Normalitate sau semne de îngrijorare? Uzina Dacia din România va plăti până la 26 mii euro pentru circa 500 angajaţi care pleacă benevol

15 Iunie 2022, 11:42
Ilie Toma
Uzina Dacia din România este în ultimele două luni în centrul atenţiei opiniei publice din România, prin schimbările majore pe care le operează şi despre care anunţă şi le explică după ce informaţiile răzbat în presă. În luna mai atenţia a capta-o intenţia de a schimba structura acţionariatului uzinei Dacia din Mioveni. Şi chiar dacă atunci şeful sindicatului Dacia menţiona că e doar o reorganizare, care nu va afecta angajaţii, acum câteva zile au apărut primele informaţii în Jurnalul de Argeş despre un program de plecări benevole la Dacia, cu prime semnificative, iar aceste informaţii au fost ulterior confirmate şi de departamentele de comunicare Dacia. Marea întrebare este dacă aceste evenimente sunt o normalitate sau dau semne de îngrijorare despre starea Dacia?
Aşadar, prin programul anunţat acum, angajaţii din secţiile care nu funcţionează la capacitate maximă au timp până la 23 iunie să decidă dacă vor să-şi înceteze contractul de muncă de bună voi şi să plece, primind şi câte o primă consistentă, în funcţie de vechimea în muncă, între 16.000 lei româneşti pentru cei cu vechime de până la 2 ani şi 130.000 lei net pentru cei cu vechime de peste 16 ani. Suma de 130 mii lei echivalează cu circa 26 mii euro. Iar pe lângă asta, celor care pleacă li se achită salariul pe iunie şi zilele de concediu nefolosite. Cei de la Dacia intenţionează să includă în acest program 500 de angajaţi, însă cei din secţiile care lucrează la capacitate maximă nu vor fi acceptaţi.
Respectiv, aceste informaţii arată clar că în prezent la Dacia există secţii care lucrează la capacitare redusă, în timp ce altele funcţionează în ritm intens. Deşi Dacia nu explică motive şi nu dă detalii, anterior şeful sindicatului Dacia, Viorel Ungureanu, spunea că la uzina din România se simte impactul sistării producţiei la uzinele grupului Renault din Rusia, mai ales în secţiile de cutii de viteze, motoare şi presaj, secţii care erau conectate cu producţia din est şi expediau componente pentru asamblarea finală din Rusia.
În acelaşi timp, grupul Renault a mai anunţat în mai că-şi concentrează producţia de maşini electrice în Franţa, iar fabrica din România va produce automobile cu propulsie hibridă şi tradiţională. Asemenea reorganizări impun inevitabil diminuarea unor activităţi şi creşterea altora, cu concedieri a unor angajaţi şi preluarea altora, în domenii diferite. Dacia mai menţionează că nu e prima dată când desfăşoară asemenea programe, unul similar existând şi în 2017.
Argumentul cel mai bun în favoarea tratării subiectului ca o normalitate vine din informaţia că grupul Renault va face în 2022 şi angajări la alte circa 500 de posturi. Însă şi această informaţie trebuie tratată cu precauţie.

Totuşi, contextul actual al industriei auto e unul care impune producători la schimbări radicale în structura producţie, logistică şi mod de fabricare. Acest context e dat de tendinţa galopantă spre electrificare a modelelor, care schimbă tipul de componente necesare pe o maşină. Iar războiul din Ucraina şi plecarea majorităţii producătorilor din Rusia nu putea să nu lase repercusiuni şi la uzinele din alte părţi ale lumii, mai ales la cele din Europa. Prin urmare, e cât se poate de clar că Dacia, ca şi mulţi alţii, trece printr-o perioadă tensionată, în care deciziile de afaceri trebuie luate cu mare precauţie şi planificate cât mai în avans. Fireşte, aceste decizii pot afecta oameni, comunităţi, chiar şi Argeşul, a cărui buget e format în raport de 60% din contribuţiile Dacia, sau a România la nivel general, pentru care Dacia contribuie cu 2% din PIB. Iar atunci când deciziile vin consecutiv, într-un context tensionat internaţional, ele trebuie urmărite cu şi mai multă atenţie.
Deci, da, decizia de a concedia 500 de angajaţi nu are cum să fie tratată ca o normalitate absolută, pentru că nu trăim în timpuri normale, spre deosebire de anul 2017. Există motive de îngrijorare, însă nu şi de panică şi exagerare în cazul Dacia. Reţeta Dacia e unică în felul său, cei de acolo demonstrând de multe ori că au reuşit să găsească soluţii inteligente la probleme dificile. Prin urmare, ar merita trataţi cu un credit de încredere, că pot direcţiona o marcă şi o fabrică să facă faţă unor vremuri tulburi. Dar nici să ne îmbătăm cu optimism nu e cazul, pentru că şi vremurile sunt de schimbări majore, adeseori imprevizibile, şi concluziile la care se ajunge azi pot să nu mai fie valabile peste o lună sau două.
1
1,793
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!