Cum să scăpăm de carburanţi, trecând la automobile electrice şi panouri solare acasă, pe exemplul Moldovei

21 Iunie 2022, 11:06
Redacţia PiataAuto.md
Scumpirile galopante la carburanţi din acest an au devenit istovitoare pentru foarte mulţi dintre noi, generând costuri mult prea mari pentru mobilitatea de zi cu zi. Să aşteptăm să se reducă preţurile la carburanţi prea curând nu e o opţiune tocmai realistă. Ba mai mult ca atât, în contextul războiului din Ucraina şi a crizei energetice europene, probabil în toamnă şi iarnă oscilaţiile pieţei ar putea fi şi mai mari. Prin urmare, am început a investiga ce soluţii neordinare, dar realiste, ar putea exista şi ar putea fi aplicate inclusiv în Moldova sau România, pentru a reduce drastic costurile pentru transport.
Căutările noastre au început de la o banală dorinţă de a înlocui un sistem de încălzire a casei, de la unul pe bază de gaz natural la altul ce ar folosi soluţii mai moderne. Şi odată ce am început a investiga în detaliu tehnologiile actuale energetice, ne-am dat seama că şi problema carburanţilor are rezolvări posibile, inclusiv ţara noastră. Nu sunt dintre cele mai ieftine, necesită nişte condiţii, necesită şi compromisuri şi investiţii, dar, la cât de scumpă e benzina, toate aceste investiţii devin mult mai raţionale decât anterior. Aşa că ne-am gândit să împărtăşim împreună aceste opţiuni descoperite, cu calcule, tarife, estimări, toate pe exemplul Moldovei. Mai ales că există soluţii şi scenarii, în care se poate scăpa practic total de carburanţi, şi totodată să ai un cost net de zero pentru energia folosită de automobil. Să o luăm pe rând, deci, cu explicaţii, soluţii şi calcule.

Primul pas: achiziţia unei maşini electrice, măcar şi una la mâna a doua

Maşinile electrice au încă multe limitări, mai ales dacă vorbim de cele cumpărate la mâna a doua cu preţuri mai raţionale, dar totuşi, devin o alternativă viabilă mai ales dacă ai posibilitatea de a cumpăra una pentru deplasările de zi cu zi, în timp ce pentru plăcerea sufletului păstrezi una cu motor care murmură frumos.
Desigur, depinde de bugetul pe care-l ai şi cu siguranţă maşinile apărute în ultimii ani sunt cele mai plăcute, dar, dacă ai un buget mai modest un Renault Zoe cu baterie de 40 kWh, de exemplu, poate fi o opţiune viabilă. Dacă ai un buget mai generos şi vrei un consum în continuare decent, o Tesla poate fi la fel de atractivă, inclusiv una la mâna a doua. Dar, fireşte, atenţie mare la starea bateriilor înainte de achiziţie. O verificare în plus n-ar strica.

De ce o maşină electrică? Pentru că benzina n-o poţi înlocui decât cu gaz la pompă, cu pierderi şi uzură a motorului, dar şi gazul e scump deja. Electricitatea, însă, poate fi generată prin multiple metode în zilele noastre, iar asta deschide calea spre un întreg orizont nou de soluţii.

Cât consumă o maşină electrică, ce înseamnă asta în costuri?

Consumul efectiv al unei maşini electrice, în mediu, oscilează între 15-20 kWh/100 km, iar cele mai mari şi mai puternice au circa 20-25 kWh/100 km. Sigur, dacă vei conduce eficient poţi obţine şi 13 şi 14 kWh/100 km cu un Zoe şi chiar şi cu o Tesla, care e mai eficientă decât alte mărci de aceeaşi talie. Dar, luăm o medie mai realistă, cu variaţii de trafic.
Foto: Consum indicat de Renault Zoe prin Moldova

La prizele publice, costurile de încărcare sunt ceva mai mari, dar noi vom analiza varianta în care nu vrei să pierzi timp la acele prize în aşteptări sau încarci doar ocazional. Ca o maşină electrică să nu devină o povară, trebuie să ai o soluţie de a o încărca acolo unde o ţii parcată. În parcările subterane ale blocurilor, unde ai un loc alocat, poţi solicita instalarea unei prize, cu contor dedicat, la care să ai acces doar tu. Deja în multe parcări pot fi văzute asemenea prize. Te va costa între câteva sute şi puţin peste o mie de euro, depinde de priză şi de putere, dar şi de tipul prizei, dacă e trifazată sau nu. Dacă reţeaua îţi permite să optezi pentru trifazată optează, vei încărca mai repede şi mai eficient la 380-400 V. Acelaşi tip de priză poate fi instalat şi într-un garaj la o casă, sau în faţa casei.
După ultimele scumpiri la electricitate, 1 kWh de electricitate în Chişinău costă 2.64 lei/kWh. De asemenea, dacă tot instalezi un contor nou, poţi instala unul inteligent, care permite folosirea de tarif diferenţiat, despre care puţini ştiu că e aplicabil în Moldova, iar astfel costul per kWh poate fi mai mic. Spre exemplu cu un asemenea contor, între 22:00 şi 07:00, vei plăti 60% din cost, deci 1 kWh nu va costa 2,64 lei, ci 1,58 lei! Cu acelaşi contor, însă, în orele de vârf vei plăti un coeficient de 1,6, deci e preferabil să nu încarci atunci. Dar, multe maşini electrice pot fi programate să înceapă încărcarea la ora dorită, de exemplu la 22:00, iar până dimineaţă va fi plină.

În cost efectiv, chiar dacă luăm în calcul tariful standard, o maşină cu consum de 15-20 kWh/100 km va însemna 40-53 bani/km, sau 40-53 lei/100 km. O maşină cu motor pe benzină, cu un consum de 9,0 litri/100 km, generează în prezent 300 lei/100 km, deci de 6 ori mai mult!
În cazul unei electrice mai mari şi mai puternice, cu consum de 20-25 kWh/100 km, costurile se traduc în 53-66 lei/100 km. O maşină de talie comparabilă, cu un consum de 11,0 litri/100 km, generează în prezent costuri de 370 lei/100 km, deci tot de circa 6 ori mai mult.

Deci, chiar dacă nu am analiza paşii următori, sau aceştia nu ar fi aplicabili, simpla utilizare a unei maşini electrice va însemna o reducere de 6 ori a costurilor de mobilitate în prezent, la cât de scumpi au devenit carburanţii! Dar să vedem ce soluţii şi mai avansate putem aplica.

Pasul doi: instalare de panouri solare

Panourile solare sunau ca ceva foarte scump, nu neapărat eficient şi aproape intangibil pentru Moldova. Dar analiza noastră a arătat că în Moldova avem deja sute de mici producători de electricitate cu panouri solari şi chiar din cei mai mari, cu capacităţi uriaşe. Săptămâna trecută, de exemplu, ANRE a primit 170 de solicitări de confirmare a statutului de producător de energie fotovoltaică la nivelul întregii Moldove, iar capacitatea totală a fost de 120 MW! Pentru comparaţie, hidrocentrala de la Dubăsari are 48 MW capacitate instalată şi nu operează la maxim. Deci, oamenii din Moldova au început a se mişca foarte rapid în direcţia producţiei de electricitate pe bază solară. Şi paradoxul e că oricine poate deveni producător mic de electricitate solară.
În SUA auzim adeseori despre bateriile Tesla, care înmagazinează energia solară produsă în timpul zilei, pentru a o folosi în timpul nopţii. O soluţie necesară, însă o asemenea baterie poate costa şi 40 mii dolari. În Moldova avem o legislaţie mult mai favorabilă în acest sens, care scoate necesitatea deţinerii unei baterii. Efectiv, produci electricitate atunci când există soare şi o dai în reţeaua naţională de electricitate, iar ulterior consumi alţi kWh de electricitate din aceeaşi reţea. Astfel, însăşi reţeaua acţionează ca un soi de stocare. Iar distribuitorii sunt obligaţi prin lege să cumpere electricitatea produsă de tine, dacă ai un minim de putere, la tarife aprobate de ANRE. Prin urmare, poţi produce electricitate prin panouri toată ziua, iar noaptea când ajungi acasă să-ţi încarcă maşina practic cu ceea ce ai produs ziua.

Aici, desigur, trebuie să ai spaţiu unde să instalezi acele panouri solare. În mare parte, vorbim de case la sol, sau de grădini deschise. Şi hai să facem nişte calcule.
Dacă ai un parcurs anual de circa 15.000 km cu maşina, una care consumă 15-20 kWh/100 km în mediu va avea nevoie de 2.250 kWh-3.000 kWh/an. O maşină electrică mai mare, cu consum de 20-25 kWh/100 km, va avea nevoie de 3.000-3.750 kWh pe an.

Pentru energia produsă de panourile tale şi livrată în reţea se stabileşte anual un tarif de către ANRE, ultimul tarif era de 1,97 lei/kWh livrat pentru panouri pe acoperiş, la capacitate totală de 10 kWh. Cel mai probabil, după ultimele scumpiri repetate, către sfârşitul anului tariful aprobat va fi mult mai mare. Calculul are loc o dată în an, contorizându-se kilowaţii livraţi în reţea. Spre exemplu, pe parcursul anului 2022 ai livrat în reţea 12.000 kWh, iar tariful aprobat va fi de fix 2,50 lei, atunci distribuitorul îţi calculează 30.000 lei pe care ţi-i datorează. Ți-i poate transfera pe cont, sau ţi-i poate lăsa în avans şi pe parcursul anului următor foloseşti energie din reţea, la cost standard, consumând acel avans de bani, în timp ce în continuare generezi electricitate pentru următorul calcul.
Astfel, pentru că ultimul tarif actualizat pentru livrare încă nu a fost aprobat în acest an, după majorări, operăm cu 1,87 lei per kWh la livrare şi cu 2,64 lei per kWh la cumpărare, dar cu siguranţă tariful actualizat ar trebui să se apropie de cel de livrare. Chiar şi aşa, la acest decalaj, ar însemna că trebuie să produci cu 41% mai multă electricitate decât utilizezi. Respectiv, ca să acoperi 2.250 kWh-3000 kWh pe an ai unei maşini eficiente, ai nevoie de panouri care să producă 3.200-4.250 kWh pe an, iar în cazul maşinii mai mari — ai nevoie de panouri de 4.250 kWh-5.300 kWh pe an.

Am contactat mai mulţi distribuitori de panouri electrice, costul actual de achiziţie plus lucrări de instalare a loc pe acoperiş în Moldova, e de circa 900-1000 euro/1 kW capacitate. Panouri de 1 kWh capacitate produc anual circa 1.100-1.300 kWh de electricitate în condiţiile climei Moldovei şi României. Deci, pentru a acoperi consumul anual al unei maşini electrice eficiente ai nevoie de panouri de 3-4 kWh, iar pentru o maşină mai mare — de 4-5 kW. Astea înseamnă investiţii de circa 3-4 mii euro în panouri sau 4-5 mii euro în panouri mai mari. Însă mai departe efectiv nu vei cheltui nimic în costurile de consum pentru minim 10 ani înainte, iar panourile moderne vin şi cu 15-20 ani garanţie, promiţând 85-90% capacitate şi după 20 de ani.
Deci, practic, cu 3-5 mii euro investiţii, în Moldova, poţi scăpa total de costurile la carburanţi, fără a pune în calcul costul maşinii propriu-zise, desigur.

Şi mai e ceva important de spus. Sfatul nostru e să instalezi circa 10 kW de panouri, întrucât şi tariful e mai bun la 10 kW, dar mai apare şi un alt avantaj. Cu 10 kW de panouri poţi genera 11.000-13.000 kWh de electricitate anual, dintre care vei putea aloca circa 3.000-4.000 kWh pentru maşina electrică, iar restul miilor de kilowaţi le poţi folosi pentru a renunţa la cazanul pe gaz sau lemne şi a folosi o pompă de căldură, alimentată cu electricitate, care foloseşte anual între 4.000 şi 8.000 kWh, în funcţie de putere şi suprafaţa casei. Astfel, obţii tăierea şi a costurilor de carburanţi pentru maşini şi a costurilor exorbitante pentru gaz la încălzirea casei.
0
5,495
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!