Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Citroen SM, maşina franceză cu motor de Maserati, într-un exemplar formidabil, scos la vânzare în Marea Britanie

10 Mai 2022 - 20:59
Redacţia PiataAuto.md
Anii 60 au fost încă ani în care inginerii Citroen se ambiţionau să inoveze şi să aplice pe maşinile lor tehnologii mai ambiţioase decât oricine în lumea auto. Numai suspensia hidropneumatică, care se autonivela cât făcea, tehnologia fiind apoi cumpărată de cei de la Mercedes şi Rolls-Royce. Iar acest model despre care vorbim azi a avut şi un sistem de direcţie inovaţional, numit Diravi, dar şi o inimă de Maserati sub capotă, despre care foarte puţini ştiu.
Adevărul e că în 1968, Citroen a cumpărat Maserati, compania italiană fiind în dificultăţi financiare pe atunci. Modelul SM era deja în dezvoltare, iar cooptarea cu Maserati a dat francezilor oportunitatea ca noul model să beneficieze de un motor nou, proiectat de Maserati. Acesta a fost un motor V6, dezvoltat în două versiuni de cilindree — 3.0 şi 2.7 litri.
Motorul avea 3 carburatoare Weber, blocuri cilindrice poziţionate la 90 grade, iar varianta de 2.7 litri cântărea doar 140 kg, graţie folosirii aluminiului. Şi scotea 170 CP, iar mai târziu motorul de 3.0 litri livra 180 CP, tot cu carburatoare, paralel apărând şi o versiune cu injecţie a motorului de 2.7 litri V6.
Designul lui Citroen SM era o mostră de originalitate şi funcţionalitate, fiind şi azi considerat unul din cele mai speciale şi frumoase din istorie. Avea un coeficient aerodinamic de doar 0.26, datorită aripilor spate specifice şi a blocurilor optice faţă, încapsulate în sticlă plastifiată, dar şi siluetei sale.
Şi, pe cât de glorios a fost acest model francez cu inimă italiană, pe atât de puţine maşini s-au produs de fapt, vânzările din ultimii ani fiind subminate de falimentul ulterior al Citroen. S-au produs doar 12,920 exemplare Citroen în total, dintre care 2,400 maşini au fost livrate în America de Nord. Aşa că orice exemplar rămas în viaţă până azi e o raritate. Iar unul într-o asemenea stare, precum cel din imaginile acestui articol, e de-a dreptul o bijuterie.
Maşina asta a fost produsă în 1971 şi a fost livrată în Milano, Italia, atunci când a fost nouă. Avea motorul de 2.7 litri V6 sub capotă, cuplată la o cutie de viteze manuală. După mulţi ani de aflare în proprietatea primului cumpărător, Citroenul a fost vândut către cel de-al doilea, care a mai ţinut-o 25 de ani. Între timp, maşina a fost înregistrată oficial drept un exemplar clasic în Italia.
Dar, maşina a fost şi restaurată de către specialistul în modele Citroen din Modena, Italia, pe nume Tralli Franco, cunoscut în lumea pasionaţilor de Citroen. Acesta a restaurat strictul necesar pe partea estetică, păstrând autenticitatea, întrucât maşina mai avea încă toată caroseria integră din fabrică, fără necesitatea de a fi restaurată profund. S-a lucrat mult la polisarea detaliilor lucioase, pentru a fi aduse la prospeţimea de altă dată.
La partea mecanică, acestui exemplar i-a fost înlocuit motorul, de la 2.7 litri, la cel de 3.0 litri V6, adică celălalt motor cu care putea fi echipat Citroen SM. S-a schimbat şi cutia de viteze, cu una cu 5 trepte. Motorul înlocuit a beneficiat de o reconstrucţie totală, fiind adus la o condiţie impecabilă. După restaurare, maşina a mai parcurs 24,000 km.
Maşina arată azi, la nivel estetic, ca una aproape nouă, deşi are 51 de ani de când e fabricată! Sistemul său hidropneumatic e în stare perfect funcţională, cu toate atributele operând ireproşabil. Este, practic, un Citroen SM într-o condiţie fabuloasă, singurul mic neajuns putând servi, pentru unii, înlocuirea motorului de la 2.7 la 3.0. Dar, la cât de rar e modelul, mult mai mulţi vor fi cei care vor aprecia conversia, decât cei care o vor blama. Pentru că maşina în sine e o operă de artă, demnă de un Luvru al automobilismului!
Acest Citroen SM e scos la vânzare în Marea Britanie, cu un preţ despre care se spune că e mare, cu 6 cifre, dar care nu se comunică decât în discuţii private avansate. Şi proprietarul său o vinde direct, fără vreun dealer sau agenţie de licitaţii, pentru că vrea să-l cunoască direct pe viitorul proprietare, înmânându-i solemn această operă de artă în mişcare din lumea auto.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter