Vârful ingineriei opulente de acum 92 de ani, un Cadillac V16 în stare fascinantă, scos la vânzare în Cehia

22 Martie 2022, 21:08
Ilie Toma
În anii 20 şi 30 ai secolului trecut, Cadillac era marca de peste ocean care inova mai mult ca multe altele. Cadillac nu însemna doar lux consistent, ci şi o cale proprie, ambiţioasă, a ingineriei la scară largă. În 1920, Cadillac a fost prima marcă din lume care a pus în producţie un motor cu arhitectură V8, iar în 1930 a lansat modelul despre care vorbim azi, numit Cadillac V16 şi care a primit primul motor V16 din lume!
Pentru că motorul era chintesenţa acestei maşini, tot el a determinat şi numele modelului. Era un motor cu cele două blocuri cilindrice poziţionate la 45 grade unul de altul, iar ambele blocuri aveau deja arborii cu came poziţionaţi deasupra cilindrilor, o soluţie care încă nu era aplicată de toţi, iar acţionarea valvelor se făcea prin tacheţi, întrecut mecanism fiind amortizat cu un circuit hidraulic pentru reducerea vibraţiilor. Arborele cotit primise o formă derivată din multiple calcule matematice pentru a fi contrabalansat, iar în rezultat Cadillac a obţinut motorul care funcţiona cel mai rafinat din toate câte existau în producţie în anul 1930, când a fost lansat modelul.
Motorul avea doar două carburatoare, însă, câte unul pentru fiecare bloc cilindri, iar capacitatea cilindrică totală era de 7.4 litri. Iniţial, puterea anunţată era de 165 CP, dar în scurt timp a fost actualizată la 175 CP. Cuplul maxim era imens — 434 Nm — şi era oferit la doar 1,500 rpm. Aşa cum spuneau jurnaliştii vremii, motorul asigura o funcţionare de catifea la turaţii joase, într-un mod absolut irepetabil. Iar datorită sistemul hidraulic al valvelor, motorul era şi extraordinar de silenţios, murmurând plăcut într-un sunet de bariton inconfundabil.
Cu asemenea apreciere, cererea a devenit uriaşă, formându-se adevărate rânduri pentru acest model, deşi era cel mai scump model Cadillac şi unul din cele mai scumpe din lume la acea vreme. Opulenţa anului 1930, însă, şi-a spus cuvântul şi comenzile au curs gârlă pentru o asemenea maşină, concepută pentru a fi produsă manual, individual. S-au produs tocmai 2,500 în anul 1930. Şi aşa cum se proceda adeseori în acea perioadă, puteai alege exact caroseria dorită, care se monta pe cadrul dur, existând multe versiuni de personalizare. Deci, pot exista Cadillac-uri V16 cu aspect diferit unul faţă de altul, iar ceea ce vedem aici e o caroserie Cadillac numită Fleetwood Dual-cowl Phaeton.
În anul 1931 vânzările au scăzut brusc, din cauza începutului marii depresii economice, şi s-au vândut numai 750 exemplare, iar în 1932 — doar 300. Ulterior, până la sfârşitul carierei s-au produs mai puţin de 50 maşini anual. Aşa că modelul a rămas a fi unul foarte rar, iar din puţinele maşini produse, şi mai puţine au supravieţuit până astăzi.
Exemplarul despre are vorbim azi se află în Cehia, în mâinile unui colecţionar, şi e într-o stare restaurată şi conservată până la excelenţă estetică şi mecanică. Dar totul e restaurat într-o manieră autentică, iar numele caroseriei, motorului şi cadrului sunt toate compatibile, combinaţia lor fiind cea originală, aşa cum a fost produsă de Cadillac în 1930.
Şi interiorul e într-o stare superbă, dar, fireşte, tapiţeria e restaurată după modelul original, or, nici o piele nu poate rezista 92 de ani, cât are azi acest Cadillac. Totul e făcut cu o iscusinţă perfecţionistă, însă.
Preţul acestei maşini, scoase la vânzare în Cehia, rămâne a fi neanunţat, urmând a fi comunicat doar în discuţii private avansate. E cu siguranţă, însă, una din cele mai rare şi mai apreciate bijuterii auto din câte pot exista în colecţia unui pasionat, iar asta presupune şi un preţ pe măsură. Şi, ca să înţelegem cât de preţios e acest Cadillac V16, vom spune că în toată istoria auto până în prezent, au existau doar 3 modele de serie, cu motoare V16, Cadillac având două dintre ele, iar acesta e primul dintre toate. Deci, modelul ăsta cu inginerie opulentă e o piesă excepţională de istorie, iar exemplarul ăsta, în starea sa fascinantă, e un diamant absolut.
1
4,373
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!