Motocicleta clasică BMW, ce aminteşte de gloria modelelor din anii 80, într-o ediţie rară, scoasă la vânzare în Belgia

25 Martie 2022, 21:32
Ilie Toma
Anii 70 şi 80 au fost ani de ascensiune puternică şi glorie pentru motocicletele BMW, atunci modelele mărcii făcând cel mai mare salt în încrederea obţinută de pasionaţii de motoare. Tot în acei ani cei de la BMW îşi făcuseră intrarea cu succes în mai multe segmente noi, aşa că motocicletele mărcii începuseră a fi apreciate de noi şi noi cumpărători, de la călători la distanţe lungi, care aveau nevoie de confort şi durabilitate, până la cei care-şi doreau performanţe pe distanţe relativ scurte sau chiar din cei ce voiau sportivitate profesionistă. Şi dacă azi seria GS de la BMW e una legendară pentru universalitatea sa, fiind considerată una din cele mai reuşite motociclete din lume, atunci motocicleta de mai jos e cea de la care a început gloria lui GS, de fapt. Faceţi cunoştinţă, acesta e un BMW R80 G/S, într-o ediţie specială.
Modelul R80 G/S a fost lansat în anul 1980 şi e considerat a fi cel care a definit segmentul motocicletelor de aventură, ceea ce însemna că era foarte capabil de distanţe lungi pe asfalt, dar totodată foarte potent şi pe drumuri sau cărări fără textură civilizată a carosabilului. Litere G şi S di denumire vin de la cuvintele germane Gelande/Strasse, adică offroad/traseu, fapt care accentua caracterul dualist al acestei motociclete.
Iar indicele 80 din denumire indică asupra cilindreei motorului. Era un motor de aproape 800 cm cubi, sau 797 dacă e să fim mai exacţi, care dezvolta 50 CP. O motocicletă foarte puternică, deci, tocmai pentru a o face capabilă de înaintare în condiţii grele.
Versiunea standard cântărea cam 185 kg, iar suspensiile aveau curse mai lungi pentru a fi mai capabile pe drumuri rele. Suspensia spate mono-lever era o inovaţie patentată BMW.
Roata spate era acţionată printr-un arbore cardanic încapsulat ermetic, pentru a-l feri de noroi şi intemperiile drumurilor rele. Motorul avea un strat special de coating interior, pentru a-l face mai durabil la exploatări intense. Era un motor boxer în 2 cilindri, în 4 timpi, cu două valve per cilindru, răcit cu aer. Şi motorul era cuplat la o cutie cu 5 trepte.
BMW R80 G/S şi-a câştigat foarte rapid dragostea fanilor. Cei care o încercaseră în primele luni erau fascinaţi de universalitatea ei, de cât de bine se simţea şi pe asfalt, şi pe drumuri rele, chiar şi atunci când mergeai cu viteză pe acele drumuri rele.
În scurt timp, modelul a început să adune şi primele succese sonore în competiţii de motorsport. În 1981, Hubert Auriol a câştigat raliul Paris-Dakar cu un R80 G/S! Acelaşi pilot a repetat succesul în 1983. Apoi, şi pilotul belgian Gaston Rahier a câştigat raliul Paris-Dakar în 1984, iar în 1985 a mai repetat succesul, folosind un GS cu motor mai mare. Pentru a marca o serie atât de excepţională de succese a unui model care devenise deja o legendă, în 1985 cei de la BMW au lansat şi o ediţie specială e lui R80 G/S, numită Paris Dakar. E exact ediţia motocicletei despre care vorbim azi.
Cea mai notabilă diferenţă era rezervorul mai mare, de tocmai 32 litri, creat în stilul celor de la Dakar, unde era nevoie de autonomie mai mare. Rezervorul mai mare a dictat şi o accentuare a lui în designul motocicletei, pe el fiind desenate şi culorile diviziei de motorsport a BMW, dar şi numele oraşelor Paris şi Dakar, cele două puncte ale raliului. Deasupra, pe rezervor, era aplicată şi semnătura pilotului Gaston Rahier.
Motocicleta avea o şa pentru un singur om, un sistem de eşapament diferit, realizat din oţel inoxidabil, dar şi alte câteva mici detalii de design. În rezultat, ediţia R80 G/S Paris Dakar a devenit una din cele mai apreciate şi căutate modele de colecţie din istoria BMW, mulţi dintre cei care o admirau încercând să replice măcar parţial designul acelei ediţii.
Şi nu e de mirare că pasionaţii au încercat să replice designul, pentru că motocicletele originale din ediţia R80 G/S Paris Dakar au fost produse în număr foarte mic. Dacă modelul R80 G/S în general s-a produs în aproape 22 mii exemplare din 1980 până în 1987, atunci ediţia R80 G/S Paris Dakar s-a produs în doar 200 exemplare! Deci, numai două sute, iar noi vorbim azi despre una din cele 200 de motociclete create.
Motocicleta asta a fost cumpărată în 1985, pentru că doar în 1985 s-a produs, şi ţinută câţiva ani, după care a fost înmatriculată în 1988. La o anumită etapă, i s-a făcut şi o restaurare completă, cu folosirea pieselor autentice, originale. Iar acum e într-o condiţie demnă de cea mai pretenţioasă colecţie, aşa cum ar merita acest model legendar de motocicletă.
E scoasă la vânzare în Belgia, patria lui Gaston Rahier. Şi costă mult, mai mult decât multe motociclete noi de azi, chiar şi dintre cele în unele ediţii speciale. Se cer 30,000 euro pe ea. Însă cu greu ai putea să te gândeşti la un model de motocicletă BMW mai glorios şi mai simbolic decât această ediţie R80 G/S Paris Dakar, prin urmare e şi unul din cele mai speciale modele la care ai putea visa într-o colecţie. Iar pentru un pasionat de motociclete clasice, modelul ăsta e la fel de valoros precum ar fi un Bugatti clasic, sau un Ferrari clasic pentru un colecţionar de maşini. Pur şi simplu e unul din acele modele emblematice pe care toţi ar avea să-l aibă, dar s-au produs doar 200 în istorie.
0
2,294
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!