Lamborghini LM002, vizionarul de acum 35 de ani al SUV-urilor de performanţă din zilele noastre, într-un exemplar fascinant din Monaco

5 Mai 2022, 21:11
Ilie Toma
Tendinţa SUV-urilor mari, de performanţă supremă, are abia câţiva ani de când a luat amploare. Lamborghini Urus e cel mai notoriu dintre ele, dar şi modele precum Bentley Bentayga sau Rolls-Royce Cullinan fac parte din aceeaşi ligă. Dacă am vrea să vedem originea lor, parcă ne-am aminti încă de primele generaţii Audi Q7 cu motor V12, sau Mercedes ML AMG, sau BMW X5. Dar adevărul e că înainte până şi de acele modele, cu circa 15 ani mai devreme, a existat un Lamborghini vizionar, care a avut tot ceea ce au SUV-urile ultra-performante de azi.
Îi spune Lamborghini LM002 şi pentru că e atât de rar şi neştiut, mulţi îl percep drept un concept. Dar a fost un model de producţie, asamblat între 1986 şi 1993, deci vreme de circa 7 ani, o carieră completă. Şi a fost o întruchipare a unor idei pe care Lamborghini le avea încă prin 70!
Anume în 1977, Lamborghini a creat conceptul unui SUV performant, dar cu motor poziţionat median, ca la supercar-urile sale. Îi spunea Lamborghini Cheetah şi făcea uz de un motor V8 Chrysler. Pe atunci, însă, Lamborghini spera că-l va vinde armatei americane, nu neapărat bogaţilor lumii. Designerul şef al Lamborghini le-a făcut o prezentare militarilor, dar ideea n-a prins, or, era greu de justificat de ce o armată ar putea avea nevoie de un SUV Lamborghini, cu motor pus pe mijloc, care tăia orice utilitate din acea maşină.
Foto: Conceptul Lamborghini Cheetah

Apoi, în 1981, a fost creat un alt concept, relativ similar cu primul, numit LM001, care folosea un motor de AMC, tot V8. Când a fost pus la încercare în offroad, amplasarea motorului s-a dovedit a fi cu prea multe efecte adverse pentru un asemenea vehicul. Dar nici măcar după al doilea eşec Lamborghini n-ar renunţat la viziunea sa.
Foto: Conceptul Lamborghini LM001

Anume aşa a fost dezvoltat LM002, modelul care a ajuns la producţia de serie în 1986. De această dată Lamborghini a decis să amplaseze motorul în faţă şi să nu folosească un V8 împrumutat, ci propriul motor V12, de pe modelul legendar Countach. Acesta avea 5.4 litri cilindree şi dezvolta 450 CP! În anul 1986, 450 CP pe un SUV!
Şi acest Lamborghini era un adevărat SUV, cu sportivitate în el, nu pur şi simplu un offroader. Avea un schelet din oţel tubular, construit pentru rigiditate torsională potrivită, iar caroseria era realizată din panouri de aluminiu. Cutia era una manuală, iar pe lângă asta, exista şi un sistem de tracţiune integrală, care favoriza puntea spate şi care o conecta pe cea faţă la dorinţă sau necesitate.
Lamborghini LM002 a fost greu, însă, pentru standardele Labmborghini, cântărind cam 2.7 tone la greu. În pofida acestui fapt, modelul a fost conceput pentru a fi capabil atât pe offroad, unde putea urca gradiente de până la 120 grade, cât şi pe asfalt, unde putea atinge viteze de până l 210 km/h. Iar arhivele oficiale Lamborghini citează un timp de acceleraţie de doar 7.8 secunde de la 0 la 100 km/h pentru Lamborghini LM002! Şi, amintim, toate astea se întâmplau în anul 1986!
De fapt, o asemenea maşină grea, cu o asemenea performanţă, a avut nevoie de anvelope speciale, foarte late, care nu existau atunci, aşa că Lamborghini i-a contractat pe cei de la Pirelli să le proiecteze anvelopele necesare.
Iar la interior, acest Lamborghini venea cu tot luxul de care era capabilă industria auto pe atunci. Un interior complet tapiţat cu piele, de obicei bej, era condimentat cu un sistem audio de înaltă fidelitate, cu comenzi încorporate în plafon. Aerul condiţionat era standard, geamurile fumurii erau de asemenea parte din dotarea obişnuită.
Nu lipseau nici inserţiile de lemn natural, iar bancheta spate era separată pentru doi ocupanţi, aşezaţi în scaune cu profilare tipică Lamborghini.
Un asemenea Lamborghini avea şi un consum pe măsură, de circa 30 litri/100 km conform fişei oficiale şi mai mult dacă se tura un pic mai tare motorul. Aşa că a fost echipat cu un rezervor de 169 litri iniţial, care putea fi opţional mai mare, de până la 290 litri, ca să nu mergi prea des la benzinărie.
Exemplarul despre care vorbim azi e care a fost cumpărat nou în Elveţia, fiind livrat de dealerul Lamborghini din Lausanne. E fabricat în 1988, deci e unul din primele produse, şi spunem asta pentru că în total s-au produs doar 328 exemplare, în întreaga carieră.
Maşina a fost exploatată o bună perioadă în Elveţia, cu înregistrări interesante în istoria sa — un parcurs de 6,300 km în septembrie 1988 şi 10,000 km în 1989, dar şi o reparaţie capitală la motor în 1996, urmată de un schimb de ulei tot în 1996, la doar 22,100 km. Apoi în 2006 a fost cumpărat de penultimul proprietar şi în 2007 maşina avea 35,400 km. În 2009 motorul a fost reasamblat din nou, la 40,594 km. Iar în 2012 s-a făcut o mentenanţă amplă la diferenţiale.
Azi maşina are 44,560 km şi e într-o stare superbă, dacă nu ne mâhnim prea mult de cele două reasamblări ale motorului. Şi nu face să ne mâhnim, pentru că aşa era caracterul acestor modele italieneşti pe atunci. Cert e că maşina a fost în mâinile unui colecţionar generos, care a alintat-o aşa cum merită un Lamborghini clasic, chiar dacă e un SUV. Iar acum acest LM002 va fi scos la o licitaţie din Monaco, unde va fi vândut cu un preţ estimativ de 280-320 mii euro. Puţini se vor încumeta să dea asemenea bani pe el, cu siguranţă, mai ales la ce mentenanţă cere acest model. Dar e un Lamborghini, unul vizionar şi rar, şi asta justifică totul pentru foarte mulţi colecţionari.
Şi, mai mult ca orice, e o pagină formidabilă din istoria Lamborghini. Or, cu doar 328 unităţi produse, am putea spune că şi acest model a fost oarecum un eşec, prea vizionar pentru timpul său. Dar Lamborghini n-a renunţat decât temporar la ideea sa, iar acum, odată ce a lansat Urus, e poate cea mai îndreptăţită marcă să aibă un asemenea SUV, pe care-l vinde azi cu miile deja şi care a dus compania la un succes nemaivăzut. E acea poveste a eşecurilor repetate şi a perseverenţei până se dobândeşte şi mult râvnitul succes.
0
4,668
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!