Acesta e Mack M917A3 8x8, noul camion militar care intră în serviciul armatei SUA

24 Iunie 2022, 17:34
Redacţia PiataAuto.md
Când vorbim de un camion civil, termenul de nou poate însemna un produs prezentat azi, ieri, sau poate săptămâna trecută, maxim. Însă când vine vorba de tehnică militară, mai ales pentru armata SUA şi standardele NATO, aprobările şi testările necesare pentru ca un produs să poată intra în serviciul militar sunt atât de lungi, încât nou poate însemna doar de câţiva ani încoace. Iar acesta e Mack M917A3, noul camion militar principal în segmentul său de greutate, cu benă, care intră acum în serviciul militar după aprobarea iniţială a conceptului încă în anul 2018. A urmat producţia unor exemplare de teste şi testarea lor în viaţa reală de către militari, şi abia în toamna anului 2021 camionul a obţinut unda verde finală, pentru a-şi începe livrările acum, în 2022.
Camionul cu benă vine să împrospăteze dotările armatei într-un segment adeseori neglijat, acel al camioanelor care asigură logistica necesară unor operaţiune, transportând echipamente sau ajutând la lucrările de săpări şi construcţii temporare în teren. Într-atât de neglijat a fost segmentul, încât o mulţime de camioane din acest segment din dotarea armatei aveau câte 50 de ani vechime. Respectiv, armata a anunţat încă în 2017 intenţia de a cumpăra noi camioane, preferabil derivate din versiuni civile, pentru a fi mai accesibile, dar care să poată beneficia şi de cabine simple, şi blindate. Modelul celor de la Mack a câştigat concursul, iar armata a semnat un contract de aproape 300 milioane de dolari pentru producţia a 683 camioane fără blindaj, apoi au urmat şi alte comenzi suplimentare de versiuni blindate. Contractul, însă, era condiţionat de trecerea cu brio a testelor.
Astfel, a urmat construcţia mai multor exemplare iniţiale ale noului camion, iar acestea au fost livrate pentru a fi supuse testelor de viaţă reală în cele mai diverse condiţii, în diferite regiuni şi divizii ale armatei. Şi abia în 2021, cum spuneam, camionul a primit unda verde finală, după ce militarii i-au aprobat examenul. Să vedem, deci, ce ascunde ingineria sa.
Mack M719A3 e construit pe un şasiu ranforsat al modelului civil Granite, dar e turnat pe o linie de asamblare dedicată, cu un alt grad de oţel şi rezistenţă. Acesta aplică o formulă de 8x8, având tracţiune blocabilă pe toate 8 roţi. Suspensia are gardă la sol mărită pentru a face faţă condiţiilor dificile de înaintare.
Masa totală a unui asemenea camion ajunge la 42,9 tone, dintre care sarcina utilă e de până la 27 tone.
Camionul e propulsat de un motor diesel de 6 cilindri în linie, de 13,0 litri, din seria Mack MP8, serie care poate livra şi 500 CP în versiune civilă, dar care a fost adaptată la 440 CP pentru uz militar, pentru a face faţă şi combustibilul mai puţin calitativ, în condiţii de misiuni. Apropo, camionul are o cutie automată de origine Allison, cu 5 trepte.
Foto: Camion cu cabină blindată

În mod normal, cabina nu e blindată, acele camioane fiind prevăzute pentru tot soiul de sarcini logistice pe timp de pace. Opţional, însă, camionul poate beneficia de o cabină cu blindaj complet, iar asemenea camioane sunt prevăzute pentru a însoţi o misiune militară adevărată, protejând echipajul de la bord de pericole. Acea cabină oferă totodată comenzi la fel de sofisticate la interior, ca şi versiunea lipsită de blindaj.
Compania Mack e una fondată în SUA încă în anul 1900, iar camioanele Mack sunt printre cele mai respectate în SUA, inclusiv în mediul civil. Puţini ştiu, însă în zilele noastre Mack aparţine grupului Volvo Trucks, cu sediul în Suedia, care-i asigură sinergia inginerească şi progresul, dar care totodată a păstrat de peste 20 de ani încoace o identitate proprie camioanelor Mack.
1
21,831
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!