Istoria neştiută a celui mai puţin răspândit camion actual, Ford F-Max, conceput în Turcia, la Otosan

8 Mai 2022, 15:27
Redacţia PiataAuto.md
Dacă ar fi să enumerăm o listă de camioane răspândite în Europa, cei mai mulţi dintre noi ar numi modele ale celor de la Scania, Mercedes, Volvo, MAN, DAF, Iveco, Renault, şi poate şi alte mărci. Dar aproape toţi am uita de Ford. Pentru că mulţi dintre noi nici nu ştiu că Ford are, de fapt, un camion mare, cap tractor, pentru distanţe lungi, numit Ford F-MAX, iar cei care ştiu, uită repede de el, pentru că e atât de puţin răspândit în Europa. Astăzi ne-am propus să intrăm ceva mai mult în istoria neştiută a acestui camion actual Ford şi să înţelegem de unde a apărut şi pe unde acesta are, poate, mai mult succes decât prin părţile noastre.
În primul rând, trebuie să spunem că Ford nu e la prima sa experienţă din istorie cu acest camion, ba chiar americanii au fost de multe ori cei care ori experimentaseră, ori implementaseră primii unele concepte şi tehnologii curioase în domeniul camioanelor. Cea mai mare parte a prezenţei lor în lumea camioanelor a fost în siluete de pick-up-uri, pe care americanii le numesc tot camioane, dar au existat şi modele mai apropiate de noţiunea recunoscută în Europa drept camion.
Astfel, modelul de mai sus, de exemplu, e un camion Ford din 1939, care avea cabina montată peste motor, un concept inovaţional pe atunci şi răspândit azi. În 1940, Ford avea deja un camion cap tractor după principiul pe care-l ştim azi, înfăţişat în imaginea de mai jos.
Iar în fotografia de mai jos, e un camion Ford F-850 în rol de betonieră, din anul 1962!
Mai jos e cel mai ambiţios camion experimental creat vreodată, numit Big Red, creat tot de Ford, în 1964. Acest camion era revoluţionar şi prin designul său aerodinamic, dar şi prin propulsie, având o turbină uriaşă drept motor, pe atunci inginerii Ford experimentând cu ideea unor asemenea motoare ca o direcţie de dezvoltare. Acel motor putea funcţiona, cu mici adaptări, cu benzină, diesel sau kerosen, iar noi i-am dedicat acum un an un articol amplu, cu video, acestui camion excepţional, numit Ford Big Red.
Iar în America de Nord, Ford a avut şi camioane de serie mari, cea mai notabilă fiind Seria C, dezvoltată pe cale separată, dar derivată cândva din seria F. Seria C a fost produsă între 1957 şi 1990 şi poate fi recunoscută mai uşor după camioanele clasice de pompieri din SUA.
Apoi, în Europa, Ford a produs modelul Transcontinental, prezent mai ales în Olanda şi Marea Britanie. Era un cap tractor, dezvoltat de divizia europeană de la Ford, şi era un conglomerat de componente de la furnizori, de fapt. Apoi a existat şi un model numit Ford Cargo, atât în Europa, cât şi în America de Nord, dar proiectat tot în Marea Britanie. Ingineria acestui camion e în producţie şi azi, în China, printr-un contract de licenţă Ford.
Foto: Ford Transcontinental

Şi aşa ajungem încet şi la Ford F-MAX din zilele noastre, un camion cap tractor cu design tipic european, care nu e vândut în SUA. Şi asta pentru că acest model a apărut tot la iniţiativa celor din emisfera asta a globului, mai exact a turcilor de la Otosan. Da, e vorba de aceeaşi fabrică din Turcia, care a preluat de curând şi fabrica Ford din Craiova, România. Ford Otosan, de fapt, înseamnă 3 fabrici în Turcia, un centrul de logistică şi un centru R&D, şi a fost fondată cu structura sa actuală în 1977, fiind deţinută în raport de 50 la 50 de Ford Motor Company şi un holding turcesc, numit Koc. Anume cei de la Ford Otosan au şi insistat pe crearea camionului Ford F-MAX şi tot ei au fost cei care au investit 400 milioane de euro în dezvoltarea lui.
Camionul a fost dezvoltat timp de 5 ani şi a fost lansat la salonul de la Hannover în 2018. Cei de la Otosan şi-au dorit un camion bun şi durabil, cu emblemă Ford, pe care să-l poată vinde atât în Turcia, cât şi în multe alte regiuni unde camioanele mărcilor occidentale sunt mai puţin prezente. Pentru a-i asigura fiabilitatea, spun că au făcut cu el teste pre-producţie în 11 ţări ale lumii, pe 4 continente, cu 233 de camioane de probă, care au însumat 5 milioane kilometri.
Motorul instalat pe Ford F-MAX e doar unul, cu 6 cilindri în linie, şi a fost de asemenea conceput în Turcia, fiind numit Ford Ecotorq. Prima generaţie a acestui motor a fost lansată în 2003 şi propulsa modelul Ford Cargo, fiind livrată şi altor producători, inclusiv Otosan şi KrAZ din Ucraina. În versiunea sa instalată pe camionul Ford F-MAX, acest motor are 12.7 litri cilindree şi livrează 500 CP şi 2,500 Nm. Propulsorul se conformează normelor Euro 6D, deci e cât se poate de modern în standardele ecologice.
Motorul e cuplat la o cutie de viteze cu 12 trepte, de origine ZF. Punţile vin tot de furnizori, iar un atribut interesant e că Ford F-MAX e disponibil doar în formulă de 4x2, deci două axe şi tracţiune spate, şi atât. Există, însă, două versiuni de ampatament, cea alungită permiţând tractarea remorcilor mai mari şi prezenţa unor rezervoare mărite de combustibil.
Aşadar, camionul e produs în Turcia şi vândut în mai multe ţări ale lumii, inclusiv în Uniunea Europeană, dar producţia anuală fabricii, care include un al doilea model mai mic, nu a depăşit 10 mii de unităţi niciodată. În UE, Ford F-MAX e o alternativă mai accesibilă de obicei, dar vânzările sunt limitate de lipsa de variaţii în versiuni şi un renume mai nou pe piaţă. În Turcia, însă, acest camion e mult mai prezent, la fel ca şi în unele ţări mai deschise spre produsele turceşti. Aşa că, pentru Ford Otosan, el tot şi-a îndeplinit misiunea şi continuă a fi produs. Mai mult ca atât, o perioadă acesta începuse a fi produs şi în Rusia, în Kaliningrad, dar cel mai probabil această perspectivă e ceva mai incertă în condiţiile actuale. În Turcia, însă, la Otosan, acest camion îşi continuă cariera, chiar dacă pe drumurile UE îl întâlnim mult mai rar.
0
11,431
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!