şi motoare de 102 CP, şi de 120 CP, abia mai apoi apărând motoriză de 210 sau chiar 340 CP. Deci, cei 115 CP ai lui Audi 100 Coupe S, la o greutate proprie e 1,100 kg, eau perfect acceptabili.
Maşina putea prinde prima sută în 11 secunde, ajungând la 185 km/h. Avea frâne cu discuri ventilate în faţă şi cu tamburi în spate, iar puterea era transmisă roţilor faţă printr-o cutie manuală cu 4 trepte.
Abia în 1971 a apărut şi o cutie automată cu 3 trepte, dar atunci şi motorul a fost simplificat, adoptând un singur carburator şi reducându-şi puterea la 112 CP, iar viteza maximă la 183 km/h.
Audi 100 Coupe S s-a produs până în vara anului 1976, doar 30,687 exemplare fiind produse. Un număr suficient de mic, încât azi aceste exemplare să fie foarte căutate, iar modelul să fie considerat una din cele mai preţioase legende din istoria Audi.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter