Probleme cu precizia localizării GPS, raportate în estul Europei de la începutul războiului din Ucraina, au determinat şi o atenţionare EASA pentru aviaţie

3 Aprilie 2022, 09:47
Redacţia PiataAuto.md
De la începutul războiului din Ucraina au fost raportate mai multe cazuri de probleme cu precizia localizării GPS pe tot soiul de aparate electronice şi sisteme. Şi cum poziţionarea GPS e folosită de o mulţime de device-uri, de la telefoane şi sisteme de navigaţie pentru maşini până la avioane civile şi militare, simptomele afectării lor sunt diferite. Dar, e cert că aceste probleme există, întrucât au determinat şi o publicare a unei atenţionări de siguranţă pentru aviaţie din partea autorităţii aviatice europene EASA, la 17 martie 2022, după studierea mai multor cazuri raportate de piloţi. Iar pentru aceste probleme de precizie există o explicaţie tehnică.
Sistemul GPS actual e cel mai răspândit sistem de poziţionare globală, e disponibil peste tot pe glob şi funcţionează pe baza nenumăraţilor sateliţi. De obicei, pentru poziţionarea exactă a celui mai simplu device, e nevoie de semnal de la minim 3 sateliţi, preferabil 4, pentru ca sistemul să poată efectua calcule de precizie. Sateliţii au ceasuri atomice şi transmiţătoare, iar device-ul de pe pământ primeşte poziţia satelitului şi timpul de la acele ceasuri automobile, calculând timpul necesar ca acel semnal să ajungă până la el. Cu 3 sateliţi, poate avea loc o triangulare relativ precisă, dar întrucât ceasul intern al device-ului nu e de o precizie la fel de mare ca şi cel din satelit, atunci e preferabil să existe şi semnal de la un al patrulea satelit. Întregul sistem e gratuit în folosinţă de orice device începând cu anul 2000, dar e gestionat de forţele militare din SUA, pentru securitate maximă.
Asta a făcut ca în unele războaie anterioare, armata americană să poată deconecta sau altera anumite funcţii pentru unele zone de război. În urma acestui fapt, mai multe regiuni ale lumii şi-au dezvoltat sisteme foarte similare, dar proprii — Rusia a dezvoltat Glonass, UE a dezvoltat Galileo, China a dezvoltat BeiDou, India a creat IRNSS, iar Japonia are un sistem numit Qzss.
În ultimii ani Rusia a avut episoade în care reuşea să bruieze de la distanţă, sub formă de test, semnale GPS şi chiar semnalele turnurilor de telefonie mobilă, fie deconectând funcţionarea acestora, fie alterând-o. Dar, bruiajul semnalului GPS e uimitor de simplu din punct de vedere tehnic, pentru că toate device-urile receptoare sunt foarte sensibile şi, prin urmare, uşor de indus în eroare, iar astfel de manifestări de bruiaj au existat în ultimii ani din partea multor protagonişti mai puţin profesionişti, chiar şi persoane private. Ideea e să se ceeze transmiţătoare care să poată trimite semnal mai puternic pe aceeaşi frecvenţă pe care lucrează GPS, iar în funcţie de cât de puternic e acel emiţător, raza de acţiune poate fi mai mare sau mai mică. Într-un război, oricare parte poate avea interesul de a bruia semnalul GPS, cu ideea de induce inamicul în eroare în folosirea coordonatelor pentru avioane, drone, rachete, recunoaştere, etc. Un device mai puternic, de 10 kW, poate da efecte la o rază de circa 150 km, de exemplu. Aceste bruiaje sunt de obicei episodice, pentru că dacă ar fi constante ar deveni vulnerabile drept ţintă. Dar, unele aflate în epicentrul acţiunilor militare, pot avea şi funcţionare de lungă durată.
Simptomele pot fi o eroare completă de identificare a poziţie GPS a unui device, până identificarea greşită şi erori de funcţionare a ceasurilor ce folosesc date GPS. Spre exemplu, telefonul mobil, atunci când accesezi harta, poate arăta că eşti în Vulcăneşti, în loc să fii în Chişinău, în Constanţa în loc să fii în Bucureşti sau în Novosibirsk în loc să fii în Bălţi.
Acum, armatele au deja şi device-uri de a contracara aceste tentative de bruiaj, care s-au dovedit a fi eficiente. Dar efectul asupra device-urilor şi vehiculelor civile poate rămâne. Primele raportări din partea piloţior au vizat regiunea Kaliningrad încă la sfârşitul lui februarie şi au fost făcute de piloţii FinnAir din Finlanda. Apoi compania Transaviabaltika a raportat perturbări GPS în apropierea aeroportului Savonlinna din estul Finlandei, din cauza cărora nu au putut ateriza şi au fost nevoiţi să revină. Atunci au crezut că e problema în avion, însă odată ce s-au depărtat de aeroport, sistemele GPS au început a funcţiona din nou. În ziua următoare, problemele s-au repetat la acelaşi aeroport şi abia la 14 martie problema a dispărut şi zborurile au fost reluate.
După acest incident, EASA a şi emis atenţionarea de siguranţă la 17 martie, în care au menţionat că de la începutul războiului din Ucraina se manifestă o creştere a acestor tentative de bruiaj, au instructat piloţii ce simptome pot observa şi cum să reacţioneze. Cele mai afectate zone par a fi cele din Kaliningrad, Finlanda de est, zona Mării Negre şi chiar o parte din zona estică a Mării Mediterane.
Multe avioane au un sistem de navigare autonom, numit IRS (Inertial Reference System), care poate fi folosit ca sistem de rezervă, dar unele avioane mici nu au asemenea sistem. De asemenea, mai există şi un sistem de şcoală veche, bazat pe punte de referinţe de la sol, dar acel folosirea acelui sistem nu e întotdeauna posibilă.
În fine, pentru toţi ceilalţi civili aceste probleme episodice pot avea efectul erorilor de funcţionare a multitudinii de device-uri ce folosesc poziţionarea GPS, de la aproape toate device-urile electronice mici moderne, până la sistemul de navigare a maşinilor. Aşadar, dacă întâmpini aceste probleme, nu e neapărat să te gândeşti că ţi s-a defectat acel device, sau e o problemă de soft cu el, cauza poate fi cea de mai sus, şi ea poate dispărea în câteva minute, ore sau zile şi eventual reapărea periodic, cât timp în ţara vecină există acest război în desfăşurare.
0
2,310
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!