Un Rolls-Royce creat cândva pentru lux aristocratic, dar cu printer, televizor şi fax la bord, într-un singur exemplar, scos acum la vânzare

15 Martie 2022, 21:26
Ilie Toma
Despre Rolls-Royce se spune adesea pe bună dreptate că fiecare exemplar construit e unic, pentru că se ţine cont de preferinţele şi mofturile cele mai avansate ale celor care le comandă. Dar, totuşi, chiar dacă diferă nişte dotări şi culori, modelele se asamblează de obicei măcar în câteva mii de exemplare. Maşina despre care vorbim azi, însă, a fost construită la propriu doar într-un singur exemplar, având caroserie de landaulet, alungită şi decapotată în zona banchetei spate, creată în acest mod de compania Hooper, un caroserier specializat în cele mai sofisticate adaptări, care făcea cândva lucrări până şi pentru casa regală a Marii Britanii.
Modelul de bază a fost un Rolls-Royce Silver Spirit, unul din cele mai longevive modele ale mărcii, care a trecut prin mai multe facelift-uri şi s-a produs între 1980 şi 1997, iar în versiunea înrudită Silver Spur chiar până în anul 2000. Maşina de aici e produsă în 1989, fiind din a doua iteraţie. Toate ipostazele au avut acelaşi motor V8 legendar, de 6.75 litri, însă. Iar în anul 1989 el încă mai era cuplat la o cutie de viteze automată, cu doar 3 trepte.
În schimb, motorul avea deja injecţie şi dezvolta 302 CP, cu un cupla maxim de 650 Nm. Limuzina standard nu voia să smuncească din loc prea rapid, cum n-o făcea nici un Rolls-Royce, dar totuşi puterea imensă accelera maşina de la 0 la 100 km/h în numai 9.5 secunde, asigurând o viteză maximă de 214 km/h. Dar aceste cifre era valabile pentru Silver Spirit cel de lungime normală. Ceea ce avem noi aici e o limuzină mai lungă şi mai grea, care a fost creată cu un scop mai special.
Comanda pentru acest exemplar a fost plasată de către o organizaţie de caritate din Australia, în cadrul unui proiect special pe care organizaţia, împreună cu 21 de filantropi, îl avea. Maşina asta trebuia să fie expusă în tot soiul de mari oraşe ale lumii, în faţa oamenilor avuţi, promovând vânzarea unei cărţi şi adunarea de fonduri în scop caritabil. Iar la sfârşitul proiectului, ea urma a fi înmânată unuia dintre cei care ar fi donat bani, printr-o selecţie aleatorie. Tocmai, de asta, ea a fost creată într-o manieră care să-i fascineze pe cei mai avuţi oameni ai lumii, care ar fi trebuit să fie astfel mai generoşi în donaţiile oferite.
Aşa că cei de la organizaţia de caritate, împreună cu meşterii de la Hooper, şi-au pus serios imaginaţia la treabă, pentru anul 1989. Au alungit caroseria, transformând maşina într-o limuzină luxoasă, largă, şi i-au asigurat şi deschidere spre cer a banchetei spate, după tipul celor mai adorate caroserii în lumea aristocrată. I-au dat şi un nume pe măsură — Emperor State Laundaulet. Construcţia ei a durat doi ani şi a costat pe atunci 2 milioane de dolari.
La interior s-a operat cu materiale sofisticate, precum velurul de cea mai rafinată calitate, lemnul masiv natural, fierul cromat, precum şi un covor din blană naturală pe jos. Totuşi, scaunele din faţă destinate şoferului angajat au rămas tapiţate cu piele, considerată mai inferioară.
Maşina are un adevărat dulap între două dintre scaunele sale, unde există un frigider în toată legea, sertare pentru 4 pahare de cristal, ba chiar şi argintărie. Există şi un set de obiecte de toaletă pentru toamne, precum oglindă, pieptene şi mici valize de machiaj, toate făcute în argint.
Totodată, maşina asta s-a vrut şi foarte hi-tech pentru acele vremuri. S-a instalat un televizor cu casete, sistem audio, un fel de calculator Toshiba cu ecran monocromatic, cu rol şi de fax, plus un alt calculator, tot Toshiba, cu rol de laptop, şi un ecran color, iar lui i se mai adăuga şi un printer! Acestea pot părea derizoriu de arhaice în zilele noastre, dar trebuie să ne amintim că în anul în care a fost construită maşina asta încă nu apăruse nici primul Windows, iar discheta era cel mai popular suport de stocare a informaţiei.
Şi cât de iscusit erau integrate aceste calculatoare în spătarul scaunelor, cât se sofisticat trebuia să te simţi când deschideai un spătar ca să primeşti un fax urgent, sau ca să tipăreşti la printer o foaie! Şi din câte se pare printerul era unul din cele cu bandă cu cerneală, nu din cele laser, ca-n zilele noastre.
Dar toate astea au rămas aproape nefolosite în cei 33 de ani de când e construit acest Rolls-Royce. Planurile fundaţiei de caritate s-au anulat şi maşina n-a mai fost înrolată în misiunea sa nobilă. După o perioadă, însăşi cei de la Hooper au cumpărat-o înapoi, declarând că e cea mai fascinantă maşină pe care au creat-o ei vreodată şi ar merita să stea în arhiva companiei lor.
De atunci şi până azi acest Rolls-Royce a mai schimbat doi proprietari, însă ambii fiind case de colecţii, care investesc în asemenea automobile rare, aşteptând să le crească preţul. Aşa că maşina a apucat să meargă foarte puţin în cei 33 de ani — doar 13,140 mile, echivalentul a circa 21,150 km. Da, practic vorbim de o maşină care a rămas nouă timpi de 33 ani!
Acest Rolls-Royce se află acum în SUA şi a fost pus la vânzare la o licitaţie acum câteva zile, dar nu s-a găsit nimeni care să dea un preţ pe măsura aşteptărilor companiei care-l vinde. Teoretic, poate fi cumpărat după negocieri private. Dar preţul nu e anunţat public, urmând a fi comunicat doar după lungi discuţii. Însă cu siguranţă preţul e uriaş, altfel compania nu şi-ar mai răscumpăra banii daţi pe el cândva. Şi e interesant că maşina vine cu o mulţime de acte din istoria ei, ba chiar şi cu o omologare interesantă a consumului pentru a putea fi importată în Australia!
În acele acte scrie că în oraş ea consumă între 21.7 şi 25.7 litri/100 km, în afară — iar în afară între 16.3 şi 17.7 litri/100 km. Există şi un al treilea parametru surprinzător — pe autostradă, la viteză de 160 km/h, consumul omologat al acestei limuzine e de 62.2 litri/100 km! Probabil puteai vedea acul indicatorului de nivel de combustibil coborând continuu!
0
4,929
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!