Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Astăzi va lua startul cursa de 24 ore de la Le Mans, glorioasă cândva, azi pusă la încercare de prea puţini concurenţi

11 Iunie 2022 - 12:01
Redacţia PiataAuto.md
Cursa de 24 de ore de la Le Mans, Franţa, e de aproape un secol încoace etalonul celei mai grele competiţii de anduranţă, unde trebuie să reziste şi maşinile, şi piloţii, într-o competiţie care durează 24 de ore în continuu, cu motoarele turate şi ingierie pusă la încercare în fiecare încheietură. Astăzi va luat startul cea de-a 90 ediţie a cursei, dar, de fapt, prima ediţie a avut loc în 1923, anii lipsă fiind cauzaţi de al doilea război mondial în mare parte. De câţiva ani încoace, însă, cursa de la Le Mans trece prin mari provocări, în primul rând din cauza lipsei de concurenţi care să aspire la marea victorie. Iar acest an marchează începutul unei reinventări a Le Mans, care ar trebui să revigoreze interesul pentru ea. Să explicăm pe scurt de ce.
În anul 2015, noi am vizitat cursa de la Le Mans direct, relatând de acolo, de la faţa locului, tot dinamismul celor ce se produceau acolo. Nu mai pomenim de anii 1925-1930, de exemplu, că atunci Le Mans era o cursă aproape obligatorie pentru toţi producătorii care se respectau, pentru a demonstra fiabilitatea maşinilor lor. Nu mai pomenim nici de anii 1960-1970, cu celebrele lupte dintre Ford şi Ferrari de la Le Mans, care au făcut scenariul unui renumit film. Anii 2000 au însemnat dominaţia celor de la Peugeot şi Audi şi motoarele lor HDI şi TDI. Apoi au venit sistemele hibride în ecuaţie, care au făcut Audi să domine, dar au adus în cursă şi pe cei de la Porsche şi Toyota. Pe atunci când relatasem noi de la Le Mans marea luptă se ducea între Audi, Porsche şi Toyota, iar competiţia era acerbă, cu drame pe ultimul minut, cu rezultate imprevizibile, cu defecţiuni ale maşinilor care schimbaseră tabloul în ultimul minut.
Foto: Acţiune pe timpul nopţii la paddock-ul Porsche de la cursa Le Mans din 2014, imagine surprinsă de noi atunci

Apoi din competiţie au plecat Audi şi Porsche. Abia atunci a reuşit şi Toyota să învingă cursa, rămânând singurul pretendent real la victorie. Aşa se conturase, de fapt, o mare problemă a cursei, prin însăşi existenţa clasei LMP1, cu parametri tehnici mult mai mari decât LMP2 sau celelalte clase GTE de amatori şi profesionişti. Practic, nicio maşină din celelalte segmente nu mai avea şanse să câştige marea victorie, putând spera doar la victorii în clasa sa. Iar asta a însemnat câţiva ani în care Toyota obţinea victorii fără o competiţie reală. Şi, în rol de spectator, de ce ai mai urmări o cursă timp de 24 de ore în care rezultat e cunoscut din start?
Anii pandemici, cu amânări de curse, au tăiat şi mai mult din interesul pentru Le Mans. Iar în zilele noastre nici producătorii nu prea ardeau ne nerăbdare să demonstreze fiabilitatea şi anduranţa, pentru că fiabilitatea nu e printre calităţile prioritate la cumpărare, se pare. Aşa a ajuns Le Mans într-o criză de identitate, din care vrea să iasă acum.
Primul lucru implementat în acest an e anularea clasei LMP1 şi introducerea unei clase de hipercar-uri, unde s-au regăsit şi bolizii vechi LMP1, care trebuiau să fie obligatoriu hibrizi, dar şi bolizi non-hibrizi de puteri comparabile. Această clasă interzice acum dieselurile, limitează puterea la valori mai mici şi limitează cheltuielile pe care le poate face echipa pentru un bolid. Astfel, toate aceste modificări ar trebui să deschisă calea pentru mai mulţi participanţi de a se implica.
În 2022, lista de participanţi e încă modestă în noua clasă. Sunt doi bolizi Toyota Gazoo Racing, un bolid Alpine, doi bolizi Glickenhaus Racing şi atât. Sigur, lista de participanţi e mult mai mare, în celelalte clase fiind zeci de automobile, dar în clasa hypercar-urilor sunt doar 5 participanţi în 2022. Însă deja rezultatele acestei reinventări se văd, Cadillac anunţând cu doar câteva zile în urmă că va concura în 2023 cu un bolid propriu în această cursă. Iar când vine o marcă americană la Le Mans să aspire pentru victorie, competiţie devine brusc interesantă.
Foto: Bolidul Cadillac, anunţat pentru ediţia 2023 a Le Mans

Azi, însă, cursă va fi dominată de celelalte clase, peste 25 bolizi luptându-se în clasa LMP2, 7 bolizi în clasa LM GTE Pro şi 23 de bolizi în clasa LM GTE Am. Şi acest clase vor fi înlocuite în anii următori, însă, cu altele. Toate astea ar trebui să deschidă uşile mai multor participanţi, să sporească doza de intensitate a competiţiei şi să readucă gloria de cândva în Le Mans.
Astăzi, competiţia va începe la ora 17:00 ora noastră, sau ora 16:00 ora Franţei. Vor fi 24 de ore intense mai ales între bolizi precum Ferrari, Aston Martin, Porsche, Corvette-uri. Pasionaţii care au ai privit vreodată alte curse Le Mans, vor putea şi de această dată să pătrundă în lumea magnifică a acestei competiţii. O lume care a devenit mai palidă pe dinafară în ultimii ani, dar care din interior e încă vie. Însă e o lume care fierbe din nou pe dinăuntru şi va redeveni sclipitoare şi atractivă şi de dinafară, atrăgând din nou priviri noi.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter