Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Istoria neştiută a momentului când Suedia a trecut de la circulaţie pe partea stângă pe cea dreaptă

25 Mai 2022 - 21:33
Redacţia PiataAuto.md
Ştim cu toţii că în lume există ţări în care se circulă pe partea stângă, iar volanul e pe dreapta, iar mulţi ar putea că din punct de vedere istoric, iniţial maşinile aveau volane pe dreapta, doar că circulau tot pe dreapta. Apoi unele ţări au păstrat construcţia maşinii neschimbată şi au preferat să mute circulaţia pe stânga, în timp ce altele au preferat să schimbe construcţia maşinilor şi să lase circulaţia pe partea dreaptă a drumului. Dar aceste decizii sunt cumva istorice pentru noi, şi avem adeseori impresia că ele s-au luat cam prin anii 1920-1930. Totuşi, există o ţară în Europa care a făcut marea schimbare abia în anul 1967 — Suedia.
Ziua schimbării a fost 3 septembrie 1967, numită şi ziua H, iar suedezii s-au pregătit de ea mult timp, dar decizia de a face marea schimbare a fost luată foarte lent. Deja în anii 50, toate ţările vecine circulau pe dreapta, în timp ce Suedia circula pe stânga. A început a se discuta tot mai des că ar fi cazul ca şi Suedia să treacă la circulaţia pe dreapta, pentru comoditate şi integrare cu vecinii. În 1955 autorităţile au organizat un referendum şi rezultatul a fost copleşitor — 83% din oameni au votat împotriva trecerii la circulaţia pe dreapta.
Totuşi, autorităţile au continuat să convingă publicul că schimbarea e necesară, iar în mai 1963 parlamentul a aprobat propunerea prim ministrului de atunci de a programa marea schimbare pentru anul 1967.
Între timp, tot mai multe maşini ce circulau în Suedia aveau deja volan pe stânga, chiar şi atunci când circulaţia se făcea pe stânga. Pentru că intenţionau să facă schimbarea, autorităţile nu interziceau maşinile cu volan pe stânga, iar astfel mulţi producători vindeau asemenea maşini în Suedia. Depăşirile erau uneori problematice, întrucât vizorul asupra traficului era limitat. Dar, către mijlocul anilor 60 deja 90% din suedezi conduceau maşini cu volan pe stânga.
Foto: Materiale informative pregătite de autorităţi pentru îndrumarea şoferilor pentru marea schimbare

Pregătirile pentru marea zi a schimbării au fost de-a dreptul fascinante şi au arătat capacitatea suedezilor de a se organiza împreună pentru asemenea schimbări majore. În primul rând, a fost creat un logo al zilei schimbării, care a fost pus peste tot unde se putea, pentru a se întipări în memoria tuturor. A fost organizat şi un concurs de piese, iar piesa câştigătoare, numită „Ține-o pe dreapta, Svensson” a ajutat oamenii să memoreze ce au de făcut.
În lunile de dinaintea schimbării, la intersecţiile din toată Suedia au fost instalate peste 350,000 indicatoare rutiere, pregătite pentru circulaţia de după schimbare, apoi imediat, după instalare, fiecare indicator era acoperit cu plastic negru. Au fost desenate marcaje rutiere în apropierea intersecţiilor, cu culoare albă, iar peste ele lipită bandă neagră. Apropo, anterior acestei schimbări, Suedia folosea marcajele galbene pe drumuri.
Când a venit ziua de 3 septembrie, noapte devreme lucrătorii de la drumuri au scos plasticele de pe indicatoarele noi şi le-au aplicat pe cele vechi sau le-au demontat pe loc. Dimineaţă, când au început a circula, suedezii s-au trezit într-o ţară în care toate indicatoarele şi marcajele erau deja valabile pentru noua metodă de circulaţie. Pe parcursul acelei nopţi, în majoritatea ţării, circulaţia a fost interzisă între 01:00 şi 06:00, iar între 04:50 şi 05:00, toate maşinile trebuiau să staţioneze pe loc în cazul în care s-ar fi aflat pe drum pentru vreo urgenţă, pentru a se muta pe cealaltă bandă şi a permite altora s-o facă, fără riscul unei coliziuni frontale. În unele oraşe mai mari cu intersecţii mai complicate, restricţiile de circulaţie au durat până la 15:00. Numai în Stockholm, de exemplu, s-a lucrat la 20,000 indicatoare în acele ore.
Pe lângă marcaje şi indicatoare, au trebuit modificate autobuzele, ca să aibă uşi pe partea dreaptă, au trebuit modificate şi staţiile de autobuz, mai ales cele de pe drumuri cu sens unic.
Dar, datorită acestei organizări şi pregătiri, nu s-a produs nici un accident letal în ziua marii schimbări, iar numărul general de accidente a fost similar cu alte week-end-uri. În ziua următoare, de luni, numărul a fost deja mai mic chiar decât zilele anterioare de luni, demonstrând că schimbarea a sporit siguranţa rutieră. Iar din 1967 până în prezent, Suedia circulă pe partea dreaptă, iar ziua H a rămas în istorie ca un exemplu fascinant de organizare a unor schimbări majore în trafic, care, dacă sunt bine gândite, decurg fără daune şi victime, şi aduc doar beneficii de siguranţă.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter