Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Un Renault clasic de jumătate de milion de euro, scos la vânzare în Marea Britanie

30 Martie 2022 - 21:44
Ilie Toma
Da, se poate întâmpla şi una ca asta, încât un Renault compact, clasic, produs acum 42 de ani să ajungă a fi scos la vânzare în zilele noastre cu tocmai jumătate de milion de euro. Ce trebuie să aibă atât de special un Renault, deci, ca să poată costa atât?
Ei bine, inginerie şi istorie, ambele fascinante şi unice. Mulţi dintre noi s-ar putea să cunoască un model glorios din istoria Renault, numit R5 Turbo, produs în două ipostaze, R5 Turbo 1 fiind cumva mai apreciat. Acel Renault R5 Turbo a fost una din maşinile franceze cu cea mai demenţială inginerie produsă vreodată, având motor turbo amplasat în spate, tracţiune spate şi un interior total remodelat. De fapt, din Renault R5 original a rămas doar silueta, cam toată maşina beneficiind de o inginerie complet şi un design complet modificat la R5 Turbo.
Acea maşinuţă avea aripi spate evazate, pentru a putea răci motorul montat acolo, avea nenumărate indicatoare sportive la interior, suspensia spate era preluată în mare parte de la un Alpine cu caracter sportiv, iar motorul scotea 160 CP din 1.4 litri. Cu o greutate de 960 kg, motorul îi asigura performanţe superbe. Dar de ce ar fi produs francezii o maşină atât de compactă cu o inginerie atât de demenţială?
Pentru omologare în motorsport, fireşte, aşa cum se făceau în acei ani. Pentru a participa în grupe de raliu, era nevoie ca acel bolid de motosport să aibă o paralelă civilă produsă de obicei în minim 400-500 exemplare. Iar Renault R5 Turbo a fost un succes atât de mare, încât s-au produs 1,690 exemplare de R5 Turbo 1 şi mai apoi încă 3,167 exemplare de Turbo 2. Toate astea sunt modele admirabile, rare şi căutate — vei spune — dar ele n-au cum să coste tocmai 500,000 euro, nu-i aşa? Ei bine, maşina despre care vorbim azi NU e unul din exemplarele menţionate de mai sus.
E chiar unul din exemplarele de raliu, unul din foarte puţinele exemplare de altfel. În 1979 Renault avea deja un bolid R5 produs pentru competiţii, dar era nevoie de încă unul, pentru participarea în Grupa 4. Inginerii au trebuit să aştepte vânzarea primelor 400 de exemplare, şi imediat după ce acele 400 fuseseră vândute, francezii au produs acest exemplar, cu numărul de şasiul B000036, reuşind să-l definitiveze chiar înainte de Tour de France Automobile. Iar acest exemplar a fost şi primul R5 Turbo de motorsport, care a fost omologat să participe în Grupa 4 de raliu, acolo unde acest model avea să facă istorie.
Maşina a fost vopsită rapid în culorile de atunci ale echipei. Inginerii Philippe Chasselut şi Philippe Coblence, sub ghidajul şefului lor Bernard Dudot, au meşterit intens şi la motorul de curse, aducându-l la 260 CP, simţitor mai mult decât varianta civilă. Într-o asemenea ipostază a participat la primele curse, dar în decursul carierei acestui exemplar, inginerii îl aduseseră la un moment dat şi la 320 CP, şi la 350 CP! Din 1.4 litri!
Şi, ca să înţelegem şi mai bine cât de glorios a fost acest exemplar, el a fost condus chiar de Jean Ragnotti, pilotul care a adus cele mai multe victorii pentru R5 Turbo în raliuri. A învins în prima cursă din toamnă şi în 6 curse ulterioare în care a participat, iar Ragnotti a spus chiar după prima competiţie că acest Renault e cea mai magnifică maşină de raliu pe care a condus-o vreodată! Maşina a avut anii săi de glorie în motorsport în 1980 şi 1981, şi când spunem „maşina”, vorbim exact de acest exemplar, din faţa noastră, iar maşina din imaginile istorice, de arhivă, şi cea vândută azi, e exact aceeaşi!
După anii de glorie din raliu, ea a fost folosită ca maşină de testare a anvelopelor de cursă la Renault, până în 1989, când a fost vândută unui colecţionar. Acesta a păstrat-o în specificarea originală şi a condus-o periodic, până când i-a fost cumpărată de directorul de atunci de la Renault Sport, Jean Sage. În 1997, maşina a fost vândută la licitaţie unui colecţionar, iar în 2014 a mai trecut printr-o altă licitaţie, unde a fost cumpărată de actualul proprietar.
Acesta a avut grijă s-o ducă la inginerii motorsport de la fabrică, pentru a se asigura că specificaţiile actuale sunt cele autentice, şi i-a făcut şi mici lucrări tehnice, dar maşina e în continuare absolut originală, nerestaurată, cu o uşoară amprentă a trecerii timpului. Din documentele emise acum de Renault, acest exemplar e singurul bolid de motorsport R5 Turbo construit de uzină păstrat nerestaurat până azi, în lume mai existând alte câteva, care au fost restaurate. Iar faptul că a fost condus anume de Ragnotti, şi a fost bolidul care a adus victorii şi glorie acestui model legendar, face acest exemplar unul de o valoare istorică imensă, de nepreţuit!
Prin urmare, nu e deloc de mirare că acest exemplar costă jumătate de milion de euro. Este, practic, sursa gloriei întregului model, sursa gloriei Renault din motorsport în acei ani, şi e maşinuţa care a văzut şi scris mai multă istorie decât o mie de alte maşini de colecţie din acei ani.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter