O echipă de ingineri din Moldova vrea să producă autobuze electrice la fosta uzină de tractoare din Chişinău şi au investiţiile necesare acumulate

6 Iunie 2022, 10:25
Ilie Toma
Cândva, demult, Chişinăul a avut o uzină de tractoare cu cifre şi o amploare greu de crezut azi. Cifrele anuale de producţie, în anii de vârf, au fost de peste 10 mii de unităţi, iar în total, în istoria fabricii au fost produse peste 257 mii de tractoare. Deşi multe componente veneau de la furnizori din Lituania de azi, Belarus, Georgia de azi sau Ucraina, circa 72% din componente erau produse local. Azi uzina de tractoare nu mai există în forma pe care o ştiam noi, teritoriul acelei uzine fiind transformat în parcul industrial Tracom. Pe teritoriul acestui parc există câteva edificii cu rol de birouri, există câteva depozite mari, dar producţie industrială de amploare nu mai există. Un grup de ingineri din Moldova, însă, sub egida lui Vitalie Eşanu, vor să redea o nouă viaţă halelor de producţie de la Tracom şi să pună la punct aici producţia locală de autobuze electrice. Înainte de a ne grăbi să tratăm cu obişnuitul scepticism asemenea planuri măreţe locale, aflăm că pentru acest proiect sunt necesare investiţii de 4 milioane de euro, bani pe care echipa de ingineri i-a acumulat deja!
Şi e vorba de investiţii 100% locale, nu de vreun investitor din jurisdicţii tenebre. Sunt bani transparenţi, acumulaţi prin profitul a mai mulţi ani de către echipa de ingineri din munca lor actuală. Iar aici vine şi partea care dă cea mai mare încredere că acest proiect nu e o utopie, ci un fapt absolut realizabil.
Acum câteva luni, scriam un articol despre istoria neştiută a unei echipe de ingineri din Moldova, datorită cărora 120 de oraşe ale lumii au troleibuze mai eficiente. Atunci l-am cunoscut direct pe Vitalie Eşanu, fondatorul companiei de inginerie pe care o conduce, şi pe câţiva din inginerii echipei sale. Spuneam atunci despre Vitalie Eşanu că nu e nici pe departe şeful obişnuit pe care-l vedem prin Moldova, văzându-se mai degrabă ca un inginer în microelectronică, simplu în aparenţă, dar cu idei complexe şi cu realizări admirabile.
Foto: Vitalie Eşanu, liderul echipei de ingineri din Moldova care doreşte să producă autobuze electrice la Tracom

Ei bine, echipa despre care vorbim, cu sediul într-un subsol de pe Calea Ieşilor, a reuşit să inventeze un modul de control al sistemului de propulsie a troleibuzelor, care renunţă la circa 1.5 tone din utilajele vechi şi le înlocuieşte cu un utilaj uşor, de doar 42 kg, electronic, modern, care asigură gestionarea mult mai eficientă a consumului de electricitate, a propulsiei, a recuperării de electricitate. În rezultat, troleibuzele vechi devin cu circa 40% mai eficiente, iar cele noi pot avea o creştere mai mică, dar la fel de importantă în eficienţă. Cea mai mare parte a troleibuzelor vechi din Chişinău au fost cândva modernizate prin noua tehnologie, iar astfel RTEC a fost salvată de la faliment în anii 2000. Apoi au urmat exporturi ale acestei tehnologii în zeci de oraşe din lume.
Foto: Troleibuz vechi din Chişinău, modernizat cu sistem modern de gestionare a propulsiei

Ulterior, a urmat conceperea troleibuzului cu baterie, care poate circula fără conexiune la fire pe o distanţă. E conceptul folosit în prezent de majoritatea suburbiilor din Chişinău, unde troleibuzul circulă prin oraş cu conexiune la fire, după care, la margine, coboară pilonii şi merge pe baza energiei din baterii mai departe spre suburbii. Ulterior, când revine în oraş, îşi reconectează pilonii şi bateriile sunt încărcate în mişcare. Ei bine, acest concept a fost ulterior exportat în alte zeci de oraşe din întreaga lume, fie direct, fie prin furnizori intermediar şi este astăzi prezent într-o mulţime de oraşe din lume — de la Murmansk la Bishkek, de la Vladivostok în San Francisco. Da, până şi în San Francisco există asemenea troleibuze, cu concept dezvoltat de această echipă din Chişinău!
Foto: Troleibuz din San Francisco, cu concept de gestionare a sistemului de propulsie dezvoltat de inginerii din Moldova

Iar toate astea ne fac să conştientizăm că aceşti oameni înţeleg mai bine ca oricine din Moldova ce înseamnă producţia de autobuze electrice cu adevărat. Acum câteva luni, Vitalie Eşanu ne povestea de faptul că echipa furniza deja baterii şi sisteme de management pentru unii producători de autobuze electrice, prin urmare există deja şi experienţă directă în autobuze electrice, nu doar în troleibuze. Aşadar, planul lor de a reanima uzina de tractoare acum adună minţile unora din cei mai talentaţi ingineri din Moldova, cu o experienţă uriaşă în microelectronică şi propulsie electrică, dar şi o experienţă de export în 120 de oraşe ale lumii!
Vitalie Eşanu, alături de inginerul laboratorului de testare

Ce vor să facă aceşti ingineri, mai exact, la Tracom? Ca să aflăm asta am mers din nou să-l întâlnim pe Vitalie Eşanu, liderul echipei de ingineri, pentru a auzi din prima sursă aceste planuri. Ei bine, marele plan, la general, este de a amenaja o fabrică de producţie a autobuzelor electrice în fostele hale de producţie ale uzinei de tractoare din Chişinău. Acum aceste hale au doar pilonii şi acoperişul, podeaua fiind deja în stare deplorabilă.
Foto: Starea actuală a fostelor hale de producţie de la fosta uzină de tractoare din Chişinău

Inginerii ştiu că vor trebui să facă investiţii majore în reamenajarea halei, după care în utilajele necesare de producţie. Dar pentru că vorbim cu ingineri cu experienţă, planurile acestora nu se limitează doar la dorinţa generală de a asambla autobuze, ci sunt foarte precise.
Foto: Aşa ar urma să arate halele de producţie după renovare

Efectiv, inginerii vor să producă în perspectivă apropiată două modele de autobuze electrice — unul de dimensiuni mai mici pentru zone mai puţin populate, eventual ca transport între localităţi, şi altul mai mare, din cele de standard obişnuit de 12 metri. Caracteristicile autobuzului mai mare sunt de-a dreptul intrigante, el fiind deja conceput la nivel de inginerie.
Astfel, inginerii vor să dezvolte un autobuz electric cu autonomie reală de peste 350 km! Cifra e impresionantă, depăşind chiar şi autonomia declarată a unor autobuze electrice cu baterii sofisticate, precum Mercedes e-Citaro, aşa că am vrut să aflăm detalii din construcţie. Am aflat că viitorul autobuz moldovenesc va folosi un set de baterii de 400 kWh, format din 20 de module a câte 20 kWh. Bateriile vor fi de tip LiFePO4, considerate cele mai sigure din punct de vedere a riscului de incendiere, densitate energetică şi stabilitate la variaţiile de temperatură. Un modul de 20 kWh cântăreşte 120 kg, iar greutatea întregului set va fi de 2.4 tone. Interesant că Mercedes e-Citaro are baterii de 3.15 tone baterii, cu o capacitate totală de 441 kWh. Respectiv, rezultă că densitatea energetică a bateriilor ţintite de echipa de ingineri din Moldova va fi mai mare.
O capacitate de 400 kWh a bateriei pentru 350 km autonomie sună foarte optimist, aşa că am întrebat şi despre consum, pentru că acelaşi Mercedes e-Citaro despre care am vorbit mai sus are consum efectiv de propulsie de 90 kWh/100, dar auxiliarele consumă între 30 şi 100 kWh, ceea ce se însumează la cele 90 şi reduce autonomia. Vitalie Eşanu ne-a răspuns că testele în laboratorul echipei au indicat un consum efectiv de propulsie de 75-85 kWh/100 km, plus auxiliarele circa 20-30 kWh, respectiv consumul final ar fi de 95-115 kWh/100 km, de unde şi cifra de 350 km autonomie. Apropo, încărcarea s-ar putea realiza cu 200 kW, dacă reţeaua ar permite, ceea ce ar însemna un pic peste 2 ore timp de încărcare completă.
Foto: Mercedes e-Citaro, autobuzul electric etalon, cu parametrii cărora am comparat caracteristicile viitorul autobuz moldovenesc

Acum partea interesantă e că un asemenea autobuz e conceput de inginerii din Moldova nu doar pentru traficul urban, ci şi pentru cel extra-urban. Astfel, un asemenea autobuz electric ar putea face curse din Chişinău spre Soroca şi înapoi, spre Bălţi şi înapoi şi spre Comrat şi înapoi! Iar asta înseamnă necesitatea de a folosi un electromotor adaptat şi la viteze de traseu, nu doar cele urbane de până la 50-70 km/h. Şi motorul nu va fi cumpărat de la vreun furnizor, ci e unul inventat de aceeaşi echipă de ingineri, care va fi produs tot în Moldova!
Foto: Modul de gestionare a sistemului de propulsie, conceput şi produs în Moldova, folosit deja la troleibuze

E un motor cu 6 poli, care face schimb de modul de generare a câmpului magnetic în funcţie de viteză, iar astfel poate fi eficient atât la turaţii mici, cât şi turaţii mari. Şi în combinaţie cu un raport de transmitere corect a punţii, tipică autobuzelor, electromotorul sofisticat va putea asigura autobuzului viteze de până peste 120 km/h. Deci, acesta va putea rula eficient şi la viteze de traseu. Inginerii au conceput din start două versiuni, pentru ambele modele de autobuz — de 140 kW (190 CP) pentru autobuzul mai mic şi de 160 kW (217 CP) pentru autobuzul mai mare, dar în ambele cazuri cuplul e imens, de ordinul a peste o mie de Nm. E interesant că motorul conceput de inginerii din Moldova cântăreşte circa 350 kg în cazul celui de 140 kW, ceea ce e cu 100 kg mai puţin decât motoare de aceeaşi putere din alte surse.
Foto: Unul din troleibuzele cu sistem de gestionare creat în Moldova, folosit în altă ţară în regim extra urban

Dacă tot electromotorul pentru autobuzele moldoveneşti va fi produs local, am întrebat şi cât din componentele şi valoarea unui autobuz va fi produsă local, or, mulţi producători fac doar acumulare de componente de la furnizori externi şi efectuează asamblarea lor finală. Inginerii din Moldova ne-au declarat, însă, că pentru ei e absolut important ca minim 50% din componente şi din valoarea autobuzului, la etapa iniţială, să fie produsă în Moldova. Astfel, iniţial caroseriile sudate vor fi comandate de la un furnizor extern, cu cablajele pe ele, dar ulterior se planifică şi turnarea şi sudarea caroseriilor pe loc, într-un viitor mai îndepărtat. Punţile vor veni, cel mai probabil de la ZF, din Germania, iar electromotorul, sistemul de propulsie şi toată electronica de gestionare va proveni din Moldova. De asemenea în Moldova vor fi produse o mare parte din componentele de interior, componente panoului de comenzi ale şoferului, etc. Deci, chiar şi fără caroseria turnată pe loc, 50% din valoarea efectivă a componentelor autobuzului final va constitui produs local, iar asta va deschide şi o nouă piaţă pentru furnizorii locali a tot soiul de componente.
Foto: Cadrane de bord digitale, concepute de inginerii din Moldova

Preţul unui autobuz electric, produs în Moldova, va fi de 100-120 mii euro în cazul autobuzului mai mic şi 200-250 mii euro cazul autobuzului mai mare. Pentru comparaţie, în UE autobuzele electrice mari costă, de obicei, între 700 şi 900 mii euro, în funcţie de complexitate şi dotări. Inginerii din Moldova sunt foarte realişti şi estimează o producţie anuală iniţială de circa 50 de autobuze anual, dar halele de la fosta uzină de tractoare permit scalarea echipelor şi a producţiei până la trei linii de asamblare în paralel şi se va putea ajunge la cifre de câteva sute de autobuze pe an.
Când poate fi implementat proiectul în realitate? În doar 4-5 luni! Asta ar însemna termenul de reamenajare a halelor şi echiparea lor cu utilaje. Asta ar mai însemna 100 de noi angajaţi — ingineri şi muncitori la linia de asamblare, iar dacă s-ar lua în considerare şi viitorii furnizori, producţia va genera circa 1000 locuri noi de muncă. Banii, cei 4 milioane de euro necesari pentru investiţie, există deja şi vin de la profitul acumulat din anii precedenţi ai aceleiaşi echipe de ingineri. Primele două electromotoare de test, din cele concepute local, sunt deja aproape finalizate ca fabricare locală şi vor fi livrate pentru testări pe viu. Ce mai trebuie pentru ca acest proiect să fie transpus în realitate? Doar aprobări din partea autorităţilor, pentru a se permite transmiterea halelor de producţie de la Tracom, aflate acum aproape în ruine.
Foto: Halele actuale Tracom, unde ar putea renaşte în curând fabricarea de produse industriale

Aşadar, asistăm la un moment aproape istoric, când o echipă de ingineri autohtoni are experienţa şi priceperea necesară de a crea un produs industrial, renăscând producţia la o fabrică, riscându-şi proprii bani, 4 milioane de euro, pentru acest proiect! Aceşti ingineri nu cer bani de la stat, nu aşteaptă investiţii străine, nu fac doar o strângere cu şurubelniţa a unor componente străine, ci au conceput un produs propriu, cu componente majoritar proprii, cu investiţii autohtone, muncite tot de ei. Şi e nevoie doar de aprobări birocratice din partea autorităţilor, pentru ca în halele de la Tracom să renască din nou producţia industrială, pentru ca Moldova să poată spune că produce autobuze electrice moderne, avansate tehnologic!
6
33,248
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!