Maşina opulentă de cândva a Marii Britanii, descoperită în Argentina: o Lagonda V12, scoasă la vânzare la preţ exorbitant

2 Iunie 2022, 21:17
Redacţia PiataAuto.md
Când se vorbeşte de ingineria auto britanică în zilele noastre, exemplele actuale de genialitate inginerească sunt mai puţine la număr, dar cândva, demult, britanicii erau printre liderii absoluţi nu doar în a face maşini bune, ci incredibil de puternice, rapizi, teribiliste chiar, care câştigau în curse şi dădeau fiori în condusul pe drumurile publice. Această Lagonda are cu siguranţă toate aceste calităţi, iar pe lângă asta, mai are şi o alură de opulenţă aproape regală.
Numele Lagonda poate suna absolut necunoscut, iar cei mai mulţi dintre noi l-am auzit în conexiune cu Aston Martin în ultimii ani, or, cei de la Aston se gândeau să reînvie această marcă defunctă azi. Şi au tot dreptul s-o facă, întrucât ei deţin marca din 1947 încoace. Maşina de azi, însă, e din perioada în care Lagonda era încă o companie independentă.
Maşina de azi a fost vârful acelei perioade de aur pentru Lagonda. Prezentată în 1936 la salonul auto de la Londra, ea început a fi produsă în 1938 şi a reuşit să rămână în producţie doar până în 1940, când Marea Britanie era deja în plin război mondial. Iar astfel, s-au produs doar 189 de exemplare Lagonda V12.
Da, numele modelul vine de la arhitectura motorului. Sub capotă e un V12 de 4, 480 cm cubi, cu două blocuri în formă de V, poziţionate la 60 grade, iar partea cea mai curioasă e că acest motor a fost dezvoltat pentru Lagonda de însăşi Walter Owen Bentley, fondatorul mărcii Bentley!
Doar motorul, dacă l-am analiza aparte, e deja o operă de artă inginerească. Fiecare bloc cilindric avea deja un arbore cu came separat, fiecare acţionat prin lanţ, şi fiecare avea distribuţie de scântei separată. Două carburatoare duble erau poziţionate între blocurile cilindrice, iar motorul ăsta putea dezvolta în anul 1938 tocmai 180 CP, fără vreun compresor mecanic.
Suspensia era una independentă pe faţă, iar frânele erau hidraulice deja, comandate de la Lockheed. Iar asta însemna frâne pe măsura unei performanţe de 180 CP. Apropo, mai târziu două exemplare cu motoare identice, dar cu 4 carburatoare şi ceva mai multă putere, au participat şi la Le Mans.
Caroseriile erau construite pe atunci de ateliere specializate, iar Lagonda V12 putea veni în caroserie sedan sau Drophead Coupe, iar sedanul avea trei versiuni de lungime şi ampatament.
Prin urmare, din cele 189 de maşini construite, şi mai puţine exemplare revin fiecărei versiuni în parte.
Iar noi vorbim azi tocmai de un Drophead Coupe, cu caroserie de aluminiu, care putea atinge pe atunci o viteză de peste 160 km/h. Maşina asta a fost fabricată în 1939, fiind transportată pe calea mării iniţial spre SUA, apoi spre Argentina, ajungând acolo în 1940. Anume în Argentina a fost ea descoperită acum 15 ani, după o istorie extraordinar de documentată timp de 67 de ani.
Într-atât de bine, documentată, încât maşina are paşaport FIVA, cu un dosar complet, verificat de experţi. Se ştie, spre exemplu, că a fost comandată la fabrică în versiunea cu 4 carburatoare duble, ca şi maşinile care au participat la Le Mans, dar puterea oficială e omologată tot la 180 CP. Şi tot ca la maşinile de la Le Mans, exemplarul are frâne mai puternice.
A fost descoperită în Argentina de un belgian, care a importat-o în Europa acum 15 ani. Maşina era completă şi originală, dar avea nevoie de o restaurare completă. După 5 ani de adunare de piese şi pregătiri, belgianul a vândut-o proprietarilor de azi, care i-au şi asigurat restaurarea necesară, pentru ca această Lagonda să poată arăta atât de fascinant acum. Restaurarea a durat din 2012 până în 2018, iar motorul a fost restaurat de unul din cei mai renumiţi maeştri din lume, Julian Messent.
Iar în ultimii ani, proprietarii actuali, şi ei originari din Belgia, au tot ieşit cu maşina asta pe la diferite concursuri de eleganţă. Or, e una din foarte puţinele Lagonda V12 originale, cu istorie complet documentată şi certificat FIVA, care mai există în zilele noastre. E una din acele maşini supreme, la timpul său, dar şi acum, după 83 de ani de când a fost produsă. Iar când spunem 83 de ani, e cazul să mai depărtăm un pic privirea şi să mai tragem cu ochiul la ce maşini se produceau acum 83 de ani, totuşi!
Modelul ăsta a figurat în cărţi şi filme, fiind un soi de etalon a cel mai sofisticate şi opulente maşini pe care o puteai cumpăra în Marea Britanie. Deci, cu toată gloria modelului, cu toată raritatea lui şi cu toată istoria documentată a acestui exemplar, maşina asta nu putea costa puţin. Preţul e exorbitant. Tocmai 485,000 euro se cer pe cea în Belgia.
0
2,905
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!