Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Un meşter din Moldova restaurează mai multe exemplare de Tatra 603 şi 613 clasice în Italia

3 Aprilie 2022 - 16:04
Redacţia PiataAuto.md
Tatra 603 şi 613 sunt modelele ce au determinat practic întreaga istorie a mărcii Tatra din Cehoslovacia din a doua jumătate a secolului trecut. Au fost maşini mari, de peste 5 metri lungime, şi au avut o inginerie cu totul unică în lume, fiind propulsate de motoare V8 imense, răcite cu aer, şi poziţionate în spate. Despre întreaga istorie şi inginerie Tatra 603 am vorbit într-un articol din ianuarie, iar despre Tatra 613 într-un articol din luna februarie. După acele articole am primit şi un mesaj de la un cititor, care se întâmplă să fie un maestru în ale mecanicii şi restaurării şi care are în proces de restaurare două asemenea maşini în Italia — o Tatra 603 şi o Tatra 613!
Îi spune Valeriu şi, din modestie, a insistat să nu-l punem pe el în prim plan, ci munca lui, dacă ne interesează. Şi cum ar putea să nu ne intereseze un conaţional de-al nostru, care a ajuns să muncească în Italia la restaurarea minuţioasă a unor maşini atât de speciale!
Iar ca să înţelegem mai bine de ce sunt speciale acest maşini, vom spune despre Tatra 603 că a fost dezvoltată în secret şi lansată în 1956 în producţie, iar în deceniile ce au urmat a fost maşina supremă în întreg blocul estic. Maşina făcea uz de un motor V8 de 2.5 litri, care scotea 95 CP la început, iar ulterior 105 CP. A fost produsă aproape 20 de ani, până în 1975, şi a fost maşina preferată de mulţi miniştri şi şefi de state din Europa de est, dar şi în Cuba, spre exemplu. Iar picanteriile şi inovaţiile inginereşti în această maşină erau într-o listă uriaşă, pe care le-am descris în detaliu în acel articol din ianuarie.
Foto: Tatra 603

Tatra 613 a fost modelul succesor după 603 şi, deşi a venit cu un design mai rectangular, a preluat acelaşi concept de motor V8 răcit cu aer, amplasat în spate. Tatra 613 a fost prezentată în 1973, aşa că aproape doi ani a fost produsă în paralel cu 603. Maşina avea tot peste 5 metri lungime, şi a fost disponibilă mai apoi şi în versiune cu ampatament alungit, de circa 5.15 metri lungime. Modelul avea deja suspensie multilink în 1973, iar motorul V8 era mai mare, având 3.5 litri şi scoţând 168 CP la început. Mai târziu, motorul a fost adus la 200 CP, iar modelul a fost produs până în 1996, trecând prin 4 iteraţii.
Foto: Tatra 613

Cele două exemplare Tatra 603 şi 613 i-au fost încredinţate lui Valeriu în Italia de către un colecţionar, care le-a şi cumpărat cu scopul de a le restaura. Valeriu lucrează deja de timp îndelungat pentru acesta şi a muncit la mai multe modele clasice, produse cândva în Europa de Est. Iar acum colecţionarul a prins şi gustul modelelor clasice din Cehoslovacia şi a achiziţionat ceva timp în urmă aceste maşini.
Valeriu spune că le restaurează după principiul că un singur om lucrează la întreaga maşină, cu foarte mici excepţii. Conaţionalul nostru a fost cel care a demontat totul de pe caroserii iniţial, el a fost cel care a lucrat la caroserii, a sudat unde a fost nevoie şi a preparat tot până la vopsire. Apoi vopsirea s-a făcut într-un atelier cu cameră de vopsire specializată, după care maşinile au revenit în atelierul său de lângă Padova şi Valeriu a continuat munca la ele, de la cablaje şi piese de interior până la componente de suspensie şi motor.
Sunt încă la o etapă când le mai lipsesc anumite piese, în special cu pompele de benzină, e problemă foarte mare găsirea unora funcţionale sau care au putea fi restaurate la o condiţie bună. Deci, dacă cineva are cumva piese de Tatra 603 şi 613, Valeriu şi italianul care deţine aceste Tatra aflate în proces de restaurare ar putea cu siguranţă să le cumpere.
Tatra 603, pe care o restaurează e din 1959, deci e din primii ani de producţie. Cealaltă maşină, Tatra 613, e din 1989, dar Valeriu spune că starea caroseriei maşinii din 1989 era mult mai afectată de rugină în comparaţie cu cea din 1959, şi a necesitat mult mai multă muncă. Dar munca înaintează, cu toată dificultăţile de a găsit piese. Pas cu pas, mâinile moldoveanului fac minuni apropiind aceste Tatra clasice din Italia de starea lor dorită.
Mai e de muncă la ele până la acea stare finalizată, dar Valeriu ne-a promis că atunci când maşinile vor fi desăvârşite, vom putea face reportaje complete cu ele, şi, eventual, cu proprietarul lor italian, care are o atât de mare încredere în mecanicul din Moldova, încredinţându-i asemenea proiecte rare! Şi, neapărat, chiar dacă Valeriu e unul din acei oameni ce nu vrea foarte mult să iasă în evidenţă, am vrea să-l prezentăm în detaliu şi pe el, omul care munceşte cu atâta pasiune, în Italia, la asemenea Tatra clasice.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter