Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Istoria neştiută a lui Jeep Forward Control, modelul de la care s-a inspirat UAZ 452 Buhanka

28 Aprilie 2022 - 17:03
Redacţia PiataAuto.md
UAZ 452 Buhanka e unul din cele mai longevive modele din industria auto, fiind produs din 1965 până în prezent, deci 57 de ani la rând. A ajuns un simbol al stagnării mărcii UAZ, un simbol al industriei sovietice, iar acum şi celei ruseşti fără capital occidental. Dar nici măcar acest model n-a fost unul original, ci tot şi-a tras inspiraţia de la un model de peste ocean.
Foto: Modelul american, care a servit drept inspiraţie pentru UAZ 452 Buhanka

Aproape 10 ani mai devreme decât UAZ Buhanka, în 1956, Willys Motors lansa modelul Jeep FC, sau Forward Control. Modelul era parte a strategiei celor de la Willys de a-şi extinde gama de modele spre scopuri civile. Or, un deceniu mai devreme Jeep-urile îşi demonstraseră durabilitatea în condiţiile războiului, dar în următorul deceniu a fost nevoie de o gândire mai creativă şi mai universală pentru a crea noi produse, necesare pe timp de pace. Aşa că gama producătorului american începuse să se extindă, iar noul Jeep FC era pe atunci un concept foarte interesant şi practic.
Foto: O pagină de prezentare a lui Jeep FC dintr-o revistă din Suedia, cu implicarea lui Marylin Monroe

A fost conceput de designerul Brooks Stevens şi folosea o platformă existentă de Jeep, doar că Stevens a creat un concept cu cabina peste motor, fără capota obişnuită a Jeep-urilor. Tocmai datorită acestui concept în care volanul, direcţia şi toate celelalte comenzi au fost puse în anteriorul punţii faţă, modelul a şi primit denumirea de Forward Control.
Conceptul nu era absolut nou la nivel general în industrie, dar totuşi, designerul american reuşise să integreze totul într-un mod foarte compact, modelul fiind apreciat pe atunci pentru folosirea extraordinar de inteligentă a spaţiului. Din start s-a mizat şi pe versiuni de mini camioane cu benă, şi pe dubiţe.
Partea cea mai atractivă a modelului era durabilitatea de Jeep pe care o promitea, cu aceleaşi capacităţi de trecere, întrucât maşina moştenise acelaşi sistem de tracţiune integrală. Şi gama de motoare a fost foarte variată şi practică — de la un motor cu 4 cilindri în linie, de 2.2 litri, până la unul cu 6 cilindri în linie de 3.7 litri, ba chiar şi un V8 de 4.5 litri începând cu anul 1957.
Creatorul acestui model şi-a dorit ca zona grilei şi a farurilor să fie vopsită într-o culoare contrastantă, pentru a inspira forma capotei clasice de Willys. Au existat şi asemenea versiuni, dar ulterior, când s-a trecut la dubiţe şi chiar versiuni militare, păstrarea celor două culori nu a fost practică pentru asemenea scopuri, aşa că s-a recurs şi la un aspect monocolor. Anume într-un aspect monocolor de dubiţă maşina seamănă izbitor de mult cu UAZ Buhanka.
Foto: Nu, acesta nu e un UAZ 452 Buhanka, ci un Jeep Forward Control

Jeep Forward control a fost produs în mai multe versiuni de lungime şi ampatament, dar una din ele e aproape identică la dimensiuni cu modelul UAZ, cu un ampatament de 2.3 metri şi o lungime totală de 4.4 metri. Construcţia caroseriei, soluţiile aplicate în zona roţilor şi îmbinării cu şasiul — toate sunt foarte similare. E diferită doar cantitatea de spaţiu consumată de motorul amplasat central în faţă — la Jeep acesta e mult mai puţin intrusiv în habitaclu, în timp ce la UAZ acesta îi separă pe cei doi pasageri ca o baricadă.
Foto: Habitaclul unui Jeep Forward Control, care a supravieţuit până în zilele noastre

Inevitabil, americanii au creat şi variaţii mai arătoare şi mai opulente, una din ele viind un soi de microbuz cu scaune şi cu o siluetă mai aerodinamică. Îi spunea FC-150 Commuter Van by Reuter şi apăruse în 1958.
Varianta cu cabină a lui Jeep FC, însă, pare să fi inspirat apariţia lui GAZ 66 de mai târziu, cu o copiere la scară mai mare.
Cei de la UAZ, însă, nu au admis că modelul lor ar fi fost copiat sau inspirat de pe Jeep-ul american, ci declarau întotdeauna că aşa erau de similare trendurile industriei auto pe atunci.
Foto: UAZ 452 Buhanka

Şi, apropo, la fel cum UAZ Buhanka a devenit un veteran păstrat în producţie pe o perioadă incredibilă de timp, şi Jeep Forward Control a fost stat în producţie un număr imens de an. De fapt, cu denumirea sa originală a avut o durată de viaţă normală, ieşind din producţie în 1965, atunci când UAZ Buhanka intra în producţie. Dar ulterior indienii de la Mahindra l-au pus în producţie în baza unei licenţe, cu numele de Mahindra FC, şi l-au păstrat pe linia de asamblare până în 1999.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter