Ingineria neştiută a motocicletei cu motor de 48 de cilindri, răcit cu aer, în doi timpi

2 Mai 2022, 12:34
Redacţia PiataAuto.md
Când vorbim de un motor mare pe o motocicletă, ne pot veni în minte motoare cu doi cilindri, dar cu capacitate mare, precum cel de 1,800 cm cubi de pe BMW R18, sau chiar motoare cu şase cilindri în linie. Dar în lume există o motocicletă unicat, care dispune de un motor de 48 de cilindri, perfect funcţional. Şi, în mod predictibil, motocicleta e inclusă în Cartea Recordurilor nu doar la categoria sa de vehicule, ci în general, ca vehiculul cu cel mai mare număr de cilindri.
Motocicleta poartă numele de Tinker Toy şi a fost construită de britanicul Simon Whitelock în 2004, dar ea există până azi, iar recordul ei nu a fost egalat sau surclasat. Britanicul a fost pasionat din tinereţe de modelul Kawasaki KH250, care are 3 cilindri poziţionaţi transversal, cu o cilindree totală de 249 cm cubi. Acel motor de 3 cilindri funcţiona în 2 timpi şi era răcit cu aer, fiind unul accesibil şi adorat pentru anduranţa sa şi dinamismul bun în anii 70 şi 80.
Foto: Modelul original Kawasaki KH 250, dotat cu un motor de 3 cilindri în doi timpi, montat transversal, vizibil după cele trei canale de eşapament

Simon a început a face experimente cu acel motor, unind mai multe blocuri, creând motoare de 6 cilindri şi de 9 cilindri, modularitatea acestuia dând posibilitatea convertirii în diverse geometrii. Aşa a ajuns la ideea de a construi o motocicletă supremă, care ar fi apogeul fanteziei sale şi ar intra în Cartea Recordurilor. Deci, nu a construit-o pentru performanţă, ci pur şi simplu pentru a bate un record.
Aşa a ajuns Simon să unească, practic, 16 motoare, aranjate în 6 blocuri a câte 8 cilindri. Printr-o combinaţie inimaginabilă, Simon a reuşit să conceapă un sistem de distribuţie a combustiei şi arbori cotiţi care să poată face uz de propulsia celor 48 de cilindri, astfel încât motocicleta finală să poată înainta şi, mai mult ca atât, să poată fi înmatriculată ca un vehicul perfect legal.
Dacă am împărţi cei 249 cm cubi originali la 3 cilindri, obţinem 83 cm cubi per cilindru, iar înmulţind la 48, am obţine 3,984 cm cubi. Însă, datorită pistoanelor diferit poziţionate, cilindreea totală efectivă a crescut la circa 4,200 cm cubi, aceasta fiind cifra oficială omologată şi în cartea recordurilor.
Există şi efecte adverse ale acestei inginerii bizare, fireşte. Motocicleta cântăreşte 600 kg şi, aşa cum spune Simon, dacă o scapi peste un picior, rişti să rămâi fără el. Şi, evident, dat fiind ciclul de doi timpi de funcţionare a motorului, acesta consumă un amestec de benzină şi ulei, iar cifrele de consum nu au mai fost calculate de nimeni.
0
23,740
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!