Maşina care era cel mai rapid sedan din lume acum 38 de ani, primul BMW M5, într-un exemplar scos la vânzare în Italia

11 Aprilie 2022, 21:06
Ilie Toma
Era toamna anului 1984 când prima generaţie BMW M5 făcea furori în toată lumea, demonstrând că un sedan mare poate avea performanţe de supercar. Maşina asta preluase motorul de la modelul bavarez cu siluetă de supercar, M1, şi-l perfecţionase, devenind cel mai rapid sedan din lume aflat în producţie la momentul lansării sale! Iar să găseşti azi unul restaurat sau păstrat în stare bună la vânzare, e o raritate absolută.
Aşadar, acest BMW M5 în caroserie E28 a fost şi primul M5 din istorie, iar faptul că a debutat drept cel mai rapid sedan din lume, a dat startul unei tradiţii, respectată ulterior şi de alte generaţii M5 ca un etalon de performanţă. M5 E28 făcea uz de motorul M88/3, care era o versiune perfecţionată a celui folosit pe legendarul M1.
Motorul era unul de 6 cilindri în linie şi avea 3.5 litri. Avea injecţie Bosch, era aspirat natural şi livra 286 CP şi 340 Nm, toată forţa fiind trimisă punţii spate printr-o cutie de viteze manuală, cu 5 trepte. Maşina putea prinde prima sută în numai 6.5 secunde, iar viteza maximă era de 245 km/h.
E interesant că BMW estimase că va produce foarte puţine M5-uri din start, aşa că a dispus producţia manuală a maşinilor, la fabrica BMW M din Munchen. Le-a produs acolo până în vara lui 1986, iar cererea mare i-a făcut pe bavarezi să mute ulterior producţia într-o suburbie a Munchen-ului, în Garching, la o altă fabrică BMW, care asamblează şi azi modele BMW M. Acolo M5 s-a produs până la sfârşitul carierei în 1988, iar 96 de automobile au fost definitivate în Africa de Sud, pe care modulelor majore, trimise din Germania.
În total, BMW M5 E28 s-a produs în numai 2,241 exemplare — un număr extrem de mic în comparaţie cu cifrele de az, dar prea mare pentru cumpărătorii americani, care au dat în judecată BMW împreună, într-un proces colectiv, cerând compensări. Aceştia menţionau că BMW a produs semnificativ mai multe maşini decât îi lăsaseră să creadă iniţiali, aşa că au obţinut după câţiva ani de judecată câte un voucher de 4,000 dolari drept compensare. Dar, cu doar 2,241 maşini produs, acest M5 rămâne cel mai rar din istorie şi unul din cele mai rare modele BMW produse vreodată.
Exemplarul despre care vorbim azi a fost fabricat în 1987, deci e printre cele asamblate în Garching. Maşina a fost complet restaurată ceva timp în urmă, întreaga caroserie fiind revopsită atunci, iar toată partea tehnică fiind reanimată.
Mai mult ca atât, habitaclul a beneficiat de tapiţerie nouă, din piele naturală.
E o piele roşie, care poate părea improprie pentru un asemenea model clasic, dar adevărul e că acest BMW M5 a avut un asemenea habitaclu roşu la vremea sa, existând şi opţiunea unuia negru, gri, bej sau cu culori combinate. Deci, acest roşu, chiar dacă pielea propriu-zisă pare mai modernă, nu e chiar impropriu pentru acest M5, de fapt.
Foto: O imagine cu un BMW M5 cu habitaclu roşu din anii 80

Iar acest BMW M5 restaurat are şi un preţ pe măsura rarităţii sale. Se cer 75,000 euro pe el în Italia şi cu siguranţă vor fi mulţi dintre noi care vor privi rezervaţi această cifră. Dar, când vorbim de primul M5 din istorie, de un model produs într-atât de puţine exemplare, despre cel mai rapid sedan al timpului său, preţul începe a părea mult mai justificat. Pentru că, indiferent dacă acest exemplar este pe plac sau nu, dar M5 E28 rămâne a fi un model legendar, a cărui conotaţie istorică e una plină de glorie.
0
6,289
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!