Tatra a produs 10 mii de camioane de la reîntoarcerea sa în proprietate cehă, iar acum are comenzi inclusiv de la armata americană

5 Mai 2022, 17:06
Redacţia PiataAuto.md
Foarte multe fabrici din fostele ţări estice au avut istorii similare de eşec începând din anii 90, trecând întâi prin dificultăţile economice ale pierderii pieţelor tradiţionale, prin învechirea morală a unor produse şi mai ales prin administrări care le devalizau şi privatizări tenebre. Şi istoria fabricii Tatra de după anul 1990 a avut perioade similare, când s-a ajuns la un faliment oficial şi la sistări de producţie, încât plecarea în istorie a mărcii Tatra părea aproape inevitabilă. Dar, într-un final, s-a reuşit salvarea Tatra, compania revenind în proprietate cehă în anul 2013, iar ulterior fabrica a fost din nou reanimată şi dezvoltată. Acum Tatra marchează 10 mii de camioane produse după revenirea în proprietare cehă, iar viitorul acestei fabrici arată acum mai bine ca oricând, fiind un exemplu total diferit faţă de multe alte fabrici din est, un exemplu că se putea şi altfel.
În 2013, revenirea Tatra în proprietare cehă a fost posibilă datorită entuziasmului şi respectului faţă de fabrică şi faţă de marcă a doi oameni de afaceri cehi — Jaroslav Strnad şi Rene Matera. Aceştia s-au cooptat şi au cumpărat fabrica, asumându-şi modernizarea ei. După mulţi ani, Tatra revenea în proprietare cehă clară, transparentă, fără structuri tenebre. A urmat un plan de retehnologizare a fabricii, fără însă a renunţa la reţeta clasică Tatra. Cehii au înţeles prin ce erau apreciate camioanele lor, unde erau ele cu adevărat puternice, şi au dezvoltat acele avantaje. Din perioada în care fuseseră privatizaţi de DAF, aveau încă obligaţii de a folosi cabinele lor pe modelele civile, obligaţii pe care şi le-au respectat şi le-au transformat în timp într-un parteneriat de la egal la egal. Iar pe celelalte modele de camioane — cehii au păstrat cabinele lor, reparând cuptoarele de topire a oţelului. Deci, efectiv, nu s-a mers pe ideea de a aduna pur şi simplu componente de la alţi furnizori, ci au fost repuse în funcţiune abilităţile proprii ale fabricii, de la furnalele de oţel din halele alăturate până la producţie de motoare.
Pe versiunile civile se folosesc motoare Paccar, conforme cu ultimele standarde ecologice însă pe modelele specializate pentru lucrări grele sau militare se folosesc în continuare motoare clasice Tatra, în formă de V, turboaspirate dar răcite cu aer. Se foloseşte acelaşi concept de tracţiune Tatra, cu tunel de tracţiune central şi punţi semirigide, articulate, iar acest concept e valabil la toate camioanele, inclusiv la cele civile. Iar pentru cei care vor cutii automate, există o cutie de origine Allison instalată pe modelele Tatra.
Foto: Motor V8 Tatra, din timpurile noastre, răcit cu aer

Azi Tatra are 4 familii de modele de camioane, fiecare din ele existând în mai multe variaţii. Şi aceste camioane încep a cuceri noi pieţe, de la Orientul Mijlociu la Australia. Spre exemplu, camionul jubiliar cu numărul 10,000 e un Tatra Phoenix 10x10, destinat unui client din Australia, fapt care denotă cât de importantă a devenit piaţa acestui continent pentru fabrica cehă. Acest camion e tocmai unul echipat cu motor Paccar de 530 CP şi cutie automată, şi poate transporta 35 de tone de sarcină utilă, până la o greutate totală de 60 tone. Camionul va fi folosit la o mină din Australia, unde tracţiunea pe 5 punţi îi va fi cu adevărat utilă.
În 2020, Tatra a câştigat o licitaţie majoră în Germania, pentru un număr mare de maşini de pompieri specializate, realizate în parteneriat cu compania Rosenbauer din Germania, specializate în echipamente de pompieri. În 2021 au urmat noi comenzi din partea detaşamentelor din Germania, iar pentru 2022 se anunţă noi livrări, Tatra reuşind deja să cucerească de-a binelea pompierii germani.
În 2021 Tatra a câştigat un contract major din partea NATO pentru forţele sale din Europa. Acel contract a presupus producţia şi livrarea a 900 camioane logistice pe parcursul următorilor ani, un număr care reprezintă 2/3 din producţia anuală curentă a fabricii. Iar mai nou şi armata SUA a comandat camioane Tatra pentru rol logistic la bazele sale din Europa. Primele asemenea două camioane au fost livrate de curând la o bază din Germania, ele având rol de pregătire a terenului pentru antrenamente şi tot soiul de alte lucrări în interior. Odată cu aceste comenzi din partea armatei SUA, celor de la Tatra li s-a recunoscut calitatea înaltă a producţie, gradul de fiabilitate necesar conform standardelor militare şi li s-a deschis calea spre un volum cu adevărat mare de comenzi din partea armatei SUA şi NATO.
Astfel, după multă muncă de renaştere a Tatra, fabricii cehe i-a reuşit să-şi asigure baza pentru a putea beneficia de aici încolo de o dezvoltare şi mai semnificativă. Aşa cum spuneam la început, e un exemplu că se poate şi altfel, însă doar cu multă abnegaţie şi muncă şi doar după înlăturarea formulelor tenebre şi corupte din jurul unei asemenea fabrici.
1
19,616
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!