Maşina din Italia de cândva, cu nume de poezie şi forme sublime: o Alfa Romeo Sprint Zagato Coda Tronca cu istorie fascinantă, scoasă la vânzare în SUA

28 Aprilie 2022, 23:06
Ilie Toma
Italienii au fost meşteri iscusiţi nu doar în a desena maşini superbe, sau în a le concepe inginerie ambiţioasă, plină de emoţii, ci şi în a le conferi nume pe care, când le rosteşti, pare că spui o poezie. Da, asta e o Alfa Romeo Giulietta Sprint Zagato Coda Tronca. Ai spus-o, şi ţi-a căzut tronc la inimă. Pentru că e una din cele mai rare şi fabuloase Alfa Romeo produse vreodată, iar maşina despre care vorbim azi are şi o istorie excepţională.
Să începem cu descifrarea numelui întortocheat, spunând ce o fi vrut să zică poetul, de fapt, când i-a dat un asemenea vers drept nume. Alfa Romeo a avut un model pe nume Giulietta, produs între 1954 şi 1965, care s-a produs pe parcursul carieriei în formă de sedan cu 4 uşi, coupe cu 2 uşi cu 2 locuri sau cu 4 locuri, precum şi spider. Sedanul era o maşină bună, dar relativ obişnuită, însă în 1957, a fost lansat un coupe desenat pe baza unei versiuni Veloce, însă era o versiune de serie mică, refăcută manual pe baza a ceea ce ieşea de pe poarta uzinei Alfa Romeo. Abia în 1960 au apărut adevăratele Alfa Romeo Sprint Zagato, abreviate ca SZ.
Şi au existat două variaţii de posterior pentru aceste maşini — Coda Tonda şi Coda Tronca. Coda Tronca, cea despre care vorbim azi, înseamnă posterior trunchiat, şi era de fapt mai alungit, apoi oprea brusc cu o linie verticală. Aşadar, toate cuvintele din denumire şi-au făcut acum clară semnificaţia.
Caroseria asta era construită manual la atelierul celor de la Zagato şi, dacă sedanul Giulietta era construit din oţel, atunci Sprint Zagato avea caroserie din aluminiu! Şi formele acestei maşini au fost atât de iscusit desenate, încât ar merita comparate cu Mona Lisa şi zâmbetul ei, discret şi exact dozat. Nimic nu e în exces în maşina asta, iar montanţii subţiri lăsau mult loc geamurilor curbate, reducând astfel şi greutatea totală.
Maşina avea un motor de 1.3 litri twin cam, cu 2 carburatoare, care scotea 100 CP! Poate părea modest, dar dacă ne gândim că această putere se scotea în anul 1961 dintr-un motor aspirat natural, fără turbină, e fascinant! Motorul era unul din aluminiu, iar toată maşina din aluminiu cântărea doar 770 kg! Pentru comparaţie, o berlină cu 4 uşi cântărea 915 kg şi avea un motor mai slab. Deci, această bijuterie despre care vorbim azi era rapidă şi agilă, putând atinge 193 km/h pe atunci!
Iar exemplarul ăsta a fost livrat nou în Italia, însăşi fiului marelui Zagato de atunci, Elio. În anul 1961, când a fost produsă maşina, Elio era încă în rol de asistent al tatălui său la atelierul Zagato, dar ulterior chiar Elio a devenit marele şef, ducând mai departe numele spre glorie. Deci, maşina asta poartă nu doar numele designerului său, ci şi primului proprietar. Şi doar circa 30 de Coda Tronca au fost construite în total. Numai 30!
Iar Elio Zagato nu s-a sfiit să participe cu acest exemplar la curse în primii ani de exploatare. Maşina are cel puţin 10 curse în palmaresul istoriei din primii ani, multe terminate pe primul loc în clasa sa. Maşina era mai slabă decât Ferrari 250 GTO, însă datorită greutăţii reduse şi agilităţii, îi dădea bătăi de cap acelui Ferrari care se vinde azi cu milioane.
Aşadar, maşina asta e o bijuterie absolută, cu istoria sa înscrisă în cărţile arhivei de la Alfa Romeo, de la Zagato şi în cluburile de pasionaţi din Italia şi SUA, întrucât acum e într-o colecţie de peste ocean. E o maşină cu istorie completă, pusă într-un dosar gros, în care se conţin şi pozele cu ea, alergând în acele curse din anii 60, în mâinile lui Elio Zagato. Şi e chiar ea, maşina asta din faţa noastră!
E restaurată până la perfecţiune. Şi costă până spre limitele imaginabilului, fără a se menţiona, totuşi, suma exactă. Însă e o maşină cu nume de poezie şi forme demne de muzeele de artă, cu o inginerie plină de emoţie. E un model construit în doar 30 de exemplare şi e unicul ce i-a aparţinut familiei care i-a şi creat acest design sublim. Prin urmare, e absolut unică în lume, la propriu!
Foto: Interiorul acestei Alfa Romeo
1
2,984
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!