Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Istoria neştiută a lui Liaz 706 RT şi MT, camionul de cândva din Cehoslovacia, produs la fabrica Skoda

7 Aprilie 2022 - 17:04
Redacţia PiataAuto.md
În ultimele decenii, marca Skoda e pentru cei mai mulţi dintre noi doar un producător de automobile, care e de multă vreme parte a grupului, iar unii dintre noi poate îşi vor mai aminti de modele precum Felicia, din epoca de dinainte de VW. Dar Skoda a produs o lungă perioadă de timp şi camioane, ba chiar o perioadă şi troleibuze, şi azi mai existând în Chişinău troleibuze Skoda. Noi, însă, vom vorbi în acest artico despre cel mai longeviv model de camion produs la Skoda, în două ipostaze — Skoda Liaz 706 RT şi 706 MT.
Da, am menţionat Skoda Liaz pentru că până în 1984 marca Skoda era folosită alături de denumirea Liaz şi abia apoi, când producătorul cehoslovac mai lansase o altă serie de camioane moderne şi-şi fortificase ambiţii globale mai mari, s-a decis trecerea la marca Liaz fără menţionarea Skoda. Însă, de fapt, predecesoarele acestor camioane au început a fi produse drept Skoda, producţia lor demarând la Mlada Boleslav, acolo unde şi azi există una din principalele fabrici Skoda.
Primul camion cu indicele 706 a fost pus în producţie în 1939, a fost produs în mai puţin de 500 exemplare pe durata celuii de-al doilea război mondial, iar în perioada postbelică a existat o versiune perfecţionată, numită 706R. Ambele erau camioane cu capotă, relativ arhaice, iar camionul despre care vorbim azi, 706 RT, a fost lansat abia după formarea unui centru de dezvoltare şi design Liaz în 1953.
Foto: Skoda Lia 706 RT

Practic, în 1951 guvernul Cehoslovac a decis să formeze un conglomerat de producători de camioane compacte, după directivele agreate în blocul estic. Tatra şi Praga urmau să se concentreze pe camioanele mari şi capabile, inclusiv cele cu scopuri speciale, iar Skoda Liaz putea ocupa o nişă de camioane mai compacte spre medii. În 1953 s-a început munca de concepere a unui camion nou, dar, ca peste tot în blocul estic, resursele erau limitate, aşa că noul camion a fost o perfecţionare amplă a celui anterior.
Totuşi, noul Skoda Liaz 706 MT, prezentat în 1957 şi lansat deplin în 1958, se alinia unor tendinţe moderne pe atunci, renunţând la formula de capotă şi adoptând o cabină peste motor, cum o făcuseră şi cei de la Robur din Germania de est. Datorită acestui fapt, cadrul a putut fi scurtat cu un metru, fără a afecta sarcina utilă, care era de 7 tone. Iar denumirea de 706 înseamnă 7 tone sarcină utilă şi motor de 6 cilindri.
Aşadar, noul camion avea un motor de 6 cilindri în linie, diesel, cu aceeaşi cilindree ca şi predecesorul său, de tocmai 11,781 cm cubi, deci aproape 12 litri. Spre deosebire de camioanele Tatra, Praga şi Robur, care foloseau motoare răcite cu aer, cei de la Skoda Liaz au ales să folosească un motor răcit cu lichid, or, şi motoarele de pe modelele precedente erau răcite în mod similar.
În ciuda cilindreei mari, motorului de pe Liaz 706 RT dezvolta doar 160 CP, însă avea un cuplu mare, de 686 Nm. Camionul însă a fost uşurat cu 400 kg datorită noii construcţii, iar motorul aplica şi injecţia directă, fiind oricum mai puternic decât cel al predecesorului său, aşa că per total era o evoluţie importantă.
Foto: Schiţa tehnică şi fişa de date tehnice oficiale ale motorului de pe Skoda Liaz 706 RT

Dar aceste camioane cehoslovace nu erau foarte rapizi, fiind capabile să atingă viteze de până la 70 km/h. Prin urmare, atunci când mergeau pe drumuri mai înguste, mai ales în rampă, adeseori deveneau şi mai lente. Tocmai de asta, inginerii începuseră a lucra încă imediat după lansare la viitoare versiuni mai puternice, care s-au lăsat mult aşteptate.
Între timp, au apărut o mulţime de versiuni şi variaţii, inclusiv versiuni 4x4, dar şi camioane specializate de pompieri sau autobuze, care erau şi mai lente. Şi mai impresionant e că Skoda a decis atunci să creeze şi un cap tractor pentru curse lungi pe baza acestui camion, pe care l-a numit 706 RTTN.
Aşa că producţia acestei familii de camioane a crescut de la circa 4,000 în primii ani la aproape 10 mii către anul 1970.
Foto: Un cap tractor Liaz 706 RTTN, surprins în zilele noastre

Aşa cum spuneam, însă, inginerii cehoslovaci lucrau între timp la un motor mai puternic, pe care să-l pună pe un camion mai mare şi mai capabil, care avea să se numească Liaz 100. Însă cum încă mai era mult de muncă la platforma acestuia, s-a decis lansarea unei versiuni intermediare, care să folosească acelaşi cadru ca şi 706 RT, dar să facă uz de noul motor, care era deja pregătit şi noile punţi. Aşa a apărut versiunea 706 MT în 1966, care a beneficiat şi de un uşor facelift estetic.
Motorul nou era de fapt acelaşi diesel de 6 cilindri în linie şi 11,781 cm cubi, doar că acesta putea fi supraalimentat. A fost lansat în versiune de 180 CP, iar în 1969 a apărut şi o versiune de 210 CP. Camionul a primit şi noi cutii de viteze de la Praga şi, de fapt, a devenit mai popular şi mai îndrăgit decât anteriorul 706 RT, care a continuat să se mai producă o perioadă lungă în paralel. Până în 1985, de fapt. Iar acest camion, 706 MT, care trebuia să fie o versiune intermediară temporară, s-a produs de fapt şi după lansarea lui Liaz 100, rămânând în producţie peste 20 de ani, până la sfârşitul anilor 80.
Aceste camioane au putut fi văzute şi pe străzile ţării noastre o perioadă. Per total, Liaz 706 RT a fost produs în peste 150 mii exemplare, iar 706 MT încă în peste 100 mii. Apropo, versiunea perfecţionată Liaz 706 MT a fost produsă în număr moderat şi în Bulgaria, prin licenţă.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter