Japonia a testat nava transportatoare de containere Suzaku, condusă autonom, prin cele mai aglomerate trasee maritime

16 Martie 2022, 17:53
Redacţia PiataAuto.md
Se pare că suntem tot mai aproape de momentul în care o mare parte din navele transportatoare de containere de pe oceanele planetei vor ajunge să se conducă autonom, fără echipaje de marinari la bord. Ba chiar, la cât de repede se mişcă lucrurile în această direcţie şi judecând după faptul că oceanele sunt întinderi mai puţin dificile pentru condusul autonom, s-ar putea ca navele s-o ia înaintea automobilelor în adoptarea condusului autonom.
Acum câteva luni, scriam despre prima navă cu propulsie electrică din lume, condusă autonom, Yara Birkeland, construită parţial în România la comanda unei companii norvegiene producătoare de nitraţi. Acea navă urmează a fi lansată în scut timp în operare şi ea va fi de asemenea autonomă, fără vreun echipaj la bord. Dar ea va circula pe o distanţă mică, între două punte alăturate în interiorul unu golf, unde-şi are sediul compania. Deci, chiar dacă e prevăzută să facă faţă traficului naval, sarcina ei va fi mai simplă, întrucât va opera într-o zonă cu trafic relativ liber.
Foto: Nava cu propulsie electrică şi condus autonom Yara Birkeland

Nava despre care vorbim azi din Japonia, însă, a mers mai departe şi mai practic de atât, fiind pusă în teste intense de viaţă reală prin cele mai aglomerate porturi din ţară şi totodată făcând uz de propulsie tradiţională, nu electrică. Deci, efectiv, succesul acestui program de teste poate însemna că orice navă mai modernă, cu comenzi electrificate, şi cu orice tip de propulsie, ar putea fi convertită în mod similar la condus autonom, rămânând fără marinari şi căpitan şi continuând să muncească de una singură. Sună bizar, nu? Hai să vedem ce a reuşit să facă nava Suzaku în cadrul testelor recente din Japonia.
Foto: Nava transportatoare de containere Suzaku

Nava are o capacitate de 1,800 DWT şi 84 metri lungime. În lumea transportatoarelor de containere, e o navă relativă compactă. Viteza ei maximă e de 12 noduri, ceea ce înseamnă 22.2 km/h. Ea a fost echipată cu module de condus autonom, integrate într-un sistem prevăzut atât pentru înaintare normală, cât şi să facă faţă unor eventuale defecte tehnice la bord, învăţând chiar să prevadă unele din ele. Nava are legătură prin satelit cu un centru de comandă şi poate fi manevrată de la distanţă, la dorinţă, în cazul unor situaţii excepţionale. Totuşi, în regim normal de operare, ea trebuie să fie capabilă să navigheze dintr-un port în altul ţinând cont de toate tipurile de navigaţie, de tot traficul maritim din jur şi reacţionând instantaneu la orice variaţii din viaţa reală.
La sfârşitul lunii februarie, nava Suzaku a pornit din golful Tokyo şi a parcurs o distanţă de 426 mile nautice, sau 789 km, către portul Tsu-Matsusaka, într-o călătorie pe un traseu de înconjurare. Pe durata traversării acestei distanţe, pe parcursul a câtorva zile, s-a testat navigaţia autonomă în condiţii apropiate de ţărm, navigaţia de golf, traversare a unor zone de strâmtoare cu trafic aglomerat, ba chiar şi navigarea cu ajustări precise pentru ancorare în porturi. Ba chiar Suzaku a trecut şi prin cel mai aglomerat sector din golful Tokyo, pe unde zilnic fac traversări circa 500 de nave. Nava autonomă s-a descurcat de minune şi acolo.
Întregul proiect ingineresc de concepere şi testare a condusului maritim autonom, în cadrul căreia au avut loc acum şi testele cu nava Suzaku, poartă numele de Meguri2040 şi este susţinut de 30 de companii şi 60 de organizaţii. După cum declară inginerii niponi implicaţi în acest proiect, toată ingineria a fost dezvoltată exclusiv în Japonia şi, la acest moment, reprezintă cel mai avansat proiect de condus autonom naval din lume.
0
9,392
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!