Camioanele imense Belaz din Belarus vor trece de la motoare americane la cele ruseşti, de submarine, din cauza sancţiunilor

2 Mai 2022, 08:58
Redacţia PiataAuto.md
Camioanele imense Belaz, specializate în mare parte pentru exploatările miniere, au fost afectate într-un mod neaşteptat de sancţiunile internaţionale, impuse în contextul războiului iniţiat de Rusia în Ucraina, cu suportul celor din Belarus. Se pare că renumitele camioanele foloseau motoare americane în ultimii ani, iar acum acestea nu mai pot fi exportate către fabrica din Belarus.
Motoarele folosite până acum erau dieseluri uriaşe de origine Cummins, şi parţial de la o companie germană. În această industrie Caterpillar mai e un jucător mare, dar acesta nu furniza motoare celor de la Belaz, şi oricum ar fi nimerit sub incidenţa aceloraşi restricţii. Camioanele Belaz nu folosesc, însă, propulsia directă de la motoarele diesel, ci electricitatea generată de ele, aşa cum explicam într-un articol detailat despre cel mai mare camion Belaz, publicat mai mult timp în urmă. Şi, de fapt, majoritatea camioanelor mari de carieră fac asta, întrucât e mai simplu să se integreze electromotoare mari în apropierea roţilor, care să asigure propulsia, iar spre ele cabluri electrice de alimentare de la un generator diesel, decât să se asigure cutii de viteze şi arbori cardanici la o asemenea scară.
Acum, în situaţia sancţiunilor internaţionale şi rămas fără accesul la furnizorii internaţionali de motoare, singura şansă fezabilă a celor de la Belaz era să caute motoare diesel în Rusia. Alegerea pentru motoare suficient de puternice n-a fost mare, însă, aşa că a trebuit să se recurgă la singurul motor de cu putere de peste 2,000 CP, produs de o fabrică pe nume UDMZ, din Ural. Motorul e un V12 diesel, numele de cod 12DM-185A şi produce 2,536 CP, fiind predestinat în principal ca generator pentru submarine. Şi dacă ideea unui V12 diesel din Rusia cu asemenea parametri sună incredibil, secretul e în faptul că motorul a fost proiectat de către compania germană FEV în anul 2015, la comanda fabricii din Rusia, deci efectiv ingineria e tot germană, doar producţia e în Rusia. Iar acum acel motor de submarin va ajunge să propulseze şi camioanele Belaz.
0
39,851
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!