Ingineria genială a lui Audi A2, maşina produsă din aluminiu, care consuma până la 2.6 litri/100 km acum 22 de ani

5 Aprilie 2022, 17:18
Redacţia PiataAuto.md
Astăzi puţini îşi mai amintesc de micuţul Audi A2, model care a existat doar într-o singură generaţie şi producţia căruia s-a oprit acum 17 ani. A rămas în istorie ca un model Audi oarecum bizar, cu siluetă de van compact, care n-a fost înţeles şi şi-a încheiat cariera cu cifre de vânzări modeste. Dar, aşa cum se întâmplă adeseori, ingineria sa neînţeleasă ascundea de fapt o genialitate complexă, rar întâlnită la maşini atât de compacte.
A fost acel moment când Audi a încercat să facă o maşină compactă absolut nouă. Şi cum pe atunci sloganul „Progres prin tehnologie” era pus în evidenţă mai mult ca oricând, iar Audi avea un A8 construit din aluminiu, cu o inginerie fantastică, inginerii au fost lăsaţi să creeze un model compact Audi la fel de fascinant.
Iniţial maşina a fost arătată în formă de concept în 1997, dar lansarea de piaţă a avut loc în 1999. Cei de la Audi au ales silueta de van pentru a-l face mai atractiv pentru publicul urban, într-o perioadă în care SUV-urile încă nu prinseseră având, iar mpv-urile compacte prindeau tot mai mult teren. Concurentul direct al lui Audi A2 urma să fie A-Class-ul de primă generaţie, dar la nivel de consistenţă inginerească, Audi era mult mai fascinant.
În primul rând, inginerii Audi au decis să construiască maşina integral din aluminiu, de la structura sa până la panourile de caroserie. Deşi era o maşină cu 4 locuri, care avea 3.82 metri lungime, un Audi A2 cântărea doar 890 kg în versiunea sa iniţială cu motor pe benzină. Însă maşina nu era deloc una rarefiată în izolare fonică sau conform interior, păstrând standardele unui model premium. Inginerii Audi s-au ghidat după principiul că trebuiau să creeze un Audi compact, nu un Audi ieftin.
Tocmai de asta, maşina a fost lansată ca una de 4 locuri, nu de 5, pentru a oferi condiţii de confort premium pentru pasageri din spate. Iar aceştia chiar beneficiau de spaţiu generos, în pofida dimensiunilor compacte ale maşinii. Totodată, inginerii au reuşit să asigure şi un volum decent de 390 litri în portbagaj, iar cu bancheta spate rabatată, se forma un volum total de 1,140 litri.
Inginerii Audi nu au mers pe calea unui panou sandwich, cum au făcut-o cei de la Mercedes pentru A-Class, iar în rezultat A2 avea un centru de greutate mai coborât şi era net superior în manevrabilitate. Pe puntea faţă era o suspensie McPherson, iar pe puntea spate o bară de torsiune. Maşina avea sistem ESC standard, spre deosebire de A-Class, care a implementat acest sistem doar după ce jurnaliştii suedezi s-au răsturnat la testul elanului. Audi A2 nu avea asemenea probleme de manevrabilitate, ba chiar era deseori calificat drept un model foarte plăcut în condus. Mai mult ca atât, A2 avea şi diferenţial blocabil electronic, dar şi sistem anti-derapaj.
În faţă, exista un capac de service, prin care se făcea acces la gura de turnare a uleiului şi la joja de ulei, dar şi la gura de adăugare a lichidului de parbriz, astfel că între vizitele la service practic nu aveai de ce să ridici capota.
Şi de fapt, capota nu se deschidea, ci se scotea cu totul, după ce eliberai două siguranţe din zona de după capacul de service.
Foto: Aşa se scotea capota lui Audi A2

La interior maşina venea echipată standard cu sistem de climatizare automat, iar dotările superioare aveau senzori de parcare, acoperiş panoramic, sistem multimedia cu pregătire pentru telefon. Exista şi o versiune S-Line cu suspensie mai rigidă. Iar o versiune livrată în Austria avea un senzor pentru intensitatea razelor solare, cu ajutorul căruia ajusta intensitatea sistemului de climatizare.
Versiunile iniţiale, cu motor pe benzină de 1.4 litri, consumau puţin peste 5 litri/100 km, cu motoare absolut simple. Însă în 2001, a apărut şi un propulsor de 1.2 litri TDI, pus pe atunci şi pe VW Lupo 3L, care era cuplat la o cutie robotizată.
Foto: Interiorul unui Audi A2 cu propulsor 1.2 TDI

La această versiune s-au efectuat şi îmbunătăţiri aerodinamice, coeficientul evoluând de la 0.28 la 0.22. Maşina a fost şi uşurată până la 855 kg, iar consumul oficial a fost anunţat la 2.99 litri în regim mixt. Însă, proprietarii anunţau adeseori că în anumite condiţii de traseu şi condus constant, maşina consuma chiar şi 2 litri la sută!
Foto: Versiunea Audi A3 de 1.2 TDI, exterior

Intrigaţi de aceste supoziţii, câţiva protagonişti au luat un Audi A2 1.2 TDI în 2003 şi au participat la un raliu eco în ţările nordice. Au obţinut un consum de 2.62 litri la sută, confirmând astfel că până şi în condiţii mai intense şi mai de lungă durată, dar cu puţină prudenţă la regimul de condus, un Audi A2 putea consuma 2.6 litri la sută.
Şi, un ultim omagiu şi recunoaştere a ingineriei geniale era faptul că timp de tocmai 6 ani, între 2003 şi 2008, statisticile ADAC din Germania plasau Audi A2 drept cel mai fiabil automobil compact, cei de la ADAC confirmând 6 ani la rând, prin statistici, că modelul pur şi simplu nu avea nici un defect de construcţie şi nu se strica niciodată!
Şi totuşi, în toată cariera sa, până în 2005 inclusiv, Audi A2 s-a produs în numai 176,377 exemplare, dintre care numai 6,450 exemplare au fost cele cu motor ce consuma sub 3 litri la sută. Pentru comparaţie, A-Class a fost vândut într-un milion de exemplare. Aşa că acest Audi A2 a rămas a fi un geniu neînţeles, probabil prea bun pentru timpul său.
3
28,092
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!