Istoria fascinantă a camioanelor DAC din România cu tracţiune 6x6 şi 8x8

2 Aprilie 2022, 20:57
Redacţia PiataAuto.md
În ultimele luni am vorbit adeseori de camioane fascinante, cu inginerie intrigantă şi capacităţi sporite, datorită unor formule cu tracţiune 10x10 sau alte configuraţii la scară mare. Ne-am referit şi la camioanele Tatra curente şi de demult, şi la camioane Praga, dar şi la modele de peste ocean, din SUA. Dar n-am vorbit pe cât s-ar merita de profund despre camioanele produse chiar în România, cu asemenea capacităţi sporite de trecere, or, şi în România, la Braşov, au fost produse modele şi cu formulă 6x6 şi 8x8, iar în exemplare unice chiar şi cu şasiuri mai extinse.
Foto: Camion DAC 31.320 VFAEG 8x8

O mare parte din aceste camioane au fost construite în număr mic, configuraţiile posibile fiind multe la număr. O mare parte au fost folosite în scop militar, fiind livrate atât armatei din România, cât şi militatorilor de alte câteva ţări. Tocmai de asta, cei care sunt mai tineri ar putea să nu ştie deloc, sau foarte puţin despre existenţa unor asemenea camioane în România. Iar păstrarea şi sistematizarea precară a informaţiilor din acea perioadă face cunoaşterea şi mai dificilă. Dar aceste camioane DAC 6x6 şi 8x8 au avut un grad mult mai mare de inginerie locală, autohtonă, faţă de camioanele Roman, spre exemplu, ba chiar au adăpostit la un moment dat şi un motor V8 pur românesc. Prin urmare, ar merita cunoscute mai mult şi mai profund, pentru că ingineria lor are componente cu adevărat fascinante.
În timp ce camioanele Roman erau deja în producţia la Braşov, se decisese crearea unei game de camioane militare cu inginerie proprie, care ar depinde foarte puţin spre deloc de livrări de componente din exterior. Pe atunci gama de camioane civile era acoperită de Roman, dar problemele anterioare cu licenţierile din est şi vest au determinat fabrica să se gândească şi la un plan propriu. Tocmai de asta, viitoarea serie DAC CN cu uz militar urma să aibă posibilitatea de a deriva şi în paralele civile.
În 1977 a apărut primul camion militar DAC cu tracţiune 6x6, numit DAC 665T. Primele două cifre din denumite însemnau formula de 6x6, iar cifra 5 însemna sarcina utilă de 5 tone. Camionul era construit pe un şasiu cu numele de cod 10.215FA, care avea să fie folosit ulterior la multe alte variaţii. Camionul era unul absolut nou şi diferit faţă de ce produsese DAC anterior. Avea o cabină din foi groase de metal masiv, de o formă simplă şi practică, amintind cumva şi de camioanele Tatra militare din aceeaşi perioadă. Mai târziu, această cabină avea să fie folosită şi la versiuni civile, în special pentru construcţii.
Foto: Camionul DAC 665T

Mult mai important, noul camion beneficia de tracţiune pe toate 3 punţi, cu diferenţiale blocabile mecanic pe toate punţile. Diferenţialul dintre axe avea blocaj electromecanic, un tip de diferenţial încă inovativ pentru acele timpuri. Exista şi o cutie de transfer cu demultiplicator de cuplu, astfel că aceste camioane aveau asigurate capacităţi de trecere nemaivăzute anterior pentru camioanele din Braşov. Şi apropo, inginerii din Braşov au primit consultări şi perfecţionări finale pentru sistemul de tracţiune şi funcţionarea diferenţialelor de la institutul AVL List din Graz, Austria, acelaşi institut care furnizase servicii similare pentru cei de la Steyr şi mai apoi şi pentru Magna şi Mercedes, în momentul conceperii lui G-Class.
Foto: Camion DAC 665T, cu tracţiune 6x6 şi diferenţiale blocabile pe toate punţile

La început camioanele au fost echipate cu un motor de origine MAN, de 10.3 litri, cu numele de cod D2156. Era un motor cu 6 cilindri în linie, care livra 215 CP, de unde şi numele său. Maşina putea tracta remorci de 10 tone şi putea atinge 85 km/h. Apropo, în anul 1979, camionul DAC 665T a fost dus la o expoziţie de camioane din Plovdiv şi a câştigat medalia de aur acolo. Iar camionul a derivat rapid în versiunea 667T (tot în formula 6x6, dar cu 7 tone sarcină utilă) şi 6610T (formulă 6x6, sarcină de 10 tone).
Foto: DAC 667T, camionul cu sarcină utilă mai mare, de 7 tone

Între timp au fost lansate şi versiuni 8x8, cu tracţiune pe 4 punţi. Unul din ele a fost 887R, cu tracţiune 8x8 şi 7 tone capacitate. Partea frumoasă aici e că motorul nu mai era cel de origine MAN, ci un motor românesc, conceput de ingineri din România! Era un V8 extraordinar de interesant, cu numele de cod 1240-V8-DT, şi era un diesel de 12.4 litri, care a scris istorie şi care merită un articol separat despre ingineria sa. Acum vom spune doar că pe aceste prime camioane el dezvolta 320 CP, ceea ce era mai mult decât competitiv cu motoare în 8 cilindri ale altor producători internaţionali!
Foto: Camion DAC cu şasiu 8x8

Şasiul 8x8 a fost folosit pentru mai multe versiuni de camioane militare. Centrele înalte ale punţilor şi construcţia durabilă le-au recomandat rapid în capacităţile de înaintare şi rezistenţa în condiţii dificile. Şi asemenea camioane 6x6 şi 8x8 n-au fost folosite doar de armata din România, ci au fost exportate pe atunci şi în ţări precum Iran, Irak, Siria, Peru, Cuba. Şi paradoxul e că până şi după anul 1989, aceste camioane DAC militare au continuat a fi cumpărate de armatei, doar că geografia ţărilor cumpărătoare se schimbase şi se lărgise, cuprinzând până şi armata SUA, de obicei pentru misiuni în alte ţări, dar şi Liberia, Nigeria, Croaţia, Bosnia şi Herţegovina, Camerun, etc. De fapt, producţia acestor camioane DAC a fost în anii 90 unul din pilonii pe care se mai sprijinea fabrica din Braşov, iar motorul V8 românesc a continuat să propulseze multe din aceste versiuni.
Iar aici, dacă am compara ingineria şi evoluţia acestor camioane DAC cu Tatra spre exemplu, am spune că azi Tatra are un asemenea model, în care domină versiunile militare, şi a cărui şasiu vine tot din anii 70. A fost modernizat şi şasiul şi motorul, dar esenţa rămâne aceeaşi, pentru că la aceste camioanele cerinţele faţă de ele sunt mult mai atemporale. Şi acel şasiu Tatra e produs şi azi, constituind o bună parte din vânzări, iar cehii continuând să exporte asemenea vehicule militare şi în ţări europene, dar şi spre ţări din Orientul Mijlociu sau alte regiuni mai îndepărtate. Puteau, deci, aceste camioane DAC cu formula 6x6 sau 8x8 fi la fel de competitive şi azi, cu o doză iminentă de perfecţionare şi modernizare? Cu siguranţă da. Apusul lor a fost dictat de istorii tenebre şi de multe alte aspecte ce nu ţin de inginerie. Ingineria, însă, era una demnă şi chiar şi privită azi, la mulţi ani distanţă, într-un mod cât se poate de obiectiv şi în comparaţii cu alte camioane şi fabrici similare, putem afirma că aceste camioane ar fi meritat să fie produse şi ţină sus stindardul unei industrii puternice de producţie de camioane pe care a avut-o România cândva.
3
44,263
COMENTARII (1)
Szabo Istvan
Sfântu Gheorghe, România
la 4 Aprilie 2022 - 10:46
In anii 80 pe cimpul din spatele fabricii de camioane Brasov la iesire spre Predeal era un cimp intreg de astfel de vechicule depozitate si napadite de buruieni!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!