Istoria încurcată a lui Daewoo Cielo, maşina produsă cândva în România cu inginerie ce a perpetuat aproape 40 de ani

20 Iunie 2022, 21:32
Ilie Toma
Mulţi au şi uitat de această maşină, dar au fost timpuri în România când ea era modelul cel mai modern produsă în ţară, întruchipând cumva visul unui sedan de familie din a doua jumătate a anilor 90 până spre anii 2000. Istoria lui Daewoo Cielo în România a cunoscut o ascensiune rapidă, şi un avânt scurt, dar istoria ingineriei ce a stat la rădăcina lui a fost mult mai lungă de atât, venind cu aproape 20 de ani înainte şi continuând în alte părţi ale lumii încă aproape 10 de ani după oprirea producţiei în România. O istorie deosebit de încurcată, deci.
Totul a început încă în anii ’70 ai secolului trecut, când General Motors a aprobat o investiţie majoră de a dezvolta o platformă tehnică nouă pentru modelele compacte, mai ales pentru Europa şi eventual ale zone ale lumii. Primul model care urma să primească noua platformă avea să fie Opel Kadett D, modelul care trebuia să concureze în segmentul lui Golf, iar Golf Mk1 se lansase în 1974 în Europa şi prindea la popularitate. Opel avea în producţie Kadett C, un model de succes de altfel, cu peste 1 milion de maşini vândute în 7 ani, dar acel model avea tracţiune spate. Aşa că GM a dat undă verde pentru un viitor Kadett cu tracţiune faţă.
Foto: Opel Kadett C, ultima generaţie Kadett cu tracţiune spate

A fost dezvoltată aşa-numita platformă T, forma literei semnificând tracţiune faţă şi motor amplasat transversal, nu longitudinal. S-au dezvoltat câteva motoare noi, două ipostaze de cutii de viteze manuale, iar noul Kadett D a fost lansat în 1979. Ai şi intuit, deja, aceeaşi platformă T avea să stea mai târziu şi la baza lui Daewoo Cielo, dar calea până acolo a fost la fel de interesantă.
Foto: Opel Kadett D, primul model care a folosit platforma utilizată mai târziu şi de Daewoo Cielo

Platforma a fost atât de reuşită, încât motoarele şi cutia au fost folosite şi la Opel Ascona, şi la Opel Corsa, apoi, când a venit timpul unei nou generaţii de Kadett, modelul a făcut uz de aceeaşi platformă, adăugându-se doar motoare. Astfel, şi Kadett E, model lansat în 1984, a folosit aceeaşi platformă până în 1995, cât a fost produs.
Foto: Opel Kadett E, model care folosea aceeaşi platformă

Între timp, la începutul anilor 80 relaţiile dintre producătorul sud coreean Daewoo şi GM deveniseră tot mai strânse, iar din 1983 toate modelele produse în Coreea de Sud cu emblema Daewoo era bazate pe modele GM. În 1986 a fost pus în producţie şi Daewoo LeMans, creat pe aceeaşi platformă folosită de Opel Kadett. Modelul a început a fi vândut cu diverse denumiri şi chiar embleme atât în diverse părţi ale lumii, de la Australia la Canada. Până şi în SUA modelul a ajuns a fi produs, cu numele Pontiac LeMans şi semăna foarte mult cu un Opel Kadett D în caroserie sedan.
Foto: Pontiac LeMans, model produs în SUA pe aceeaşi platofrmă

Daewoo Cielo, aşa cum îl ţinem minte cei mai mulţi dintre noi a apărut în 1994 şi a fost pus în producţie iniţial tot la fabrica Daewoo din Coreea de Sud. Producţia din România nu a început decât în anul 1996, după preluarea uzinei din Craiova, fosta uzină unde se producea Oltcit. Daewoo Cielo debutase doar în caroserie sedan şi avea sub capotă doar motorul de 1,5 litri, cu numele de cod G15MF, care avea 8 valve şi livra 76 CP şi 127 Nm.
Producţia a demarat cu un avânt puternic, maşina devenind repede populară şi în România, dar şi pe pieţe de export. În România era şi cât se poate de accesibilă, dar exemplarele vândute în interiorul ţării nu erau echipate nici cu ABS, nici cu airbag-uri, spre deosebire de cele vândute în UE pe atunci, or, la acea vreme România încă nu era în componenţa UE.
Totuşi, pe atunci versiunea de top era GLE, cea mai dorită, iar ea includea aer condiţionat, servodirecţie, geamuri acţionate electric pentru toţi pasagerii, lacăt centralizat, faruri de ceaţă, turometru şi chiar un sistem audio cu casetă.
În anul 2000, Daewoo Cielo a avut parte de o actualizare importantă, primind un motor cu 16 valve, tot de 1,5 litri, dar deja cu o putere de 90 CP. A apărut şi o versiune mai bine echipată, numită Executive, care avea elemente cromate pe exterior, jante mai mari, discuri de frâne mai mari, ba chiar şi un catalizator care făcea motorul conform normelor Euro 2.
În 2004, când România avea parcursul de aderare în UE, s-au înăsprit şi restricţiile de emisii, iar Daewoo Cielo a revenit la motorul de 8 valve, care era mai slab, dar care putuse să se conformeze normelor Euro 3. Au urmat trei ani de decadenţă pentru Daewoo Cielo, maşina fiind deja depăşită moral, iar pe fundalul Daciei Logan, lansate în 2004, Cielo părea deja un model neatractiv. Cielo s-a mai zbătut trei ani, tăind din echipamente pentru a concura la preţ, dar în cele din urmă în 2007 producţia a fost oprită, iar uzina a trecut în proprietatea celor de la Ford, acolo producându-se azi şi motoarele 1,0 EcoBoost, şi modele precum Ford Puma.
Doar că istoria lui Daewoo Cielo, numit deja pe multe pieţe şi Daewoo Nexia, nu s-a oprit odată cu oprirea linie de producţie la Craiova. Ba chiar şi paralel a avut evoluţii la fel de întortocheate. Spre exemplu, prima generaţie de Opel Zafira, cea a cărui design a fost creat de Porsche, a fost construită pe aceeaşi platformă tehnică. Deci până şi designerii Porsche au trebuit să opereze cu aceeaşi platformă. Iar mai târziu a apărut şi Subaru Traviq, un model bazat pe aceeaşi Zafia A, care folosea aceeaşi platformă. Iar o copie identică a lui Daewoo Cielo din România, numită Daewoo Nexia, a fost pusă în producţie în acelaşi an 1996 în Uzbekistan, alături de Tico. Deci, atunci când în România producţia a încetat, în Uzbekistan ea a continuat. Iar în 2008 a fost prezentată aşa-numita Nexia II, care era un facelift al aceleiaşi maşini.
Foto: Daewoo Nexia II, facelift

La un moment dat şi în Republica Moldova au fost importate asemenea maşini din Uzbekistan, o perioadă până şi serviciile de taxi experimentând cu ele, însă după 1-2 ani de exploatare taximetriştii au renunţat repede la ele în favoarea Daciilor. Şi, paradoxal, dar Daewoo Nexia a continuat a fi produs până în anul 2016, cu acelaşi substrat tehnic lansat în 1979! Deci, 37 de ani de perpetuare a aceleiaşi platforme tehnice a General Motors.
Şi, apropo, uzina Daewoo din Uzbekistan mai există şi azi. Patru ani a produs maşini sub marca Ravon, după care a fost preluată în proprietatea statului uzbec şi a încheiat un nou parteneriat cu General Motors, astfel încât azi acolo se produc o mulţime de modele cu emblema Chevrolet deja. Producţia anuală e de peste 200 mii exemplare, deci e o fabrică viabilă la nivel regional, iar şeful actual al fabricii e Bo Andersson, un suedez care a fost cândva şi un director adjunct la Saab, apoi a fost şi marele şef la AvtoVAZ o perioadă. Şi fabrica din Uzbekistan mai produce multe modele cu platforme de demult, cum ar fi prima generaţie Aveo, doar că aceasta e numită Nexia III. Deci, tot Nexia, reconfigurată într-un model mai mic deja.
O istorie deosebit de întortocheată, deci, pe care mulţi dintre noi am cunoscut-o sau văzut-o pe modele diferite, fără a şi că sunt înrudite. Daewoo Cielo, însă, rămâne ipostaza cea mai apropiată de noi, cea mai conectată cu părţile noastre, or, atunci când se producea în România, a fost o bună perioadă un model cu adevărat dorit la acea vreme şi cu adevărat adorat.
1
48,052
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!